Nieuport 17


Nieuport 17 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Nieuport 17francuski myśliwiec z czasów I wojny światowej produkowany przez francuską wytwórnię lotniczą Nieuport.

Samolot był wersją swojego poprzednika Nieuport 11. Był od niego większy oraz miał mocniejszy silnik o mocy 111,5 KM. Samolot był lekki, jak na owe czasy bardzo zwrotny oraz miał bardzo dobre wznoszenie.

Historia | edytuj kod

Pilot Billy Bishop przy samolocie Nieuport 17 w 1917

Nieuport 17 wszedł do służby w marcu 1916 roku jako następca modelu Nieuport 11, stając się szybko podstawowym myśliwcem francuskim. Był również na wyposażeniu lotnictwa brytyjskiego; jego konstrukcja przewyższała ówczesne brytyjskie konstrukcje pod względem osiągów. Nieuport 17 był w każdym szwadronie myśliwskim i zadawał niemieckim siłom lotniczym duże straty. Niemcy postanowili zbudować odpowiednik francuskiego myśliwca na bazie zestrzelonych samolotów i tak powstał Siemens-Schuckert D.I, który miał bardzo podobne parametry i tą samą moc silnika co Nieuport 17. Wysokie koszty produkcji sprawiły, że zbudowano ich tylko 95 i przez to nigdy nie weszły w użycie, służąc jedynie do celów szkoleniowych.

Od 1917 roku samolot zaczął ustępować pola nowym konstrukcjom niemieckim, przez to sztab francuski postanowił wprowadzić nowe modele myśliwców Nieuport 24 i Nieuport 27. Niemniej jednak myśliwce model 17 do końca wojny były najpowszechniej używane przez francuskie eskadry myśliwskie.

Samolot miał dość kruchą i delikatną konstrukcję, komora płatów miała niewystarczającą sztywność podczas dużych przeciążeń w czasie walki, ogólnie był wrażliwy na uszkodzenia bojowe i mniej wprawne lądowanie. Z tego względu był samolotem pilotażowo trudniejszym niż np. SPAD VII który wszedł do służby kilka miesięcy później. Miał też niewystarczające uzbrojenie, późniejsze samoloty myśliwskie I wojny światowej (np. SPAD XIII, Sopwith Camel, SE.5a) miały uzbrojenie składające się z 2 karabinów maszynowych.

Wielu asów lotnictwa z czasów I wojny światowej latało na tym oraz innych samolotach produkcji Nieuport, m.in. Kanadyjczyk William Bishop odznaczony krzyżem Wiktorii oraz najsłynniejszy as latający na Nieuportach – Albert Ball.

Bibliografia | edytuj kod

  • Nieuport Fighters in Action published by Squadron/Signal Publications.
  • Cheesman E.F. (ed.) Fighter Aircraft of the 1914-1918 War Letchworth, Harletford Publications, 1960, s. 94–95.
  • Tomasz Goworek: Samoloty myśliwskie pierwszej wojny światowej. Warszawa: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 1988. ISBN 83-206-0689-6.

Galeria | edytuj kod

Nieuport 17 Samoloty Nieuport 17 podczas przeglądu, Francja, kwiecień 1918 r. Boris Wasiljewicz Siergiejewski przy samolocie Nieuport 17, 1917 r. Nieuport 17 Francesco Baracca, wiosna 1917 Fulco Ruffo di Calabria przy swoim samolocie Bitwa nad Sommą. Gen. Joseph Joffre gratuluje zwycięstwa pilotowi René Dorme Charles Nungesser przy swoim samolocie
Na podstawie artykułu: "Nieuport 17" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy