Miejsca w cyklu Opowieści z Narnii


Miejsca w cyklu Opowieści z Narnii w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Spis lokalizacji pojawiających się w Opowieściach z Narnii.

Skróty oznaczające w której części występuje dana lokalizacja:

  • LCISS – Lew, czarownica i stara szafa
  • KK – Książę Kaspian
  • PWDŚ – Podróż „Wędrowca do Świtu”
  • SK – Srebrne krzesło
  • KIJC – Koń i jego chłopiec
  • SC – Siostrzeniec czarodzieja
  • OB – Ostatnia bitwa

A | edytuj kod

  • Alambil – narnijska planeta, która raz na dwieście lat wchodzi w koniunkcję z Tarvą – w astrologii zwana „zwiastunką pokoju”
  • Anward – fikcyjny zamek władców Archenlandii
  • Archenlandia – kraina położona na południe od Narnii. Oddzielona od niej górami. Jej stolicą jest Anward.
  • Awra – jedna z samotnych wysp. Mieściło się na niej miasteczko Bernstead.

B | edytuj kod

  • Bernstead – miasteczko na wyspie Awra. Siedziba barona Berna. PWDŚ
  • Beruna – miasto leżące w pobliżu Ker-Paravelu, w którym toczyła się bitwa o wyzwolenie Narnii spod mroźnego czaru Białej Czarownicy
  • Bezsłoneczne Morze – wielkie morze w Królestwie Otchłani, które pod wpływem zaklęcia Zielonej Czarownicy zalało całą krainę.
  • Bizm – inaczej Prawdziwa Otchłań, najgłębsze miejsce w Narnii. Jest to kraj ziemistych i salamander. Płyną tam rzeki ognia.
  • Blask Szmaragdu – okręt królewski z czasów Piotra Pogromcy Wilka. Wspomniany przez Zuzannę w Koń i jego chłopiec
  • Brenn – wyspa, znajduje się na niej miasto Redhaven. Odwiedził ją książę Kaspian podczas swej podróży.

C | edytuj kod

  • Ciemna Wyspa – Wyspa pośrodku Ciemności, na której sny stają się jawą.
  • Ciemność – wielka, czarna przestrzeń rozciągająca się daleko na wschodzie. Gdy się w niej znajdzie, nie można się wydostać. Znajdowała się tam Ciemna Wyspa.PWDŚ
  • Charn – świat równoległy do naszego świata i świata Narnii, rządzony przez dynastię, której ostatnią przedstawicielką była Biała Czarownica Jadis.

D | edytuj kod

  • Dorn – największa z Samotnych Wysp. To na niej mieściła się stolica cesarstwa, Narrowhaven

E | edytuj kod

  • Ettinsmoor – kraina dzikich olbrzymów na północ od Narnii. SK

F | edytuj kod

  • Felimata – jedna z Samotnych Wysp. Przez dłuższy czas pozostawała niezamieszkana. Za czasów Miraza stała się siedzibą handlarzy niewolników. PWDŚ

G | edytuj kod

  • Galma – Wyspa oddalona o dzień drogi statkiem od Ker-Paravelu. PWDŚ
  • Góry Zachodnie – Góry na zachodzie Narnii – można było je dostrzec z zamku Miraza.
  • Grobowce Starożytnych Królów – miejsce pochówków dawnych królów Kalormenu. Są to kamienne budowle przypominające ule. Wszyscy Kalormeńczycy wierzą, że są one nawiedzone przez upiory.KIJC

H | edytuj kod

  • Harfang – zamek olbrzymów niedaleko Zrujnowanego Miasta na północy Ettinsmoor. SK

I | edytuj kod

  • Ilkeen – jezioro w Kalormenie, pałac nad tym jeziorem posiada Ahoszta Tarkaan.KIJC

K | edytuj kod

  • Kamienny Stół – stół, na którym Biała czarownica zabiła Aslana. Wzniesiono nad nim Kopiec Aslana. Przez doktora Korneliusa zwany Magicznym Kamieniem. LCISS, KK
  • Kalormen – Kraj leżący na południe od Narnii i Archelandii. Jego stolicą jest Taszbaan.KIJC
  • Ker-Paravel (Cair Paravel od s.ang.Cair Paravail ~ Niższy Sąd) – stolica Narnii położona nad Wschodnim Oceanem (u ujścia Wielkiej Rzeki Narnii). W czasie rządów władców z dynastii telmarskiej, którzy za panowania Kaspiana VIII wybudowali własną stolicę w okolicy Skalnego Mostu, opuszczona i zapomniana. Ker-Paravel odnowiono za rządów Kaspiana X Żeglarza.
  • Kopiec Aslana – kopiec zbudowany nad ołtarzem, na którym Aslan został zabity przez Jadis. W kopcu broniły się wojska Kaspiana. Pod nim znajdowały się liczne korytarze. KK
  • Kręta Strzała – rzeka w Archenlandii.
  • Królestwo Otchłani – podziemna kraina Pani w Zielonej Szacie. Wznosiło się tam miasto ziemistych i jej zamek. W jednej z jaskiń leżał uśpiony Ojciec Czas, a w innej spały zbłąkane zwierzęta. Znajdowało się tam Bezsłoneczne Morze. Ze światem nadziemnym łączył je długi tunel i ukryte przejście w ruinach Zrujnowanego Miasta. SK

L | edytuj kod

  • Leopard – narnijski letni gwiazdozbiór. KK

M | edytuj kod

  • Muil – najdalej wysunięta na zachód jedna z Siedmiu Wysp.PWDŚ
  • Młot – narnijski letni gwiazdozbiór. KK

N | edytuj kod

  • „Narnia” – kraina stworzona przez Aslana, wielkiego lwa, syna Władcy-Zza-Mórz. Świadkami stworzenia Narnii są ludzie, potocznie nazywani tam „dziećmi Adama i Ewy”, lecz tego samego dnia zostaje uwolnione zło przez jednego z nich, chłopca Digorry'ego, a jest nim Czarownica Jadis. Przez jakiś czas panuje tam Zima stworzona przez Czarownicę, ale istnieje przepowiednia, że Narnię wyzwolą dwaj synowie Adama i dwie córki Ewy. Pewnego dnia, w 1000 roku, pojawiają się w Narnii Zuzanna Pevensie, Łucja Pevensie, Piotr Pevensie i Edmund Pevensie. Oni wyzwalają Narnię i zostają jej władcami. Jej głównymi mieszkańcami były początkowo mówiące zwierzęta i istoty znane z różnych mitologii takie jak karły, centaury, czy fauny. Później została ona zdominowana przez Telmarów – ludzi.
  • Narrowhaven – miasto na wyspie Dorn, siedziba gubernatora a później księcia Samotnych Wysp. Znajdował się tam targ niewolników. PWDŚ

O | edytuj kod

  • Okręt – narnijski letni gwiazdozbiór.KK

P | edytuj kod

  • Północne Góry – góry dzielące Archenlandię i Kalormen KIJC

R | edytuj kod

  • Redhaven – miasto na wyspie Brenn. Odwiedził je książę Kaspian podczas swej podróży. PWDŚ

S | edytuj kod

  • Siedem Wysp – wyspy u wybrzeża Narnii. Odwiedzili je kiedyś Zuzanna, Piotr, Edmund i Łucja.KK, PWDŚ
  • Smocza Wyspa – miejsce śmierci barona Oktezjana i jego siedziba jako smok. Pierwszy ląd na wschód od Samotnych Wysp. Odkryta przez Kaspiana X Żeglarza.PWDŚ
  • Stół Aslana – Stół na wyspie Ramandu. Ustawiony tam z rozkazu Aslana dla podróżnych którzy dopłyną tak daleko. Co wieczór sam zapełnia się jedzeniem a co rano niedojedzone resztki zjadają ptaki. PWDŚ

T | edytuj kod

  • Taneczne Uroczysko – leśna polana miejsce narady wojennej Starych Narnijczyków pod wodzą Kaspiana X. KK
  • Tarva – narnijska planeta która raz na dwieście lat wchodzi w koniunkcję z Alambil – w astrologii zwana „zwiastunem zwycięstwa” KK
  • Taszbaan – wielkie miasto w Kalormenie, miejsce pobytu Tisroka, gdzie znajdował się jego wielki pałac. KIJC
  • Telmar – Kraina oddzielona górami od Narnii. Na jej terenie znajdowała się jaskinia z której można się było dostać z naszego świata do Narnii. Ojczyzna Telmarów, którzy opuścili ją za czasów Kaspiana I. KK
  • Terebint – niepodległa wyspa niedaleko Narnii. Za czasów Kaspiana X panowała tam zaraza. PWDŚ

W | edytuj kod

  • Wędrowiec do Świtu – okręt księcia Kaspiana X, którym ten wyruszył na poszukiwanie zaginionych baronów. PWDŚ
  • Wielka Puszcza – wielki las znajdujący się w Narnii przy wschodnim brzegu morza. Miraz pozwolił mu się rozrosnąć ponieważ bał się morza. W puszczy znajdował się Kopiec Aslana.
  • Wielka Rzeka – rzeka płynąca przez Narnię. U jej ujścia wznosił się zamek Ker-Paravel.KK
  • Wyspa Złotej Wody (Wyspa Śmiertelnej Wody) – jedna z wysp na wschód od Smoczej Wyspy. Znajdowały się na niej dwa strumyki w jednym płynęła woda pitna a w drugim woda zmieniająca wszystko w złoto. Miejsce śmierci barona Restimara. Odkryta przez Kaspiana X Żeglarza podczas jego wyprawy.PWDŚ
  • Wzgórze kamiennego Stołu – Wzgórze na którym stał Kamienny Stół, wznosi się na nim Kopiec Aslana.KK

Z | edytuj kod

  • Zamek Miraza – zamek wuja Księcia Kaspiana, leżący na południu od Zamku Białej Czarownicy; KK;
  • Zrujnowane Miasto – ruiny miasta olbrzymów niedaleko zamku Harfang. Pod nim znajduje się Królestwo Otchłani.SK
Na podstawie artykułu: "Miejsca w cyklu Opowieści z Narnii" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy