Newag 311D


Newag 311D w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Newag 311D (oznaczenie PKP ST40) – ciężka towarowa lokomotywa spalinowa produkowana w zakładach Newag w Nowym Sączu. Spalinowóz jest współczesną modernizacją lokomotyw serii ST44

Przez kolejarzy i miłośników kolei zwana Robogagarinem, Batmanem, Transformersem albo Lordem Vaderem.

Spis treści

Charakterystyka | edytuj kod

Lokomotywa stanowi głęboką modernizację popularnych radzieckich lokomotyw M62 (ST44). Z pierwowzoru zachowano jedynie ostoję i wózki jezdne. Całkowicie zmieniono jednostkę napędową, montując bardziej ekonomiczny silnik firmy General Electric w jednej obudowie z prądnicą główną, sprężarką i wentylatorem. Najbardziej widoczną zmianą jest całkowita zmiana pudła – zamiast pudła typu wagonowego, z wewnętrznym przejściem między kabinami, zastosowano dwie kabiny maszynisty na obu końcach, z przejściami zewnętrznymi po pomostach. Dzięki zastosowaniu pomostów uzyskano też łatwiejszy dostęp do silnika. Zmieniono czoła pojazdu, nadając im nowy wygląd. Kabiny są ergonomiczne i zapewniają lepsze warunki pracy.

W porównaniu do ST44, 311D zużywa o 20% mniej paliwa w przeliczeniu na 1000 bruttotonokilometrów. Emisja spalin została dostosowana do norm UIC II[1].

Eksploatacja | edytuj kod

Pierwsze lokomotywy wyprodukowano w 2007.

Lokomotywy eksploatowane przez DB Cargo Polska są skomputeryzowane. Podczas gwałtownego spadku temperatury same się uruchamiają, ogrzewają, a podczas spadku ciśnienia w przewodzie głównym, uruchamiają się same w celu dopełnienia.

Dane techniczne | edytuj kod

  • silniki trakcyjne – ED118 zmodernizowane przez General Electric ED 118A GE
    • moc znamionowa: 2133 kW (2900 KM)
    • znamionowa prędkość obrotowa: 1050 obr/min
    • obroty jałowe: 450 obr/min
    • liczba suwów: 4
    • liczba cylindrów: 12
    • wtrysk paliwa: elektroniczny
    • typ paliwa: olej napędowy
    • ilość oleju: 1211 l
    • masa oleju: 1162 kg
    • masa cieczy chłodzącej: 800kg
    • średnica cylindra/skok tłoka: 229/267 mm
    • masa silnika spalinowego: 15 846 kg
    • masa silnika trakcyjnego: 3240 kg
    • masa zapasu paliwa: 3300 kg
    • klasa izolacji: H
    • masa piasku: 600 kg

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Railway BusinessR.B. Forum Railway BusinessR.B., Biała Księga. Kolejowy transport towarowy 2015, s. 174 [dostęp 2018-08-03] [zarchiwizowane z adresu 2016-10-20] .
  2. Newag dostarcza lokomotywy 311Da do PKP LHS przed terminem [dostęp 2018-08-02]  (pol.).

Bibliografia | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Newag 311D" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy