Obcy: Izolacja


Obcy: Izolacja w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Obcy: Izolacja – gra komputerowa z gatunku first-person shooter stworzona przez The Creative Assembly i wydana przez Segę, a w Polsce przez Cenegę. Jej premiera odbyła się 7 października 2014 roku. Gra jest dostępna na platformach Microsoft Windows, Linux,PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 i Xbox One. Gra została zadedykowana Simonowi Franco, programiście z The Creative Assembly, który zmarł, gdy gra była w produkcji.

Podczas produkcji Obcy: Izolacja twórcy chcąc zachować podobny klimat wzorowali się głównie na filmie Obcy – ósmy pasażer Nostromo[2]. Akcja gry jest umiejscowiona w roku 2137, 15 lat po wydarzeniach z Obcy – ósmy pasażer Nostromo. Gracz wciela się w postać Amandy – córki Ellen Ripley znanej z filmów o Obcym. Zadaniem głównej bohaterki jest odnalezienie czarnej skrzynki ze statku Nostromo[1].

Gra zebrała pozytywne recenzje u recenzentów. Chwalono ją za mroczny klimat i innowacyjność w rozgrywce[3]. W maju 2015 poinformowano o sprzedaniu ponad 2 milionów kopii gry[4].

Rozgrywka | edytuj kod

Akcja gry toczy się na stacji kosmicznej Sewastopol w roku 2137. Gracz steruje Amandą i widzi świat gry z perspektywy pierwszej osoby. Podczas rozgrywki postać może spotkać innych ludzi, którzy mogą zaoferować jej pomoc. Jednym z posiadanych urządzeń przez Amandę jest wykrywacz ruchu, dzięki któremu może zauważyć Obcego jeśli jest w jej pobliżu. W całej grze występuje on bardzo często i nie może zginąć. Jednym z celów gry jest unikanie ksenomorfa, a w przypadku bezpośredniego kontaktu można go ogłuszyć, odwrócić jego uwagę lub uciec, a w późniejszej fazie gry, odstraszyć ogniem

[5].

Odbiór | edytuj kod

Obcy: Izolacja spotkała się z dobrym przyjęciem krytyków. Średnia recenzji na serwisie Metacritic wynosi 81/100[3]. Redaktor z Gry-Online pochwalił doskonale odwzorowany retro futurystyczny klimat pierwszego filmu i fantastycznie zaprojektowane lokacje. Negatywnie wyraził się o samym Obcym, którego uznał za niegroźnego i małej ilości elementów, które mogą przestraszyć gracza[6]. Mateusz Zdanowicz z Eurogamera pozytywnie odniósł się do ścieżki dźwiękowej. Jego zdaniem różne „odgłosy pomagają budować ciężką atmosferę”, a muzyka „w odpowiednich momentach sprawia, że serce szybciej nam bije, a poziom adrenaliny rośnie”[5].

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Obcy: Izolacja (PC) (pol.). Gry-Online. [dostęp 2015-07-18].
  2. Tom Hoggins: Alien: Isolation review (ang.). The Telegraph. [dostęp 2014-10-07].
  3. a b c Alien: Isolation PC (ang.). Metacritic. [dostęp 2015-07-18].
  4. Obcy: Izolacja sprzedało ponad 2 miliony kopii; SEGA rozczarowana sprzedażą pudełkową (pol.). Gry-Online, 2015-05-11. [dostęp 2015-07-18].
  5. a b c Mateusz Zdanowicz: Obcy: Izolacja - Recenzja (pol.). Eurogamer, 2014-10-06. [dostęp 2015-07-18].
  6. a b Recenzja gry Alien: Isolation – nie taki Obcy straszny, jak go malują (pol.). Gry-Online, 2014-10-03. [dostęp 2015-07-18].
Na podstawie artykułu: "Obcy: Izolacja" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy