PZL.55


PZL.55 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

PZL.55 – projekt polskiego samolotu myśliwskiego i wielozadaniowego konstrukcji inżyniera Jerzego Dąbrowskiego (twórcy samolotu PZL.37 Łoś), opracowywany w Państwowych Zakładach Lotniczych od sierpnia 1939 roku. Myśliwiec bywa niekiedy błędnie nazywany PZL.62[1].

Spis treści

Historia | edytuj kod

Pod koniec lat trzydziestych XX wieku Naczelne Dowództwo Lotnictwa podjęło decyzję o stworzeniu nowych samolotów bojowych, w których zastosowano by nowe silniki rzędowe. Podjęto prace nad czterema nowymi konstrukcjami: PZL.56 Kania, PZL.54 Ryś, PZL Łosoś i PZL.55. Samolot ten został opracowany przez inż. Jerzego Dąbrowskiego w sierpniu roku 1939. Podstawą do opracowania PZL.55 był PZL.26 oraz samolot sportowy skonstruowany przez Dąbrowskiego na własne potrzeby w 1938 r.

Próby w locie planowane były na okres wiosenno - letni 1940 roku a pierwszy egzemplarz seryjny miał się pojawić w 1942 roku[2].

Opis techniczny projektu | edytuj kod

Całkowicie metalowy (duralowy) dolnopłat. Podwozie samolotu klasyczne dwukołowe chowane z kółkiem ogonowym. Kabina pilota jednomiejscowa, zamknięta. PZL.55 posiadał skrzydło o znanym i wypróbowanym profilu JD-12 Łoś. Prototyp PZL.55/I miał być napędzany silnikiem rzędowym Hispano-Suiza 12Y, w samolotach seryjnych planowano użycie silnika Hispano-Suiza 12Z[1].

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Glass (2008), s. 134
  2. Warunki istnienia polskiego przemysłu lotniczego, „Lotnictwo”, nr 5 (1991), s. 10-15, ISSN 364215

Bibliografia | edytuj kod

  • Glass Andrzej: Polskie Konstrukcje Lotnicze Vol.3. Sandomierz: Wydawnictwo Stratus, 2008, s. 372. ISBN 978-83-89450-84-5.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "PZL.55" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy