Pancerniki typu König


Pancerniki typu König w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Pancerniki typu Königniemieckie pancerniki z okresu I wojny światowej. Na początku Wielkiej Wojny okręty tego typu były najpotężniejszymi jednostkami Kaiserliche Marine. Wzięły udział w bitwie jutlandzkiej. Po I wojnie światowej internowane w Scapa Flow i zatopione przez załogę 21 czerwca 1919 roku.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Schemat pancerników typu König według Jane's Fighting Ships 1919

Budowa okrętów była częścią programu zbrojeń, którego celem było zniwelowanie przewagi Royal Navy na Morzu Północnym. Projekt okrętów typu König w znacznej części bazował na konstrukcji wyprodukowanych wcześniej pancerników typu Kaiser. Główną różnicą w porównaniu do jednostek starszego typu było przesunięcie jednej z wież w kierunku dziobu i umieszczenie jej na linii symetrii okrętu. Główną planowaną zmianą miało być zastąpienie jednej z turbin parowych silnikami wysokoprężnymi, jednak z powodu braku odpowiednich silników ostatecznie napęd pozostał bez zmian w porównaniu z pancernikami typu Kaiser i składał się z 3 turbin parowych[1].

Budowę 4 okrętów typu König rozpoczęto w 1911 roku, wodowanie 3 jednostek miało miejsce w 1913, czwartej w lutym 1914 roku. Koszt budowy jednego okrętu wynosił około 45 milionów złotych marek niemieckich[2].

Zbudowane okręty | edytuj kod

Służba | edytuj kod

Okręty wzięły udział w większości operacji prowadzonych przez Cesarską Marynarkę Wojenną, w tym w bitwie jutlandzkiej, podczas której 3 jednostki odniosły uszkodzenia. Działania wojenne udało się przetrwać wszystkim okrętom typu. Po zakończeniu wojny wszystkie pancerniki typu König zostały internowane w brytyjskiej bazie w Scapa Flow, a następnie samozatopione przez załogę 21 czerwca 1919 roku.

  • SMS "König" – rozpoczęcie budowy październik 1911 roku, wodowanie 1 marca 1913 roku, wejście do służby 9 sierpnia 1914 roku, w 1917 roku zatopił rosyjski przeddrednot "Sława".
  • SMS "Großer Kurfürst" – rozpoczęcie budowy październik 1911 roku, wodowanie maj 1913 roku, wejście do służby 30 lipca 1914 roku.
  • SMS "Markgraf" – rozpoczęcie budowy październik 1911 roku, wodowanie 4 czerwca 1913 roku, wejście do służby październik 1914 roku.
  • SMS "Kronprinz" – rozpoczęcie budowy październik 1911 roku, wodowanie 21 lutego 1914 roku, wejście do służby listopad 1914 roku. Początkowo nosił imię "Kronprinz". Z bitwy jutlandzkiej wyszedł bez uszkodzeń, jednak w 1916 roku został storpedowany i poważnie uszkodzony przez brytyjski okręt podwodny. W czerwcu 1918 roku nazwę okrętu zmieniono na "Kronprinz Wilhelm" w celu uhonorowania następcy tronu (Kronprinz) Prus i Niemiec Wilhelma Hohenzollerna.

Przypisy | edytuj kod

  1. Siegfried Breyer: Battleships and Battlecruisers 1905–1970: Historical Development of the Capital Ship. Garden City: Doubleday and Company, 1973, s. 276. ISBN 978-0-385-07247-2.
  2. Holger Herwig: Fleet: The Imperial German Navy 1888–1918. Amherst, NY: Humanity Books, 1980, s. 62. ISBN 978-1-57392-286-9.
Na podstawie artykułu: "Pancerniki typu König" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy