Myōkō (1927)


Myōkō (1927) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Myōkō (jap. 妙高) – japoński krążownik ciężki, od którego nazwę wziął cały typ. Nazwa pochodzi od góry Myōkō w prefekturze Niigata, na wyspie Honsiu.

Budowę okrętu rozpoczęto 25 października 1924 w stoczni w Yokosuce. Wodowanie odbyło się 16 kwietnia 1927, a wcielenie do służby w Cesarskiej Marynarce Wojennej miało miejsce dnia 31 lipca 1929.

Wyporność | edytuj kod

W związku z podpisaniem w 1922 roku traktatu waszyngtońskiego, który wyznaczał limity wypornościowe dla poszczególnych klas okrętów, krążownik można uznać za jeden z najcięższych krążowników swojego okresu. W tamtym okresie wyporność budowanych ciężkich krążowników oscylowała w traktatowych granicach 10 000 ton. W przypadku „Myōkō” wynosiła ona 13 500 ton, ale oficjalnie podawano wyporności 9 300 ton.

Uzbrojenie | edytuj kod

Uzbrojenie główne składało się z 10 dział 203 mm, osadzonych w 5 wieżach (A, B, C, D, E), z czego trzy znajdowały się na dziobie, podobnie jak na pancernikach typu Nelson, oraz dwie wieże na rufie. Wieże B i D znajdowały się w superpozycji.

Na artylerię średniego kalibru składało się 6 dział kalibru 120 mm, zamienionych po przebudowie, w latach 1934–1935, na 8 dział kalibru 127 mm i 2 działka przeciwlotnicze kalibru 13 mm. Ponadto posiadał cztery potrójne wyrzutnie torped oraz przenosił 12 torped zapasowych. Okręt miał na wyposażeniu dwa wodnosamoloty.

Przebieg służby | edytuj kod

Okręt uczestniczył w wojnie chińsko-japońskiej i II wojnie światowej.

Ważniejsze bitwy | edytuj kod

Po zakończeniu bitwy w zatoce Leyte w drodze do Wietnamu został storpedowany przez okręt podwodny USS „Bergall” (z wystrzelonych sześciu torped trafiła jedna) o godz. 17:35 13 grudnia 1944 roku i w rezultacie tego odholowany do Singapuru. Z powodu braku materiałów, nie został naprawiony, ale zamieniony na pływającą baterię przeciwlotniczą. 26 lipca 1945 roku ciężko uszkodzony wybuchem ładunków podłożonych przez brytyjski miniaturowy okręt podwodny. Poddany Brytyjczykom, ostatecznie został zatopiony w cieśninie Malakka 8 czerwca 1946 roku razem z I-501 (ex-U-181) oraz I-502 (ex-U-862).

Na podstawie artykułu: "Myōkō (1927)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy