Mosty i wiadukty w Poznaniu


Mosty i wiadukty w Poznaniu w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Most św. Rocha Most Królowej Jadwigi Most Bolesława Chrobrego Most Mieszka I Most kolejowy między Garbarami a Ostrowem Tumskim Most Dębiński Most Teatralny Most Dworcowy Jeden z wiaduktów nad autostradą A2 Estakada Poznańskiego Szybkiego Tramwaju ponad doliną Bogdanki

Mosty i wiadukty Poznania – artykuł dotyczy mostów (budowli inżynierskich pozwalających na ruch drogowy ponad przeszkodą wodną lub inną przeszkodą wynikającą z rzeźby terenu) oraz wiaduktów (przepraw pozwalających na poruszanie się ponad każdego rodzaju inną drogą), a także estakad zlokalizowanych na terenie miasta Poznania. W artykule uwzględniono również informacje na temat kładek przeznaczonych dla ruchu pieszego i rowerów, przejść podziemnych (tuneli) oraz przepustów.

Spis treści

Mosty na Warcie | edytuj kod

Na rzece Warcie w Poznaniu istnieje 9 przepraw. 6 z nich to mosty drogowe, 3 mosty kolejowe. Wśród mostów drogowych 4 posiadają torowisko tramwajowe. Wzdłuż biegu rzeki, z południa na północ, są to następujące mosty:

Ponadto istnieją:

Mosty na Cybinie | edytuj kod

Na rzece Cybinie w Poznaniu istnieje kilka przepraw. Dwie to mosty drogowe, w tym jeden z torowiskiem tramwajowym, dwie to mosty kolejowe. Wzdłuż biegu rzeki, ze wschodu na zachód, a następnie z południa na północ, są to następujące mosty i inne budowle inżynierskie:

Mosty historyczne | edytuj kod

Mosty obecnie nieistniejące, a budowane już od czasów średniowiecza, na wylocie dawnych murów miejskich w kierunku wschodnim, na trakcie ze Starego Rynku przez Chwaliszewo, Ostrów Tumski, Śródkę:

Mosty planowane | edytuj kod

W Poznaniu planowana jest budowa jeszcze co najmniej jeszcze jednego mostu przez Wartę, uzupełniającego obecny układ komunikacyjny:

Wiadukty drogowe | edytuj kod

Wiadukty drogowe w Poznaniu zlokalizowane są w centrum miasta - 3 wiadukty nazwane zwyczajowo mostami nad linią kolejową z dworca Poznań Główny w kierunku północnym, na drogach wyjazdowych w kierunku Warszawy, Katowic, Wrocławia i Piły oraz w innych ważnych punktach komunikacyjnych:

Wiadukty kolejowe | edytuj kod

W Poznaniu istnieje ponad 20 wiaduktów kolejowych, żaden z nich nie otrzymał oficjalnej nazwy.

Wiadukt tramwajowy | edytuj kod

Estakady | edytuj kod

W krajobrazie miasta występują również estakady - drogowa oraz tramwajowa:

Kładki | edytuj kod

do uzupełnienia

Przejścia podziemne | edytuj kod

do uzupełnienia

  • pod Rondem Kaponiera (4/4 ronda, 8 wejść, w tym 4 do peronów tramwajowych) z punktami handlowymi, usługowymi i WC
  • pod ul. Dworcową (4 wejścia)
  • pod torami kolejowymi i dworcem Poznań Główny (14 wejść, w tym 12 do peronów kolejowych) z punktami handlowymi
  • pod skrzyżowaniem ul. Wierzbięcice z ul. Towarową (2/4 skrzyżowania, 6 wejść, w tym 2 do peronów tramwajowych) z punktami handlowymi
  • pod Rondem Śródka (2/4 ronda, 8 wejść, w tym 4 do peronów tramwajowych)
  • pod Rondem Żegrze (1/4 ronda, 4 wejścia, w tym 2 do peronów tramwajowych) – zlikwidowane w 2019 roku w ramach przebudowy ronda
  • pod ul. Chartowo (4 wejścia, w tym 2 do peronów tramwajowych), łączące Os. Lecha z Os. Czecha
  • pod ul. Chartowo (2 wejścia), łączące Os. Tysiąclecia z Os. Rusa
  • pod ul. Dąbrowskiego (3 wejścia), łącząca ul. Leśnowolską z ul. Wejcherowską (Poznań - Smochowice)
  • pod ul. Bolesława Krzywoustego (tzw. „Trasą Katowicką”), łączące os. Lecha z os. Stare Żegrze
  • pod ul. Bolesława Krzywoustego (tzw. „Trasą Katowicką”), łączące os. Jagiellońskie z drugą stroną trasy (łąki, blisko ul. Pleszewska)
  • pod ul. Murawa (2 wejścia), łączące os. Wichrowe Wzgórze z os. Kosmonautów
  • Tunel Tumski - pod ul. Wyszyńskiego (4 wejścia, w tym 2 do peronów tramwajowych)
  • Tunel Komandoria - pod ul. Warszawską (4 wejścia, w tym 2 do peronów tramwajowych)
  • Tunel Łomżyński - pod ul. Warszawską (5 wejść, w tym 2 do peronów tramwajowych)
  • Tunel Mogileński - pod ul. Warszawską (3 wejścia, w tym 2 do peronów tramwajowych)
  • Tunel Miłostowo - pod ul. Warszawską (2 wejścia)
  • pod linią kolejową - wejście na cmentarz Miłostowo (od ul. Warszawskiej)
  • Tunel Leszka - pod ul. Warszawską i linią kolejową (5 wejść, w tym jedno do peronu kolejowego)
  • w ciągu ul. św. Leonarda - pod linią tramwajową na Piątkowską (przystanek św. Leonarda)
  • w ciągu ul. Ku Cytadeli - pod linią kolejową (stacja Poznań Garbary - zachodnia głowica)

Przypisy | edytuj kod

  1. Uchwała nr XLI/706/VII/2017 z dnia 24 stycznia 2017 r. w sprawie nadania wiaduktowi nazwy Antoninek im. Orląt Lwowskich (pol.). Biuletyn Informacji Publicznej Miasta Poznania. [dostęp 2017-06-02].
  2. Urząd Miasta Poznania: bip.poznan.pl - Uchwała: LXXIV/1185/VI/2014 z dnia 2014-10-14 (pol.). [dostęp 2015-06-04].
  3. Urząd Miasta Poznania: bip.poznan.pl - Uchwała: LXXIV/1184/VI/2014 z dnia 2014-10-14 (pol.). [dostęp 2015-06-04].
  4. "Rataje: ruszył remont, trwa paraliż komunikacyjny" (dostęp 2011-12-06)
  5. Ekspertyza wiaduktu Chartowo na stronach wykonawcy robót (Bilfinger) (dostęp 2011-12-06)
  6. a b c d e f g POZNAŃ • Czerwonak • Koziegłowy • Luboń • Suchy Las • Swarzędz: plan miasta 1:20 000, wyd. dwunaste, Poznań: TopNovum Sp. z o.o., 2017, ISBN 978-83-7445-160-4 .

Uwagi | edytuj kod

  1. Dawniej nazywany wiaduktem Jedności Słowiańskiej
  2. Dawniej nazywany wiaduktem ruchu lokalnego (Ostrowska-Wiatraczna)
  3. Dawniej nazywany wiaduktem tarnowskim
Na podstawie artykułu: "Mosty i wiadukty w Poznaniu" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy