Miejska Komunikacja Samochodowa w Krośnie


Miejska Komunikacja Samochodowa w Krośnie w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Miejska Komunikacja Samochodowa w Krośnie Sp. z o.o., to przewoźnik świadczący usługi w zakresie pasażerskiego transportu zbiorowego. Działa od 1953, na obszarze miasta Krosna.

Spis treści

Historia komunikacji miejskiej w Krośnie | edytuj kod

Volvo 7900 Hybrid obsługujący linię "23" na Dworcu Dawny Autosan A1010M Medium obsługujący linię "N1" na Placu Monte Cassino (Rondzie) Autosan Sancity M09LE obsługujący linię "0" na Dworcu Autosan H9-35 obsługujący linię "3" na Dworcu

Komunikacja miejska w Krośnie funkcjonuje od 1953. Na początku była to jedna linia, przejeżdżająca przez krośnieński rynek, kursująca na trasie Miejsce Piastowe – Potok. Obsługiwały ją dwa węgierskie autobusy Mavag. Komunikację w Krośnie organizował MKS. W drugiej połowie lat osiemdziesiątych krośnieńska komunikacja miejska przeżywała największy rozkwit. Autobusy MKS przejeżdżały rocznie 3,5 mln km, obsługiwały 18 linii miejskich i 23 linie podmiejskie, przewoziły 15 mln pasażerów rocznie, a zakład zatrudniał 250 osób.

Po 1989 w wyniku nagłego ograniczenia zatrudnienia w zakładach Krosna i okolicy, powstania wielu placówek handlowych oraz wskutek ciągłego wzrostu liczby osób korzystających z własnych pojazdów, radykalnie zmalało zapotrzebowanie na usługi komunikacji zbiorowej. W tym czasie dotowanie komunikacji musiały przejąć od budżetu centralnego samorządy lokalne. Gminie Krosno nie udało się zawrzeć trwałego porozumienia dotyczącego wspólnego dotowania MKS z gminami przez niego obsługiwanymi. W sytuacji, gdy obowiązek ten spoczął tylko na Gminie Krosno, postanowiła ona zrestrukturyzować zakład.

Uchwałą Rady Miejskiej w Krośnie ZMKS od 1 stycznia 1992 został wyodrębniony ze struktury MPGK i otrzymał status zakładu budżetowego. W budżecie miasta, począwszy od 1992, przeznaczano corocznie dotacje do ZMKS. Zmniejszenie popytu na usługi komunikacyjne oraz bardzo niska dotacja zmusiła zakład do podjęcia radykalnych kroków w celu obniżenia kosztów. Osiągnięto ten cel poprzez ograniczenie liczby obsługiwanych linii oraz obniżenie zatrudnienia. To ostatnie było możliwe dzięki sprywatyzowaniu stanowisk pracy kierowców. Rozpoczęli oni samodzielną działalność gospodarczą przewozu osób w komunikacji miejskiej. Kierowcy w całości realizowali rozkład jazdy, dzierżawiąc autobusy MZK. Zakład koordynował rozkład jazdy, nadzorował jego wykonanie, prowadził obsługę techniczną autobusów oraz kontrolę biletów.

Wskutek nałożonych na wykonawców w 1998 wielu obowiązków wymaganych prawem kierowcy musieli zrezygnować ze statusu przewoźników. Autobusy po okresie dzierżawy powróciły do zakładu, który wyposażył w nie kierowców. Wynagrodzeniem kierowcy jest umowny udział we wpływach ze sprzedaży biletów. Dla dalszego obniżenia kosztów zakład zmniejszał zatrudnienie oraz dzierżawił w latach 1998 do połowy 2002 stację obsługi. Dawało to stabilność kosztów, lecz ze względu na nieskuteczną ofertę usług dzierżawcy, koszty napraw rosły szybciej od założeń umowy. Ponieważ komunikacja miejska jest z uwagi na ulgi deficytowa to pokrycie własnymi wpływami, często ponad 90% kosztów, dawało w kolejnych latach wysokie pozycje zakładu w rankingu ogólnokrajowym.

W 2010 i 2011 roku przedsiębiorstwo przeprowadziło zmiany w systemie komunikacji: we wszystkich autobusach zainstalowano elektroniczny wyświetlacz, a na pętlach „Dworzec” i „Rondo” pojawiły się elektroniczne tablice z rozkładem. We wrześniu 2011 wdrożone zostały także specjalne bilety elektroniczne, które mają się stać docelowo Krośnieńską Kartą Miejską.

MKS posiada zajezdnię mieszczącą się w dzielnicy Zawodzie przy ul. Fredry, w zaadaptowanych po wojnie do tego celu skonfiskowanych dawnych budynkach gospodarczych należących do klasztoru Franciszkanów. W latach 80. XX wieku podnoszony był w prasie temat budowy nowej zajezdni (miała powstać przy ul. Drzymały), jednak do dziś nie doczekała się ona realizacji.

Linie | edytuj kod

Tablica elektroniczna z najbliższymi odjazdami na przystanku "Mielczarskiego Dworzec" Tablica wewnętrzna z listą najbliższych przystanków w autobusie Autosan Sancity M09LE

MKS Krosno obsługuje 5 linii miejskich (A, B, E, G, K) i 14 podmiejskich (0, 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 16, 18, 20, 23)

W tabeli pogrubione są pętle znajdujące się na trasie linii.

Linie zlikwidowane | edytuj kod

Tabor | edytuj kod

Autosan H9-35 obsługujący linię "7" na Placu Monte Cassino (Rondzie) Autosan A1010T Lider obsługujący linię "20" na ul. Wojska Polskiego Autosan M09LE Sancity obsługujący linię "18" na Dworcu Autosan H9-35 obsługujący linię "5" na ul. Mielczarskiego Autosan M09LE Sancity obsługujący linię "E" na Placu Monte Cassino

Uwagi | edytuj kod

  1. Autobus szkolny
Na podstawie artykułu: "Miejska Komunikacja Samochodowa w Krośnie" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy