Międzygaz


Międzygaz w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Międzygaz, zmiana biegu z międzygazem, potocznie przegazówka - technika stosowana podczas prowadzenia pojazdu silnikowego z manualną skrzynią biegów niewyposażoną w synchronizatory (np. motocykl). Międzygazu można użyć również redukując bieg w warunkach skrajnie obniżonej przyczepności, np. na oblodzonej nawierzchni, celem zmniejszenia różnicy obrotów między silnikiem a kołami, która może doprowadzić do poślizgu. Ponadto umiejętne operowanie międzygazem pozwala na zmianę biegów bez użycia sprzęgła, np. w sytuacji awarii tego podzespołu.

Międzygaz polega na odpowiednim uchyleniu przepustnicy ("dodaniu gazu") podczas zmiany biegu, w momencie gdy skrzynia znajduje się "na luzie", przy jednoczesnym chwilowym zwolnieniu sprzęgła, w celu wyrównania prędkości obrotowej koła zębatego włączanego biegu na wałku pośrednim z kołem zębatym tego biegu na wałku zdawczym, by w konsekwencji umożliwić "wrzucenie biegu".[1]

Przypisy | edytuj kod

  1. Instrukcja obsługi DAF-a XF105 z niezsynchronizowaną skrzynią biegów - pamiątka po odchodzącej technologii, 40ton.net - motoryzacja dla profesjonalistów, 11 lutego 2019 [dostęp 2019-02-14]  (pol.).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Międzygaz" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy