Miasta bez kolei pasażerskiej w Polsce


Miasta bez kolei pasażerskiej w Polsce w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 21 cze 2021. Od tego czasu wykonano 1 zmianę, która oczekuje na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Miasta bez kolei pasażerskiej w Polsce – miasta na terenie Polski, w których nie ma czynnego w ruchu pasażerskim przystanku lub stacji kolejowej[1]. Brak kolei w miastach ma różne przyczyny: zawieszenie ruchu na linii kolejowej, zlikwidowanie stacji lub przystanku, niektóre miasta nie miały kolei nigdy. Największymi polskimi miastami, które odzyskały połączenia kolejowe, są Lubin (72,5 tys. mieszkańców) i Zamość (66,5 tys. mieszkańców)[2], a miastami, które odzyskały połączenia kolejowe utracone przed 2000 rokiem, są Trzebnica i Bielawa[3].

Spis treści

Rys historyczny | edytuj kod

Miasta liczące ponad dziesięć tysięcy mieszkańców, do których zawieszono lub zlikwidowano kursowanie normalnotorowych pociągów pasażerskich w latach 1990–2015[3]

Po II wojnie światowej polskie koleje przeszły trzy fazy likwidacji linii: pierwsza fala miała miejsce tuż po II wojnie światowej, druga w latach 60. (zlikwidowano około 227 km) i trzecia fala, która rozpoczęła się w latach 80[4]. Do roku 1989 zamykanie linii kolejowych było stosunkowo rzadkie i tylko nieliczne miasta traciły możliwość korzystania z pociągów pasażerskich. Wraz ze zmianą systemu gospodarczego zjawisko przybrało na sile. Wzrost znaczenia transportu samochodowego, kryzys gospodarczy w kraju i procesy związane przeobrażeniami ekonomicznymi w tej części Europy spowodowały zahamowanie rozwoju transportu kolejowego[4]. Spadek popularności przewozów pasażerskich w tym czasie upatruje się we wzroście bezrobocia, pauperyzacji społeczeństwa i zmianach taryfowych w PKP. Tylko w latach 1987–1992 zawieszono ruch pasażerski na około 1723 km linii, zamykając ok. 520 stacji i przystanków osobowych[4]. Wliczając okres powojenny, do 1995 obsługę kolejową utraciło 107 miast.

Najwięcej miast utraciło połączenia kolejowe na przełomie XX i XXI wieku. Głównymi przyczynami były słaba kondycja Polskich Kolei Państwowych oraz brak odpowiedniego poziomu dofinansowania przewozów. Likwidacja połączeń była próbą obniżenia kosztów własnych przewoźnika[3]. W konsekwencji na początku XXI wieku około czwarta część całkowitej długości linii kolejowych wykorzystywana była wyłącznie w ruchu towarowym. Podobne zjawisko na większą skalę miało miejsce tylko w Wielkiej Brytanii w latach 60. i 70. (Beeching Axe)[3].

Największe polskie miasta bez kolei pasażerskiej | edytuj kod

Stacja kolejowa w Jastrzębiu-Zdroju w 2011 Pozostałości po linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju Stacja kolejowa w Sandomierzu w 2007 Czeladź jest największym miastem w Polsce, które nigdy nie miało dostępu do kolei pasażerskiej

Miasta powyżej 15 000 mieszkańców | edytuj kod

Lista uwzględnia również miejscowości, mające wyłącznie turystyczne połączenia kolejowe. Liczbę mieszkańców zaokrąglono do tysięcy.

Miasta między 10 000 a 15 000 mieszkańców | edytuj kod

Miasta bez kolei pasażerskiej na mapie Polski Dworzec w Ciechocinku

Miasta poniżej 10 000 mieszkańców | edytuj kod

Stacja kolejowa w Sobótce w 2008 Stacja w Baborowie w 2012

Miasta, które odzyskały dostęp do kolei pasażerskiej po roku 2000 | edytuj kod

Stacja w Trzebnicy, reaktywowana w 2009. W 2017 stacja przyjmowała 15 par pociągów na dobę[43]

Poza powyższymi połączenia odzyskały (w nawiasach okres zawieszenia): Grodków (2000–2005 i 2006–2008), Kalisz Pomorski i Recz (2000–2001, 2003–2004, 2004–2006), Wałcz (2000–2007 i 2007–2008), Tuczno (Krajeńskie) (2000–2012), Pleszew (2001–2006, 2007–2008, 2008–2009, 2009–2010, 2012–2015), Międzyrzecz i Skwierzyna (2002–2003 i 2010–2011), Kamienna Góra i Lubawka (2004–2010), Płońsk i Raciąż (2004–2006), Głuchołazy (2004–2007 i 2010–2014), Kudowa-Zdrój, Duszniki-Zdrój, Polanica-Zdrój, Szczytna (2006, 2010–2013), Gorlice (2006–2016), Przysucha, Głowno i Stryków (2006–2007, 2007–2011), Pisz, Ruciane-Nida (2007–2008), Lipno, Skępe (2007, 2007–2008), Opoczno (2009–2012), Kolbuszowa (2000–2007, 2009), Jedlicze, Krosno, Sanok, Zagórz (2010), Biecz (2010–2015)[49], Hrubieszów (2004–2017), Otmuchów i Paczków (2010–2018).

Możliwości powrotu połączeń pasażerskich | edytuj kod

  • Jastrzębie Zdrój – PKP PLK SA planuje przeprowadzenie analizy możliwości budowy połączenia kolejowego do Jastrzębia-Zdroju w dwóch wariantach: w dawnym śladzie linii kolejowej nr 159 oraz przy wykorzystaniu linii kolejowych innych zarządców[50].
  • Mielec – na przełomie 2017 i 2018 procedura przetargowa miała wyłonić wykonawcę modernizacji mieleckiej kolei na odcinku Dębica – Mielec – Ocice. Całość remontu ma kosztować około 200 mln zł[9]. 20 września 2017 spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej na odcinku Mielec – Dębica w ramach projektu pod nazwą „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Padew – Mielec – Dębica”[51]. Zakres robót objęty przetargiem obejmuje także stację kolejową w Mielcu[51]. 12 września 2018 roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiła, że przetarg na zaprojektowanie prac budowanych na odcinku Mielec – Padew Narodowa oraz zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej na odcinku Mielec – Dębica w ramach projektu pod nazwą „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Padew – Mielec – Dębica” wygrało Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o.[51]. Umowa została zawarta 17 października 2018[52][53]. Rozpoczęcie prac remontowych nastąpiło 1 marca 2019[54]. Połączenia z Mielca do Dębicy miały ruszyć w grudniu 2020[52][53], jednak 30 lipca 2020 prezes PKP PLK Ireneusz Merchel na konferencji prasowej poinformował, że nowy termin uruchomienia połączeń pasażerski na tym odcinku to wiosna 2021, a na odcinku Mielec-Padew to druga połowa 2022 po wykonaniu wcześniej prac remontowych na tym odcinku[55][56][57].
  • Police – planuje się uruchomienie przewozów w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej od 2022[58].
  • Śrem – Wszelkie prace związane z dokumentacją do realizacji modernizacji linii 369 na odcinku Czempiń – Śrem mają zakończyć się do 2021 roku. Możliwa jest również elektryfikacja linii[59].
  • Gostyń – Planowane są prace rewitalizacyjne linii kolejowej 360 na odcinku Kąkolewo – Gostyń w ramach rządowego programu Kolej Plus. Koszt został oszacowany na około 80 milionów złotych[60].
  • Gubin/Krosno Odrzańskie – Do 2022 roku planowane jest uruchomienie połączeń Guben - Zielona Góra przez Gubin i Krosno Odrzańskie. Planowana jest również rewitalizacja odcinka Czerwieńsk - Krosno Odrzańskie - granica państwowa co umożliwiłoby na zwiększenie maksymalnej prędkości na linii do 120 km/h[61][62].
  • trwa przebudowa trasy Wrocław-Świdnica przez Sobótkę [63]

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Karol Trammer: Miasta bez kolei? Głównie w Polsce.. W: Centrum Zrównoważonego Transportu [on-line]. 2014-10-17. [dostęp 2017-04-29].
  2. Ryszard Piech: Największe miasta bez połączeń kolejowych. W: Inforail [on-line]. 2010-02-16. [dostęp 2017-04-29].
  3. a b c d e f Tadeusz Bocheński. Dostęp wybranych miast do kolei w Polsce. „Prace Komisji Geografii Komunikacji”. 19/2016. PTG. 
  4. a b c Mariusz Falkowski, Marek Pytel: Analiza geopolityczna aktualnego stanu sieci kolejowej w Polsce. W: Przegląd Geopolityczny [on-line]. 2014. [dostęp 2017-05-03].
  5. Dane GUS z 2017 roku lub w przypadku ich braku dla gmin miejsko-wiejskich ze strony Polska w Liczbach z 2016
  6. Jakub Madrias: Jastrzębie-Zdrój odzyska kolej?. W: Rynek Kolejowy [on-line]. 2017-01-19. [dostęp 2017-04-29].
  7. Linia Katowice Szopienice Północne – Chorzów Stary (161). W: Ogólnopolska Baza Kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  8. Paweł Chojnowski: Pociągi w Łomży. Zobaczcie, kolej może tu kursować. W: Gazeta Współczesna [on-line]. 2013-10-15. [dostęp 2017-04-29].
  9. a b Jakub Madrjas: Nic nie zatrzyma powrotu kolei do Mielca. W: Rynek Kolejowy [on-line]. 2017-02-17. [dostęp 2017-04-29].
  10. Kacper Fiszer: Bełchatów: Los kolei uzależniony od nowej odkrywki. W: Rynek Kolejowy [on-line]. 2016-08-23. [dostęp 2017-04-29].
  11. Linia Chorzów Stary – Radzionków (145). W: Ogólnopolska Baza Kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  12. Linia Szczecin Główny – Trzebież Szczeciński (406). W: Ogólnopolska Baza Kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  13. Linia Warszawa Targowa – Radzymin Wąskotorowy. W: Ogólnopolska baza kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  14. Dlaczego w Czeladzi nie ma dworca kolejowego?. W: Miasto Czeladź [on-line]. [dostęp 2017-04-29].
  15. Linia Mieszków – Czempiń (369). W: Ogólnopolska Baza Kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  16. Linia Kalisz Wąskotorowy – Turek. W: Ogólnopolska baza kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  17. Linia Świecie nad Wisłą – Złotów (240). W: Ogólnopolska baza kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  18. Linia Ostrołęka – Siedlce (34/55). W: Ogólnopolska baza kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  19. Linia Rudna Gwizdanów – Polkowice. W: Ogólnopolska baza kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  20. Linia Czerwonka – Ełk (223). W: Ogólnopolska baza kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  21. Zambrów - stacja handlowa (sth). W: atlaskolejowy.net [on-line]. [dostęp 2019-08-09].
  22. Linia Kornatowo – Chełmno (248). W: Ogólnopolska baza kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  23. Pułtusk /poprzednia lokalizacja/ (st) • Województwo mazowieckie (PL) / © Atlas Kolejowy Polski, Czech i Słowacji, www.atlaskolejowy.net [dostęp 2020-04-21] .
  24. Linia Łódź Kaliska – Dębica (25). W: Ogólnopolska Baza Kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  25. Wybuch I wojny światowej i kolej polowa Trawniki–Bełżec. W: Kolej tomaszowska [on-line]. [dostęp 2021-05-07].
  26. Linia Ostrołęka – Siedlce (34/55). W: Ogólnopolska Baza Kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  27. Linia Mikułowa – Bogatynia (290/785/786/324). W: Ogólnopolska Baza Kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  28. Linia Bąkowiec – Kozienice (76). W: Ogólnopolska Baza Kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  29. Linia Rogów Osobowy Wąskotorowy – Biała Rawska Wąskotorowa. W: Ogólnopolska Baza Kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  30. Linia Lipusz – Korzybie (212). W: Ogólnopolska baza kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  31. Linia Gogolin – Prudnik (306). W: Ogólnopolska Baza Kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  32. Linia Tychy – Mysłowice Kosztowy (179). W: Ogólnopolska Baza Kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  33. Linia Warszawa – Palmiry. W: Ogólnopolska Baza Kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  34. Linia Warszawa Mokotów – Nowe Miasto nad Pilicą. W: Ogólnopolska Baza Kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  35. https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=190&ed=0&okno=historia
  36. Linia Kutno – Brodnica (33). W: Ogólnopolska Baza Kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  37. Linia Olecko – Suwałki (39). W: Ogólnopolska Baza Kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  38. Linia Słobity – Bartoszyce (255). W: Ogólnopolska Baza Kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  39. Linia Legnica – Pobiedna (– Jindřichovice pod Smrkem) (284/317). W: Ogólnopolska Baza Kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  40. Linia Włoszczowice – Chmielów koło Tarnobrzega (70). W: Ogólnopolska Baza Kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  41. Linia Chabówka – Nowy Sącz (104). W: Ogólnopolska Baza Kolejowa [on-line]. [dostęp 2017-04-30].
  42. a b Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów Ważny od 12 III 2017 r. do 10 VI 2017 r. PKPm Polskie mLinie Kolejowe S.A..
  43. Dolnośląski Rozkład Jazdy Pociągów 13.03.2017 – 30.06.2017.
  44. Linia Wrocław Psie Pole – Trzebnica. [dostęp 2017-04-30].
  45. Otwarcie linii kolejowej do Trzebnicy. 20/09/2009. [dostęp 23/04/2017].
  46. Mieszkańcy zablokowali przyjazd pociągu do Lubina. Prezydent Raczyński zapowiada ich "solidne wybatożenie". W: Gazeta Wyborcza [on-line]. 2018-06-11. [dostęp 2019-06-12].
  47. Wraca pociąg. W: Tygodnik Zamojski [on-line]. 2011-01-11. [dostęp 2017-04-30].
  48. a b Przyjechał pierwszy od 18 lat pociąg pasażerski – Kubalonka. W: iknurów [on-line]. 2018-12-09. [dostęp 2019-10-10].
  49. sieciowe rozkłady jazdy pociągów 2000-2012 oraz komunikaty przewoźników
  50. Powrót kolei do Jastrzębia-Zdroju przez tory JSW?, rynek-kolejowy.pl [dostęp 2019-03-08]  (pol.).
  51. a b c Zaprojektowanie i wykonanie robót na odcinku Mielec – Dębica w ramach projektu pn.: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Padew – Mielec – Dębica”, „Platforma Zakupowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.”, zamowienia.plk-sa.pl, 20 września 2017 [dostęp 2017-09-21] .
  52. a b Umowa na rewitalizację linii kolejowej Padew - Mielec - Dębica podpisana! [dostęp 2018-10-18]  (pol.).
  53. a b Rewitalizacja linii Padew - Mielec - Dębica - lepsze podróże koleją na Podkarpaciu - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., plk-sa.pl, 17 października 2018 [dostęp 2018-10-18]  (pol.).
  54. 1 marca PKP PLK rozpoczyna prace między Mielcem a Dębicą, rynek-kolejowy.pl, 1 marca 2019 [dostęp 2019-03-01]  (pol.).
  55. Jest finansowanie remontu kolejnego odcinka linii L-25 oraz wiaduktu!, hej.mielec.pl, 30 lipca 2020 [dostęp 2020-07-31] .
  56. SzBS. AŁ SzBS., Jest decyzja! Będzie modernizowana linia kolejowa z Mielca do Padwi [FOTO, VIDEO], korso.pl - Mielec - portal miejski, 30 lipca 2020 [dostęp 2020-07-31] .
  57. Portal, Stacja Mielec w remoncie. Wiemy kiedy pojawią się na niej pierwsze pociągi osobowe [FOTO], Stacja Mielec w remoncie. Wiemy kiedy pojawią się na niej pierwsze pociągi osobowe [FOTO] [dostęp 2020-12-28] .
  58. Marian Janduła: Szczecińska Kolej Metropolitalna coraz bliżej realizacji. W: Rynek Kolejowy [on-line]. 2016-10-01. [dostęp 2017-04-29].
  59. Reaktywacja linii Śrem – Czempiń wskazana pod każdym względem. Są wyniki analiz, rynek-kolejowy.pl [dostęp 2019-03-08]  (pol.).
  60. Program Kolej Plus opublikowany. 20 projektów [mapa], rynek-kolejowy.pl [dostęp 2019-03-08]  (pol.).
  61. https://zielonagora.wyborcza.pl/zielonagora/7,35182,27115907,pociagiem-do-gubina-ale-wysiadka-w-niemieckim-guben-nowe.html
  62. https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/nowe-polaczenie-kolejowe-miedzy-polska-a-niemcami-102408.html
  63. https://swidnica.naszemiasto.pl/linia-kolejowa-wroclaw-swidnica-kiedy-pojada-nia-pociagi/ar/c1-8055057
Na podstawie artykułu: "Miasta bez kolei pasażerskiej w Polsce" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy