Monika Olkisz-Chabros


Monika Olkisz-Chabros w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Monika Olkisz-Chabros – polska śpiewaczka operowa (sopran), solistka scen operowych w Bydgoszczy, Poznaniu i Warszawie w latach 80. i 90. XX w.

Życiorys | edytuj kod

Urodziła się w Warszawie i tam studiowała w Akademii Muzycznej u prof. K. Szczepańskiej. Bydgoska Opera była jej pierwszym teatrem muzycznym i miejscem jej scenicznego debiutu w „Halce” S. Moniuszki (1981). Był to spektakl, którym bydgoska Opera i Operetka czciła swoje 25-lecie. Po udanym debiucie już w drugim sezonie powierzono jej tytułową rolę w „Madame Butterfly” G. Pucciniego. Kolejnymi osiągnięciami artystycznymi były: partia wokalna w balecie L. Różyckiego „Pan Twardowski” (1982) i rola Micaeli w „Carmen” G. Bizeta (1983). W sezonie 1983/1984 zaśpiewała Eurydykę w „Orfeuszu w piekle” J. Offenbacha, Amelię w „Balu maskowym” G. Verdiego oraz „Toscę”, zyskując aplauz publiczności.

W czerwcu 1984 r. uczestniczyła w XXIV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giuseppe Verdiego w Bussetto we Włoszech. Otrzymała tam nagrodę specjalną w postaci rocznego stypendium pobytowego we Włoszech, w celu kształcenia głosu pod kierunkiem wybitnych pedagogów z mediolańskiej La Scali.

Po zaliczeniu włoskiego stypendium i warsztatach wokalnych u C. Castellani została zaangażowana do Teatru Wielkiego w Poznaniu. W 1992 r. została solistką Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. W tym czasie pojawiała się w Bydgoszczy na gościnnych występach, śpiewając „Halkę” (1986) i „Toscę” (1990). W 1996 r. dyrektor Opery Nova Maciej Figas zaangażował ją do wykonania tytułowej partii w „Turandot” G. Pucciniego – premierze odbywanej w ramach III Bydgoskiego Festiwalu Operowego. Rok później wystąpiła w Gali Wokalnej w Bydgoszczy.

Bibliografia | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Monika Olkisz-Chabros" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy