Olimpiada Informatyczna


Olimpiada Informatyczna w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Olimpiada Informatyczna – przedmiotowa olimpiada szkolna z zakresu informatyki, powołana 10 grudnia 1993 przez Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego. Olimpiada organizowana jest corocznie od 1993 i skierowana do uczniów szkół średnich[1], choć mogą brać w niej udział także młodsi uczniowie[2]. Zadania polegają na napisaniu programu komputerowego rozwiązującego określony problem algorytmiczny ukryty w treści podanego zadania.

W zadaniach określona jest relacja pomiędzy danymi wejściowymi a danymi wyjściowymi. Zawodnik musi opracować taki algorytm, by ta relacja została zachowana dla wszystkich danych z przedziałów określonych w zadaniu. Opracowany algorytm musi zostać zaimplementowany w jednym z dwóch języków programowania: C++ lub Pythonie[3]. Od 2018 roku Olimpiada Informatyczna wycofała wsparcie dla C oraz Pascala[4]. Jako efekt końcowy zawodnik udostępnia kod źródłowy swojego programu.

Organizatorzy dokonują sprawdzenia zadania w kilku krokach wykorzystując sprawdzaczkę: System Informatyczny Olimpiady (SIO)[5]. Najpierw kod zostaje skompilowany, a następnie sprawdzana zostaje poprawność działania programu na zbiorze danych testowych. W zależności od poprawności oraz czasu wykonania poszczególnych danych testowych przez program zostaje on odpowiednio oceniony[6].

Finaliści Olimpiady są przyjmowani w pierwszej kolejności na studia informatyczne we wszystkich najlepszych uczelniach w kraju. Spośród najlepszych finalistów jest wyłaniana reprezentacja Polski na Międzynarodową Olimpiadę Informatyczną i inne międzynarodowe konkursy informatyczne.

Wokół Olimpiady Informatycznej powstała wielka społeczność ludzi zainteresowanych informatyką, o wspólnych celach i zainteresowaniach. Należą do niej twórcy Olimpiady, liczni pracownicy uczelni, nauczyciele i oczywiście uczniowie. Byli uczestnicy Olimpiady biorą aktywny udział w jej bieżących działaniach. Olimpijczycy stanowią już część Komitetu Głównego Olimpiady, odgrywają wiodącą rolę w pracach Jury, są twórcami słynnego SIO – Systemu Informatycznego Olimpiady, dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniami z następcami podczas obozów naukowo-treningowych im. Antoniego Kreczmara, są autorami ciekawych i stanowiących wyzwania intelektualne zadań olimpijskich[7].

Sprawozdanie z każdej olimpiady, treści zadań oraz ich rozwiązania wraz z omówieniem, co stanowi cenną lekturę dla uczestników, zawierają tzw. "niebieskie książeczki", nazwane tak z powodu koloru okładki. Dostępne są do pobrania z witryny olimpiady informatycznej[8].

Spis treści

Przebieg | edytuj kod

Całe zawody podzielone są na 3 etapy:

  • Etap pierwszy jest rozgrywany zdalnie. Uczestnicy rozwiązują zadania w domu. Rozwiązania są przesłane przez Internet lub zwykłą pocztą.
  • Etap drugi (okręgowy) jest rozgrywany w warunkach kontrolowanej samodzielności. Do tego etapu przechodzą osoby, które najlepiej wykonały zadania z pierwszego etapu. Zawodnicy rozwiązują zadania przez 5 godzin, każdego z dwóch dni zawodów.
  • Etap trzeci (finałowy) jest rozgrywany w warunkach kontrolowanej samodzielności w jednym miejscu. Do trzeciego etapu przechodzi około 80-100 osób, które najlepiej wykonały zadania z II etapu. Zawodnicy, którzy dostali się do trzeciego etapu otrzymują tytuł finalistów, mają zapewnione miejsce na niemalże wszystkich uczelniach w Polsce na kierunkach informatycznych i pokrewnych bez potrzeby zdawania egzaminu. Czołowi zawodnicy III etapu otrzymują tytuł laureata. Spośród nich wyłaniana jest reprezentacja na Międzynarodową Olimpiadę Informatyczną i inne zawody międzynarodowe. Tytuł finalisty lub laureata Olimpiady Informatycznej zapewnia wynik 100% na maturze z informatyki.

Zwycięzcy[9] | edytuj kod

Osiągnięcia międzynarodowe[35] | edytuj kod

Międzynarodowa Olimpiada Informatyczna (IOI) | edytuj kod

Do 2018 roku Polacy zdobyli 109 medali na Międzynarodowej Olimpiadzie Informatycznej: 40 złotych, 39 srebrnych oraz 30 brązowych. Dwa razy także Polacy stali na najwyższym miejscu podium tej olimpiady:

  • XVIII IOI, 2006 – zwycięzcą Filip Wolski
  • XIX IOI, 2007 – zwycięzcą Tomasz Kulczyński

Poniższa tabela przedstawia reprezentacje Polski razem z wynikami na poszczególnych olimpiadach.

Olimpiada Informatyczna Krajów Europy Środkowej (CEOI) | edytuj kod

Do 2018 roku odbyło się 25 edycji Olimpiady Informatycznej Krajów Europy Środkowej. Polacy zdobyli w niej 32 złote medale, 38 srebrnych oraz 30 brązowych medali. Dodatkowo 11 razy Polacy byli zwycięzcami CEOI.

  • CEOI 1996 – zwycięzcą Adam Borowski
  • CEOI 1998 – zwycięzcą Andrzej Gąsienica-Samek
  • CEOI 1999 – zwycięzcą Andrzej Gąsienica-Samek
  • CEOI 2001 – zwycięzcą Paweł Parys
  • CEOI 2003 – zwycięzcą Bartosz Walczak
  • CEOI 2006 – zwycięzcą Filip Wolski
  • CEOI 2010 – zwyciężczynią Anna Piekarska
  • CEOI 2011 – zwycięzcą Krzysztof Pszeniczny
  • CEOI 2015 – zwycięzcą Przemysław Jakub Kozłowski
  • CEOI 2017 – zwycięzcą Anadi Agrawal
  • CEOI 2018 – zwycięzcą Mariusz Trela[36]

Bałtycka Olimpiada Informatyczna (BOI) | edytuj kod

Do 2019 roku odbyło się 25 edycji Bałtyckiej Olimpiady Informatycznej. Polacy zdobyli w niej 50 złotych, 48 srebrnych oraz 25 brązowych medale, a 12 razy zostawali zwycięzcami BOI.

  • BOI 1997 – zwycięzcą Tomasz Waleń
  • BOI 1999 – zwycięzcą Andrzej Gąsienica-Samek
  • BOI 2003 – zwycięzcą Bartosz Walczak
  • BOI 2004 – zwycięzcą Filip Wolski
  • BOI 2005 – zwycięzcą Filip Wolski
  • BOI 2006 – zwycięzcą Tomasz Kulczyński
  • BOI 2008 – największą liczbę punktów zdobył startujący w drugiej (nieoficjalnej) drużynie polskiej Jakub Pachocki
  • BOI 2009 – zwycięzcą Jakub Pachocki
  • BOI 2011 – zwycięzcą Mateusz Gołębiewski
  • BOI 2012 – zwycięzcą Krzysztof Pszeniczny
  • BOI 2014 – zwycięzcą Jarosław Kwiecień
  • BOI 2015 – zwycięzcą Artur Puzio
  • BOI 2016 – zwycięzcą Mariusz Trela[37]

Inne konkursy | edytuj kod

Laureaci olimpiady osiągali później sukcesy w konkursach na poziomie akademickim (ACM ICPC) oraz innych otwartych konkursach programistycznych o charakterze algorytmicznym, takich jak: Google Code Jam, Internet Problem Solving Contest, TopCoder, Codechef i innych.

Komitet główny[35] | edytuj kod

Poniższa lista przedstawia obecnych i byłych członków Komitetu Głównego Olimpiady Informatycznej. W nawiasach przedstawione są edycje Olimpiady, w których byli oni członkami tegoż komitetu.

  • Szymon Acedański (XV-obecnie)
  • Jacek Błażewicz (I-III)
  • Piotr Chrząstowski-Wachtel (I-V, XIII-obecnie)
  • Wojciech Coplak (II-III)
  • Zbigniew Czech (VII-obecnie)
  • Jerzy Dałek (I-XII)
  • Krzysztof Diks (II-obecnie)
  • Piotr Formanowicz (XVI-obecnie)
  • Paweł Gawrychowski (XXV-obecnie)
  • Paweł Idziak (X-obecnie)
  • Tomasz Idziaszek (XXI-obecnie)
  • Przemysława Kanarek (IV-XXIV)
  • Barbara Klunder (XVI-XVIII)
  • Krystyna Kominek (I-III)
  • Monika Kozłowska Zając (IV-obecnie)
  • Marcin Kubica (II-obecnie)
  • Tadeusz Kuran (I-obecnie)
  • Anna Beata Kwiatkowska (XI-obecnie)
  • Krzysztof Loryś (IV-obecnie)
  • Jan Madey (I-obecnie)
  • Andrzej W. Mostowski (I-III)
  • Jerzy Nawrocki (XIII-XV)
  • Jakub Radoszewski (XV-obecnie)
  • Wojciech Rytter (I-obecnie)
  • Mirosława Skowrońska (X-XV)
  • Krzysztof Stencel (IV-obecnie)
  • Maciej M. Sysło (I-obecnie)
  • Maciej Ślusarek (VII-obecnie)
  • Krzysztof J. Święcicki (I-obecnie)
  • Andrzej Walat (I-XV)
  • Tomasz Waleń (X-obecnie)
  • Stanisław Waligórski (I-XX)
  • Szymon Wąsik (XXI-obecnie)
  • Bolesław Wojdyło (I-IX)

Znani olimpijczycy[38] | edytuj kod

  • Marek Cygan - adiunkt naukowy w Instytucie Informatyki Uniwersytetu Warszawskiego, habilitacja z informatyki na Uniwersytecie Warszawskim w roku 2018, laureat Starting Grant Europejskiej Rady ds. Badań (ERC) z roku 2015, współzałożyciel firmy NoMagic AI zajmującej się oprogramowaniem inteligentnych robotów, uczestnik VIII, IX i X Olimpiady Informatycznej, zwycięzca Google Code Jam z roku 2005, Akademicki Mistrz Świata w Programowaniu Zespołowym z roku 2007.
  • Tomasz Czajka - od roku 2014 w SpaceX w Kalifornii, gdzie zajmuje się oprogramowaniem dla komputerów pokładowych rakiet nośnych Falcon i statków kosmicznych Dragon, zwycięzca VII Olimpiady Informatycznej, złoty medalista Międzynarodowej Olimpiady Informatycznej w latach 1999 i 2000, trzykrotny zwycięzca TopCoder Open, Akademicki Mistrz Świata w Programowaniu Zespołowym z roku 2003.
  • Paweł Gawrychowski - adiunkt w Instytucie Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego, doktorat z informatyki z Uniwersytetu Wrocławskiego, staże podoktorskie w Instytucie Maksa Plancka w Saarbruecken, Uniwersytecie w Hajfie i Warszawskim Centrum Nauk Matematycznych, finalista VIII Olimpiady Informatycznej, srebrny medalista Akademickich Mistrzostw Świata w Programowaniu Zespołowym w roku 2005.
  • Andrzej Gąsienica-Samek - założyciel i prezes zarządu firmy informatycznej Atinea, pomysłodawca i projektant portali edukacyjnych wspierających naukę języków obcych – InstaLing oraz programowania – instaKod, zwycięzca III, V i VI Olimpiady Informatycznej, trzykrotny złoty medalista Międzynarodowej Olimpiady Informatycznej w latach 1997–1999, Akademicki Mistrz Świata w Programowaniu Zespołowym z roku 2003.
  • Grzegorz Jakacki - założyciel i CEO firmy Codility budującej narzędzia do automatycznej weryfikacji kompetencji programistów, finalista I Olimpiady Informatycznej, brązowy medalista Międzynarodowej Olimpiady Informatycznej z roku 1993.
  • Tomasz Kociumaka - doktorant z informatyki na Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego, laureat diamentowego grantu MNiSW z roku 2013, współautor ponad 50 prac opublikowanych w czołowych wydawnictwach w świecie w zakresie algorytmiki, zwycięzca XVI Olimpiady Informatycznej, złoty medalista Międzynarodowej Olimpiady Informatycznej z roku 2009, srebrny medalista Akademickich Mistrzostw Świata w Programowaniu Zespołowym w latach 2013 i 2014.
  • Karol Kurach - doktorat z informatyki z Uniwersytetu Warszawskiego w roku 2017, obecnie w Google Brain w Zurichu, finalista XII Olimpiady Informatycznej, srebrny medalista Akademickich Mistrzostw Świata w Programowaniu Zespołowym z roku 2010.
  • Piotr Niedźwiedź - współzałożyciel grupy CodiLime zajmującej się tworzeniem rozwiązań sieciowych, sztuczną inteligencją (deepsense.ai) i inwestującej w startupy, obecnie CEO w Neptune.ml – startupie tworzącym platformę współpracy dla data scientists, laureat XIV Olimpiady Informatycznej, Akademicki Mistrz Polski w Programowaniu Zespołowym z roku 2009.
  • Krzysztof Onak - doktorat z informatyki w roku 2010 z MIT, obecnie w IBM T.J. Watson Research Center, Yorktown Heights, USA, finalista IV i V Olimpiady Informatycznej, laureat VI i VII Olimpiady Informatycznej, złoty medal Międzynarodowej Olimpiady Informatycznej z roku 2000, Akademicki Mistrz Świata w Programowaniu Zespołowym z roku 2003
  • Jakub Pachocki - doktorat z informatyki w roku 2016 z Carnegie Mellon University, od roku 2017 w OpenAI między innymi w zespole tworzącym sztuczną inteligencję grającą w grę DOTA 2, finalista XV Olimpiady Informatycznej, laureat XVI i XVII Olimpiady Informatycznej, zwycięzca Google Code Jam w roku 2012, Akademicki Wicemistrz Świata w Programowaniu Zespołowym w roku 2012.
  • Marcin Pilipczuk - adiunkt naukowy w Instytucie Informatyki Uniwersytetu Warszawskiego, habilitacja z informatyki na Uniwersytecie Warszawskim w roku 2017, laureat Starting Grant Europejskiej Rady ds. Badań (ERC) z roku 2016, finalista VIII Olimpiady Informatycznej, laureat IX i X Olimpiady Informatycznej, Akademicki Mistrz Świata w Programowaniu Zespołowym z roku 2007.
  • Maciej Popowicz - współtwórca portalu Nasza Klasa, obecnie prezes giełdowej spółki Ten Square Games produkującej gry typu free-to-play, finalista X Olimpiady Informatycznej.
  • Piotr Sankowski - profesor w Instytucie Informatyki Uniwersytetu Warszawskiego, doktorat z informatyki z Uniwersytetu Warszawskiego w roku 2005 i doktorat z fizyki z Polskiej Akademii Nauk w roku 2009, habilitacja z informatyki w roku 2009, laureat Kryształowej Brukselki z roku 2018 w kategorii indywidualnej za aktywność w programie ramowym UE Horyzont 2020 – jest pierwszą i jedyną osobą w Polsce, która otrzymała trzy granty ERC, założyciel spółki spin off z UW – MIM Solutions, która pomaga firmom e-commerce przewidzieć zachowania konsumentów, członek Rady Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, finalista III Olimpiady Informatycznej i laureat IV Olimpiady Informatycznej, brązowy medalista Międzynarodowej Olimpiady Informatycznej z roku 1997.
  • Marcin Skotniczny - partner w krakowskiej agencji programistycznej Software Mansion z korzeniami w branży startupowej zajmującej się implementacją aplikacji webowych i mobilnych oraz przetwarzaniem i strumieniowaniem multimediów, laureat XII i XIII Olimpiady Informatycznej, srebrny medalista Bałtyckiej Olimpiady Informatycznej z roku 2005.
  • Tomasz Waleń - adiunkt w Instytucie Informatyki Uniwersytetu Warszawskiego, doktorat z informatyki w roku 2010 z Uniwersytetu Warszawskiego, współzałożyciel firmy Codility, zwycięzca IV Olimpiady Informatycznej, brązowy medalista Międzynarodowej Olimpiady Informatycznej w roku 1997, pomysłodawca i autor pierwszego Systemu Informatycznego Olimpiady.
  • Filip Wolski - do roku 2016 w czołowych amerykańskich firmach zajmujących się high-frequency trading, obecnie zajmuje się sztuczną inteligencją w firmie OpenAI, zwycięzca XII i XIII Olimpiady Informatycznej, zwycięzca Międzynarodowej Olimpiady Informatycznej w roku 2006, Akademicki Mistrz Świata w Programowaniu Zespołowym z roku 2007.

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. O Olimpiadzie Informatycznej. [dostęp 2014-07-11].
  2. A co jeśli jestem gimnazjalistą? – Jak zacząć – Olimpiada Informatyczna. [dostęp 2014-07-11].
  3. Olimpiada Informatyczna, oi.edu.pl [dostęp 2018-10-20] .
  4. Olimpiada Informatyczna, oi.edu.pl [dostęp 2018-10-20] .
  5. Olimpiada Informatyczna, oi.edu.pl [dostęp 2018-10-20] .
  6. Ocenianie rozwiązań – Olimpiada Informatyczna. [dostęp 2014-07-11].
  7. Olimpiada Informatyczna, oi.edu.pl [dostęp 2018-10-20] .
  8. Niebieskie książeczki – Olimpiada Informatyczna. [dostęp 2014-07-11].
  9. Zwycięzcy Olimpiady Informatycznej. oi.edu.pl. [dostęp 2016-05-24].
  10. I Olimpiada Informatyczna 1993/1994, 1994 .
  11. II Olimpiada Informatyczna 1994/1995, 1995 .
  12. III Olimpiada Informatyczna 1995/1996, 1996 .
  13. IV Olimpiada Informatyczna 1996/1997, 1997 .
  14. V Olimpiada Informatyczna 1997/1998, 1998 .
  15. VI Olimpiada Informatyczna 1998/1999, 1999, ISBN 83-906301-5-X .
  16. VII Olimpiada Informatyczna 1999/2000, 2000, ISBN 83-906301-6-8 .
  17. VIII Olimpiada Informatyczna 2000/2001, 2001, ISBN 83-906301-7-6 .
  18. IX Olimpiada Informatyczna 2001/2002, 2002, ISBN 83-917700-0-1 .
  19. X Olimpiada Informatyczna 2002/2003, 2003, ISBN 83-917700-4-4 .
  20. XI Olimpiada Informatyczna 2003/2004, 2004, ISBN 83-917700-5-2 .
  21. XII Olimpiada Informatyczna 2004/2005, 2005, ISBN 83-922946-0-2 .
  22. XIII Olimpiada Informatyczna 2005/2006, 2006, ISBN 83-922946-1-0 .
  23. XIV Olimpiada Informatyczna 2006/2007, 2007, ISBN 978-83-922946-2-7 .
  24. XV Olimpiada Informatyczna 2007/2008, 2008, ISBN 978-83-922946-4-1 .
  25. XVI Olimpiada Informatyczna 2008/2009, 2009, ISBN 978-83-922946-6-5 .
  26. XVII Olimpiada Informatyczna 2009/2010, 2010, ISBN 978-83-922946-9-6 .
  27. XVIII Olimpiada Informatyczna 2010/2011, 2011, ISBN 978-83-930856-7-5 .
  28. XIX Olimpiada Informatyczna 2011/2012, 2012, ISBN 978-83-930856-8-2 .
  29. XX Olimpiada Informatyczna 2012/2013, 2013, ISBN 978-83-64292-00-2 .
  30. XXI Olimpiada Informatyczna 2013/2014, 2014, ISBN 978-83-64292-01-9 .
  31. XXII Olimpiada Informatyczna 2014/2015, 2015, ISBN 978-83-64292-02-6 .
  32. XXIII Olimpiada Informatyczna 2015/2016, 2016, ISBN 978-83-64292-03-3 .
  33. Olimpiada Informatyczna, oi.edu.pl [dostęp 2018-04-14] .
  34. Olimpiada Informatyczna, oi.edu.pl [dostęp 2019-05-18] .
  35. a b K.K. Diks K.K. i inni, Przygody Bajtazara. 25 lat Olimpiady Informatycznej, 2018, ISBN 978-83-01-19854-1 .
  36. Results – CEOI 2018 – Warsaw – Poland, ceoi2018.pl [dostęp 2018-10-20]  (ang.).
  37. Baltic Olympiad in Informatics 2016, www.cs.helsinki.fi [dostęp 2017-02-12] .
  38. 25 lat Olimpiady Informatycznej – W poszukiwaniu wyzwań – światowe sukcesy polskich informatyków, 25latoi.pl [dostęp 2018-10-23]  (pol.).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Olimpiada Informatyczna" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy