Ostrów Wielkopolski (stacja kolejowa)


Na mapach: 51°38′57″N 17°48′20″E/51,649167 17,805556

Ostrów Wielkopolski (stacja kolejowa) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Węzeł kolejowy ze stacją

Ostrów Wielkopolskistacja kolejowa kategorii dworca regionalnego[1] w Ostrowie Wielkopolskim, w województwie wielkopolskim.

W roku 2018 stacja obsługiwała ok. 3800 pasażerów na dobę[2].

Spis treści

Historia | edytuj kod

Stację wybudowano w 1875 na 2-torowej linii kolejowej PoznańKluczbork (linia uruchomiona 10 grudnia tego samego roku, dł. 200,9 km). Nosiła wówczas nazwę Ostrowo. W 1888 stała się stacją węzłową dzięki budowie trasy Leszno - Krotoszyn - Ostrów. Kolejnymi odnogami linii kluczborskiej były ciągi: do Skalmierzyc (1896) i do Odolanowa (1909). W latach 1906 - 1922 przez węzeł kursowały pociągi relacji Warszawa - Poznań, a od 1910 Warszawa-Wrocław. W 1920 r. stację przemianowano na Ostrów Wielkopolski, którą, z krótką wojenną przerwą, nosi do dzisiaj. Wszystkie linie wychodzące ze stacji zelektryfikowano w latach 1973-1987.

20 kwietnia 1919 roku przez Ostrów Wielkopolski przejeżdżał pociąg z Armią gen. Hallera. Uroczyste powitanie żołnierzy na pierwszej polskiej stacji zostało utrwalone na najstarszym zachowanym ostrowskim filmie.

Dworzec wybudowany w 1875 r. według kierownictwa DOKP nie spełniał wymogów dynamicznie rozwijającego się miasta i narastających przewozów pasażerskich i towarowych, dlatego w 1966 r. powstał projekt całkowitej przebudowy dworca, przylegających pomieszczeń i obszernego placu przed budynkiem. Całkowicie została zmieniona bryła budynku w niczym nie przypominająca dawnego. Nowy modernistyczny budynek zaprojektowany został przez Kazimierza Serowskiego. Zostały zbudowane poczekalnie, cześć gastronomiczna i administracyjna. Otaczające budynek budowle z muru pruskiego zostały rozebrane, a w ich miejsce wybudowano nowe, w których zlokalizowano m.in. stołówkę dla pracowników kolejowych i ich rodzin. Z lewej strony budynku zostały wybudowane pomieszczenia poczty. Całkowitą modernizację przeszedł tunel peronowy, wiaty peronowe oraz w 2016 roku wszystkie perony. Przebudowano całkowicie plac przed dworcem i zmieniono oświetlenie. Zmodernizowany dworzec posiada kubaturę 11.200 m3

18 czerwca 1995 na stacji zatrzymał się wizytujący Polskę pociąg TGV.

 Osobny artykuł: Wizyty pociągów TGV w Polsce.

Stacja dzieli się na dwie części: osobową i towarową. Posiada dwie parowozownie i wagonownię. W pobliżu stoi, nieużywana obecnie, wieża wodna z 1912 r. Perony zadaszone są wiatami. Na stacji używane są semafory świetlne

Połączenia | edytuj kod

Dane z rozkładu jazdy obowiązującego od 15 grudnia 2019r.:

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Wykaz stacji pasażerskich wraz z ich kategoryzacją oraz określeniem dostępności do obiektu, l.p. 308
  2. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r.. 2020-01-27. [dostęp 2020-01-30].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Ostrów Wielkopolski (stacja kolejowa)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy