Mosty i kładki we Wrocławiu w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaWrocławskie mosty i kładki – przed II wojną światową były w obecnych granicach miasta Wrocławia 303 mosty i kładki różnej wielkości. Według obecnych rachunków (opartych na nieco innych kryteriach, niż przedwojenne) jest ich 118 (w tym 27 kładek)[1](według spisu ZDiUM 101 mostów i 33 kładki). Największe i najważniejsze z nich przerzucone są nad głównym i pobocznymi nurtami rzeki Odry (Stara Odra, Odra Północna i Południowa) i kanałów: Powodziowego, Żeglugowego, Bocznego, Miejskiego, Granicznego, Odpływowego i kilku pozostałych, których nazw w powszechnym obiegu się nie używa. W obrębie Wrocławia przepływa też kilka mniejszych rzek, na ogół dopływów Odry: Ślęza, Oława (która rozdziela się tu na dwa nurty – Oławę Górną i Dolną), Bystrzyca, Widawa, Dobra (dopływ Widawy), a z pomniejszych – Ługowina, Kasina, Oporówka, Łękawica, Piskorna, Młynówka, Trzciana, Czarna Woda, Zielona, Rogożówka, Olszówka Krzycka, Grabiszynka i inne. Rzeki te i strumienie oraz przekopane sztuczne kanały tworzą liczne naturalne i kilka sztucznych wysp (zależnie od poziomu wody w rzece oraz od kryterium wielkości można się ich doliczyć do około 25), niektóre rzeki (prócz Odry – np. Widawa) mają swoje „stare” nurty płynące nieco inną trasą, niż nurty główne; w wielu miejscach przedzielone są śluzami – niektóre ze śluz pełnią też rolę mostów lub kładek. Ponadto we Wrocławiu znajduje się wypełniona wciąż wodą Fosa Miejska, nad którą również przerzucone są trakty komunikacyjne – piesze i kołowe. Z tego względu miasto bywa nazywane Wenecją Północy. Ostatnią kategorią mostów i kładek wrocławskich są kładki piesze i wiadukty drogowe ponad jezdniami ulic bądź torami kolejowymi.
(ten sam obszar sfotografowany z satelity – Google maps) Kępa Mieszczańska (na zachód od wschodniego zespołu wysp) we Wrocławiu z zaznaczonymi mostami i kładkami
(ten sam obszar sfotografowany z satelity – Google maps)
-
Most Grunwaldzki od strony Politechniki
-
Most Grunwaldzki nocą, widok z Wybrzeża Wyspiańskiego
-
Most Zwierzyniecki od centrum w stronę ZOO
-
krzyż przy mostach Trzebnickich
-
Północny most Trzebnicki, widok w stronę centrum miasta, i północny słup graniczny Wrocławia z 1900/1901
-
Północny most Trzebnicki od południa podczas wiosennego przyboru wód
-
Południowy most Trzebnicki
-
Mosty Warszawskie, widok w stronę centrum, i transport węgla barkami po Odrze
-
most Warszawski zachodni
-
Mosty Warszawskie środkowy i wschodni
-
most kolejowy między Kleczkowem a Karłowicami
-
Most Osobowicki – widok od południowego zachodu
-
Most Tumski – widok z Ostrowa Tumskiego na Wyspę Piasek
-
Most Tumski – widok z Wyspy Młyńskiej
-
Most Widawski przez Widawę – widok od południa
-
Most Sołtysowicki przez Widawę – widok od południa
-
Mosty Jagiellonskie
widok od południa -
Most Pomorski Południowy
widok od południa -
dolny stopień wodny na Odrze Południowej, w głębi Most Pomorski Południowy (po prawej) i Środkowy (po lewej); Most Pomorski Północny poza kadrem zdjęcia po lewej
-
Most Pomorski Północny
-
Most Uniwersytecki Północny
-
Most Uniwersytecki Północny
-
Most Szczytnicki
widok od płd.-zachodu -
Most Pokoju widziany z Ostrowa Tumskiego
-
Most św.Klary
-
Most św.Klary
-
Most św.Klary
-
Most Słodowy
-
Most św.Macieja
-
Most Rakowiecki przez Oławę, ul.Na Niskich Łąkach
-
Most Oławski przez Oławę, ul.Walońska/Na Grobli
-
Most Bartoszowicki zimą
-
Most Bartoszowicki z północy
-
Most Bartoszowicki z południa
-
Most Bartoszowicki podczas wysokiej wody
-
Most Polanowicki przez Widawę
-
Most Zakrzowski nad Dobrą
-
Kładka Piaskowa z Wyspy Słodowej na Wyspę Piasek
-
Kładka Bielarska („Żabia”)
-
Kładka Słodowa
-
Kładka Muzealna przy Muzeum Narodowym; za kładką – Zatoka Gondol
-
Kładka nad Jazem Opatowickim
-
kładka nad ul.Wróblewskiego koło Hali Ludowej – projekt R.Konwiarza
-
Most Piotra Skargi nad Fosą Miejską
-
kładka Sądowa nad Fosą Miejską
-
kładka św.Antoniego nad Fosą
-
mostek przez staw
(relikt północnego koryta Odry) w Ogrodzie Botanicznym -
Tablica na Mostach Młyńskich upamiętniająca obronę miasta przez mieszkańców w czasie powodzi tysiąclecia w 1997
-
Kładka Zwierzyniecka przez Odrę, widok z południa
-
Kładka Świebodzka przez Fosę, widok z północnego wschodu
-
Kładka Ryczyńska nad Śluzą Bartoszowicką
-
Most Świątnicki przez Zieloną
-
Most kolejowy przez Bystrzycę na obrzeżu Leśnicy
-
Most kolejowy przez Starą Odrę i Kanał Miejski koło Browaru Piastowskiego
-
Most kolejowy przez Odrę (linia nr 273)
-
Most kolejowy przez Odrę Dolną (linia Wrocław-Warszawa)
Zobacz też | edytuj kod
Linki zewnętrzne | edytuj kod
Przypisy | edytuj kod
- ↑ Dodatkowy problem w doliczeniu się mostów we Wrocławiu powoduje fakt, iż obok niektórych z nich dobudowano nowe mosty, niosące drugą jezdnię; np. do starych dwóch mostów Jagiellońskich z roku 1916 dobudowano w 1984 dwa nowe i jest ich teraz razem cztery, choć wszystkie tworzą jedną przeprawę; do roku 2008 przeprawa mostami Warszawskimi była konstrukcją składającą się trzech mostów, a po rozbudowie z lat 2007/2008 – jest ich pięć (nowy most nie jest – w odróżnieniu od starego – zestawem trzech, tylko dwóch mostów, dlatego mostów jest pięć, a nie sześć.
OryginałEdytujHistoria i autorzy
