Most Kotlarski w Krakowie


Na mapach: 50°03′09″N 19°57′39″E/50,052500 19,960833

Most Kotlarski w Krakowie w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Most Kotlarskimost w Krakowie na Wiśle, łączący Grzegórzki z Zabłociem, ulicami Kotlarską i Herlinga-Grudzińskiego.

Spis treści

Konstrukcja i opis mostu | edytuj kod

Zaprojektowany przez Witolda Gawłowskiego przy współpracy z biurem architektonicznym MTWW, jest najdłuższym w Polsce mostem łukowym, nie mającym filarów na rzece.

Most oprócz 2 dwupasmowych jezdni samochodowych posiada także pomiędzy nimi oddzielny pas, przez który od 2010 r. przebiega trasa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.

Na obu brzegach rzeki przy moście znajdują się przystanki tramwaju wodnego („Most Kotlarski” oraz „Galeria Kazimierz”)[1].

Dane techniczne | edytuj kod

  • długość przęsła: 166 m
  • szerokość: 36,8 m

Historia | edytuj kod

Wybudowany od października 2000 do grudnia 2001 roku[2] w ciągu „Trasy Kotlarskiej” na II Obwodnicy Krakowa usprawnił połączenie Podgórza ze Śródmieściem i odciążył ruch na ulicach Starowiślnej i Na Zjeździe oraz na moście Powstańców Śląskich.

W związku z budową mostu Kotlarskiego zostały zlikwidowane stacje kolejowe Kraków Wisła (po prawej stronie rzeki) oraz Kraków Grzegórzki (po lewej stronie). Po oficjalnym otwarciu mostu 8 grudnia 2001 zamknięto dla ruchu most Lajkonik 2, który stał nieopodal w górę rzeki.

Budowa mostu kosztowała 132,7 mln złotych. Wykonawcą był Mostostal Kraków S.A

Galeria | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. ZIS Kraków, www.ktw.krakow.pl [dostęp 2017-11-25] .
  2. https://www.bip.krakow.pl/archiwum/rmk/kadencja_3/inwestycje/most-kotlarski.html

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Most Kotlarski w Krakowie" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy