Nowy Targ (stacja kolejowa)


Na mapach: 49°28′23,8″N 20°00′55,1″E/49,473278 20,015306

Nowy Targ (stacja kolejowa) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Nowy Targ – stacja kolejowa w Nowym Targu w województwie małopolskim.

Historia | edytuj kod

Linia kolejowa do Zakopanego została otwarta 25 października 1899 roku[1]. Szlak kolejowy do Suchej Góry został otwarty w dniu 1 lipca 1904 roku[2]. W miejscowości została wybudowana parowozownia[3]. Dodatkowo do nawadniania parowozów zbudowana została wieża ciśnień oraz żuraw wodny. Podczas elektryfikacji linii do Zakopanego wybudowano peron wyspowy. W 1987 roku pociągi pasażerskie do Nowego Targu Fabrycznego zostały zawieszone[4]. W 1991 roku linia kolejowa do Podczerwonego została zlikwidowana[5]. Na trasie dawnej linii kolejowej poprowadzono drogę rowerową z Nowego Targu do Trzciany[6].

Przypisy | edytuj kod

  1. Ewa Jeleń, Jan Krupski: Stacja końcowa Zakopane. 100 lat kolei zakopiańskiej. Warszawa: Kolejowa Oficyna Wydawnicza, 1999. ISBN 83-86183-24-1.
  2. Waldemar Bałda: Kolej dobrodziejką rowerzystów. Kurier Kolejowy, 11 listopada 2014. [dostęp 2016-07-19].
  3. Oficjalny Serwis Miejscowości Rogoźnik: Dzieje linii kolejowej Nowy Targ – Sucha Hora. [dostęp 2016-07-19].
  4. Sławomir Fedorowicz. Nowy Targ – Podczerwone. „Świat Kolei”. 02/2012, s. 28-29. EMI-PRESS. ISSN 1234-5962
  5. Waldemar Bałda. Smutny symbol zaniechania. „Wolna Droga”. Solkol. 
  6. Historyczno-kulturowo-przyrodniczy szlak wokół Tatr: Trasa główna po nasypie dawnej linii kolejowej. [dostęp 2016-07-19].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Nowy Targ (stacja kolejowa)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy