Ostrołęka (stacja kolejowa)


Na mapach: 53°03′21″N 21°37′03″E/53,055833 21,617500

Ostrołęka (stacja kolejowa) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ostrołękastacja kolejowa w Ostrołęce, w woj. mazowieckim, w Polsce.

W roku 2017 stacja obsługiwała 300–499 pasażerów na dobę[1].

Stacja posiada dwa perony: pierwszy, jednokrawędziowy, niski o długości 362 m, drugi – dwukrawędziowy, niski o długości 291 m[2].

Historia kolei w Ostrołęce sięga roku 1893 kiedy to uruchomiono połączenie kolejowe z Małkinią i Łapami, a co za tym szło – także z Warszawą i Białymstokiem. Obecnie przez miasto przebiega linia kolejowa nr 29 z Tłuszcza do Ostrołęki. Znajduje się na niej 16 stacji. We wrześniu 2007 r. ponownie zostało uruchomione bezpośrednie połączenie kolejowe Ostrołęka – Warszawa i Warszawa – Ostrołęka.

Obecny budynek dworca został zbudowany podczas 20-lecia międzywojennego, lecz przez krótki czas po wojnie dworzec był przeniesiony o ok. 200 metrów dalej (w stronę wsi Tobolice) do ceglanego małego budynku.

Dnia 20 Lipca 2018 roku zatwierdzono przez Komitet Sterujący Komponentu Kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego nową linię kolejową przebiegającą przez Ostrołękę, a mianowicie Warszawa – Ostrołęka – Pisz – Giżycko[3].

Przypisy | edytuj kod

  1. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. W: utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 2019-12-18].
  2. Program rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego w województwie mazowieckim, s. 80.
  3. Ostrołęka wraca na kolejową mapę Polski – Aktualności – Ostrołęka, www.ostroleka.pl [dostęp 2018-07-22]  (pol.).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Ostrołęka (stacja kolejowa)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy