Most obrotowy w Rybinie


Na mapach: 54°17′05,4″N 19°06′39,6″E/54,284833 19,111000

Most obrotowy w Rybinie w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Most obrotowy w Rybinie – most kolejowy nad rzeką Szkarpawą, znajdujący się na linii Stegna – Nowy Dwór Gdański, należącej do sieci Żuławskiej Kolei Dojazdowej.

Historia | edytuj kod

Most został zaprojektowany i wybudowany przez firmę Stahlwerke Dortmund AG w roku 1905. W roku 1945 został zniszczony przez Niemców, a w 1948 ponownie uruchomiony. Główna część konstrukcji to 43-metrowe ruchome przęsło z punktem podparcia w ustawionym pośrodku rzeki centralnym filarze, w którym mieszczą się łożyska i mechanizm napędowy. Most na stałe otwarty jest dla żeglugi, jedynie w sezonie letnim dwa razy dziennie (a w soboty latem 2013 r. cztery razy) jest obracany w celu umożliwienia ruchu pociągów wąskotorowych.

Most w Rybinie

Przypisy | edytuj kod

  1. Narodowy Instytut Dziedzictwa: Rejestr zabytków nieruchomych – województwo pomorskie. 2020-09-30. s. 72. [dostęp 2021-01-20].

Bibliografia | edytuj kod

  • Mosty i wiadukty. Kolekcja Nasza Polska, DeAgostini Warszawa 2012 strona
  • Bogdan Pokropiński: Koleje Wąskotorowe Polski Północnej CIBET, 2000
  • Roman Witkowski: Koleje Wąskotorowe na Żuławach, Kolpress, 2009
Na podstawie artykułu: "Most obrotowy w Rybinie" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy