Operacja Deadlight w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Niemieckie okręty w bazie HMS FerretOperacja Deadlight – kryptonim operacji niszczenia niemieckich okrętów podwodnych (U-Bootów), które po kapitulacji Niemiec w II wojnie światowej dostały się w ręce Aliantów.
Pod koniec wojny Niemcy dysponowali jeszcze ponad 350 okrętami podwodnymi. W maju 1945 roku 219 z nich zostało samozatopionych w ramach operacji Regenbogen. 116 spośród 156 zdobytych niemieckich okrętów podwodnych zostało zatopionych na przełomie 1945 i 1946 roku w pobliżu północnoirlandzkiego portu Lisahally i w szkockiej zatoce Loch Ryan. Ostatnim zatopionym okrętem był U-3514; miało to miejsce 12 lutego 1946 roku. W operacji brały udział okręty Royal Navy i Polskiej Marynarki Wojennej (niszczyciele: OORP „Błyskawica”, „Garland”, „Krakowiak”, „Piorun”) oraz lotnictwo.
Spis treści
- 1 Okręty biorące udział w operacji Deadlight
- 2 U-Booty zatopione w czasie operacji Deadlight
- 3 U-Booty, które uniknęły zatopienia podczas operacji Deadlight
- 4 Bibliografia
Okręty biorące udział w operacji Deadlight | edytuj kod
- lotniskowiec eskortowy: „Nairana”
- niszczyciele
- niszczyciele eskortowe
- fregaty
- slup typu Shoreham: „Fowey”
- okręty podwodne
- holowniki: „Bustler”, „Emulous”, „Enchanter”, „Enforcer”, „Freedom”, „Masterful”, „Prosperous”, „Saucy”.
U-Booty zatopione w czasie operacji Deadlight | edytuj kod
- typu IID: U-143, U-145, U-149, U-150 (4 jednostki)
- typu VIIC: U-244, U-245, U-249, U-255, U-278, U-281, U-291, U-312, U-313, U-363, U-368, U-369, U-427, U-481, U-483, U-485, U-637, U-668, U-680, U-716, U-720, U-739, U-760, U-764, U-773, U-775, U-776, U-778, U-779, U-825, U-826, U-901, U-907, U-928, U-956, U-968, U-975, U-978, U-991, U-992, U-994, U-1052, U-1102, U-1194, U-1198, U-1203 (46 jednostek)
- typu VIIC/41: U-293, U-294, U-295, U-298, U-299, U-318, U-328, U-930, U-997, U-1002, U-1004, U-1005, U-1009, U-1010, U-1019, U-1022, U-1023, U-1103, U-1104, U-1109, U-1110, U-1163, U-1165, U-1271, U-1272, U-1301, U-1307 (27 jednostek)
- typu VIID: U-218
- typu VIIF: U-1061
- typu IXC: U-155, U-516 (2 jednostki)
- typu IXC/40: U-170, U-532, U-539, U-541, U-802, U-806, U-868, U-1230, U-1233 (9 jednostek)
- typu IXD: U-861, U-874, U-875 (3 jednostki)
- typu IXD/42: U-883
- typu XXI: U-2502, U-2506, U-2511, U-3514 (4 jednostki)
- typu XXIII: U-2321, U-2322, U-2324, U-2325, U-2328, U-2329, U-2334, U-2335, U-2336, U-2337, U-2341, U-2345, U-2350, U-2351, U-2354, U-2356, U-2361, U-2363 (18 jednostek).
U-Booty, które uniknęły zatopienia podczas operacji Deadlight | edytuj kod
W kolejnych latach jeszcze kilka jednostek zostało podniesionych z dna i wyremontowanych.
Bibliografia | edytuj kod
- Operation Deadlight (ang.). www.uboat.net. [dostęp 4 listopada 2008].
- David M. Hird: The Grey Wolves of Eribol. Dunbeath: Whittles, 2010. ISBN 1-904445-32-2.
- Marek Twardowski. Operacja „Deadlight”. „Morza, Statki i Okręty”. III (6 (13)), s. 61-70, 1998. Warszawa: Magnum-X. ISSN 1426-529X.
- Derek Waller: Operation Deadlight (ang.). www.uboat.net. [dostęp 25 lutego 2012].
OryginałEdytujHistoria i autorzy
