Ott Tänak


Ott Tänak w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Podczas Rajdu Polski 2015 zajął trzecie miejsce

Ott Tänak (ur. 15 października 1987 w Kärla) – estoński kierowca rajdowy, rajdowy mistrz świata w 2019 roku. Członek fabrycznego zespołu Toyota GAZOO Racing WRT w którym startuje samochodem Toyota Yaris WRC w mistrzostwach świata. W 2020 roku za zasługi sportowe odznaczony Orderem Białej Gwiazdy[1].

Spis treści

Kariera | edytuj kod

Początki kariery | edytuj kod

Swoją rajdową karierę Tänak rozpoczął w 2005 roku. W 2008 roku został członkiem zespołu Markko Märtin Motorsport, założonego przez byłego fabrycznego kierowcę mistrzostw świata, Markko Märtina. Jako kierowca tego zespołu wywalczył dwa tytuły mistrza Estonii w latach 2008 i 2009.

W kwietniu 2009 roku Tänak zaliczył swój debiut w mistrzostwach świata. Pilotowany przez Kristo Kraaga i jadący Subaru Imprezą WRX STi zajął wówczas 20. miejsce w Rajdzie Portugalii. W tym samym roku wystartował również w Rajdzie Finlandii, jednak na 7. oesie miał wypadek i wycofał się z rajdu.

W 2010 roku Tänak zaliczył cykl startów w serii PWRC. Jadąc Mitsubishi Lancerem Evo X zajął w niej 4. miejsce. Wygrał dwa rajdy w PWRC: Rajd Finlandii i Rajd Wielkiej Brytanii.

2011 | edytuj kod

W 2011 roku Tänak również startował w mistrzostwach świata, tym razem w serii SWRC samochodem Ford Fiesta S2000. W całej serii pięciokrotnie stanął na podium, w tym trzykrotnie na pierwszym: w Rajdzie Włoch, Rajdzie Niemiec i Rajdzie Francji. Wywalczył wicemistrzostwo SWRC. Natomiast w klasyfikacji generalnej mistrzostw świata zdobył 15 punktów - za 10. miejsce w Rajdzie Meksyku, 7. miejsce w Rajdzie Włoch i 6. miejsce w Rajdzie Wielkiej Brytanii, w którym startował Fordem Fiestą RS WRC przygotowanym przez fabryczny zespół Stobart M-Sport Ford Rally Team.

2012 | edytuj kod

W sezonie 2012 Tänak startował w barwach zespołu M-Sport Ford World Rally Team. W tym sezonie zajął 3. miejsce w Rajdzie Sardynii, co było dotychczas najlepszym wynikiem w jego karierze. Ostatni rajd sezonu niefortunne skończył wypadkiem, w wyniku którego prowadzony przez niego Ford Fiesta WRC uległ uszkodzeniom uniemożliwiając dalszą jazdę[2]. Sezon zakończył na ósmym miejscu z dorobkiem 52 punktów.

2013 | edytuj kod

W 2013 roku Tänak przestał być kierowcą M-Sport i zrezygnował z WRC na rzecz mniejszych rajdów odbywających się w Estonii[3].

2015 | edytuj kod

Głośnym epizodem w sezonie 2015 był wypadek Tänaka podczas jednego z odcinków specjalnych w Rajdzie Meksyku. W prowadzonym przez niego Fordzie Fiesta RS WRC uszkodzeniu uległ układ kierowniczy, czego efektem było wypadnięcie z trasy i stoczenie się w dół skarpy wprost do jeziora. Pojazd zaczął błyskawicznie tonąć i tuż przed jego zniknięciem pod taflą wody zdołał się z niego wydostać pilot Raigo Mõlder. Zarówno Tanak jak i Mõlder nie doznali obrażeń, jednak był to koniec ich zmagań tego dnia[4].

2017 | edytuj kod

W październiku Tänak podpisał kontrakt z zespołem TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, który zaczął obowiązywać od rajdu w Monte Carlo w 2018 roku. Do nowego zespołu przeniósł się wraz ze swoim pilotem Martinem Järveoją[5]. Zdecydował się zmienić zespół, gdyż M-Sport inwestował znacznie więcej w samochód Sébastiena Ogiera, utrudniając przy tym osiąganie dobrych wyników przez innych kierowców[6]. W 2017 roku jego zarobki wyniosły 2 miliony dolarów[7].

2018 | edytuj kod

Cały sezon spędził w fotelu kierowcy Toyoty Yaris WRC. W tym czasie wygrał cztery rajdy i łącznie sześć razy stawał na podium. Sezon zakończył na trzecim miejscu w klasyfikacji kierowców, a jego wyniki w dużej mierze przyczyniły się do zdobycia przez Toyotę tytułu mistrzowskiego wśród konstruktorów[8].

2019 | edytuj kod

W 2019 roku pozostał w zespole Toyota Gazoo Racing WRT. Sześć razy zwyciężał, dziewięć razy stawał na podium i zdobył punkty we wszystkich rundach, co w efekcie dało mu pierwszy w karierze tytuł rajdowego mistrza świata[9].

Występy w rajdach WRC | edytuj kod

Zwycięstwa w WRC | edytuj kod

Występy w PWRC | edytuj kod

Występy w SWRC | edytuj kod

Uwagi | edytuj kod

  1. Subaru Imprezą WRX STi startował w Rajdzie Szwecji.
  2. Fordem Fiestą RS WRC w zespole Stobart M-Sport startował w Rajdzie Wielkiej Brytanii.

Przypisy | edytuj kod

  1. Ott Tanak i Martin Jarveoja zostali odznaczeni Orderem Białej Gwiazdy (pol.). www.pl.motorsport.com, 22 lutego 2020. [dostęp 22-02-2020].
  2. Ott Tänak Crash in Rally Spain 2012. muhk2007 2012-11-11. [dostęp 2017-09-03].
  3. Drivers profile: Ott Tanak: bio, „Motorsport.com” [dostęp 2017-09-05]  (ang.).
  4. Video: Rally driver and co-driver lucky to escape after crashing into a reservoir, „The Independent”, 7 marca 2015 [dostęp 2017-09-07]  (ang.).
  5. TOYOTA MOTORT.M. CORPORATION. TOYOTA MOTORT.M., PRESS RELEASE | 2017 | WRC | TOYOTA GAZOO Racing | WRC | TOYOTA GAZOO Racing, „TOYOTA GAZOO Racing” [dostęp 2017-10-18]  (ang.).
  6. Sytuacja w M-Sporcie powodem przejścia Tänaka do Toyoty - Rajdy24.pl, rajdy24.pl [dostęp 2018-01-17]  (pol.).
  7. Jak zostać kierowcą rajdowym? - Motorsport.info.pl | Sporty motorowe według Toyoty, www.motorsport.info.pl [dostęp 2018-03-04]  (pol.).
  8. WRC. Toyota mistrzem świata, motoryzacja.interia.pl [dostęp 2019-11-29]  (pol.).
  9. Jak Ott Tänak zdobył mistrzostwo WRC - autoranking.pl, autoranking.pl [dostęp 2019-11-29] .
  10. Rajd został odwołany ze względu na złe warunki pogodowe, http://www.wrc.com/en/wrc/news/august-2016/rally-china/page/3810--12-12-.html
  11. Rajd został odwołany ze względu na pożary lasów i buszów w rejonie rozgrywania rajdu, https://www.autosport.com/wrc/news/147098/wrc-finale-cancelled-due-to-fires-in-australia

Bibliografia | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Ott Tänak" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy