Parowozownia w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Wachlarz parowozowni w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej Parowozownia w DreźnieParowozownia (potocznie: szopa, depo) – baza, zakład eksploatacji, zajezdnia lokomotyw parowych; zespół pomieszczeń i warsztatów oraz torów przeznaczonych do przechowywania i obsługiwania technicznego parowozów.
Charakterystyczne instalacje to:
- obrotnice lub przesuwnice do zmiany kierunku jazdy na małym terenie,
- żurawie (z wieżami ciśnień) do tankowania parowozów,
- piaskownice,
- składy węgla z wyciągami nawęglającymi oraz
- kanały oczystkowe.
Sama hala ma często układ wachlarzowy, z obrotnicą w osi.
W późniejszym okresie obsługiwano tam również inne lokomotywy (elektryczne i spalinowe). Nazwą parowozownia określano jednostki kolejowe obsługujące parowozy, większość nazywając lokomotywowniami. Nieliczne lokomotywownie, zajmujące się tylko lokomotywami elektrycznymi, nazywane były elektrowozowniami.
Jedna z najstarszych parowozowni w Europie znajduje się w Pile, nad którą opieki podjęło się Stowarzyszenie Parowozownia Pilska Okrąglak. Najstarsza parowozownia w Polsce, która do tej pory pełni swe pierwotne funkcje znajduje się w Wolsztynie.
Zobacz też | edytuj kod
- elektrowozownia
- lokomotywownia
- wagonownia
- Parowozownia Gniezno
- Parowozownia Jaworzyna Śląska
- Parowozownia Kościerzyna
- Parowozownia Piła
- Parowozownia Skierniewice
- Parowozownia Wolsztyn
- Parowozownia Ełk
Linki zewnętrzne | edytuj kod
- Komitet 6-ciu Okrąglaków Kolei Wschodniej.
- Opis i charakterystyka parowozowni
- Opis parowozowni na podstawie makiety Parowozowni Ostrów Wielkopolski
- Funkcjonowanie parowozowni na przykładzie makiety Parowozowni Ostrów Wielkopolski
- Obrządzanie parowozu na podstawie makiety Parowozownia Ostrów Wielkopolski