Pininfarina


Pininfarina w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Carrozzeria Pininfarinabiuro projektowe specjalizujące się w tworzeniu samochodów koncepcyjnych i projektowaniu modeli seryjnych, zwłaszcza samochodów sportowych. Siedziba firmy znajduje się w Trofarello niedaleko Turynu, we Włoszech.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Firma została założona w 1930 r. przez Battistę Pininfarinę. Dynamiczny rozwój i sławę przyniosły firmie projekty karoserii wykonywane w latach 30. na specjalne zamówienie gwiazd Hollywood oraz najbogatszych ludzi świata. W 1947 r. jeden z pojazdów zaprojektowanych przez Pininfarinę trafił na wystawę w nowojorskim Museum of Modern Art.

Od lat 50. firma stopniowo się rozrastała. W 1952 r. rozpoczęła stałą, trwającą do dziś współpracę z Ferrari. Współpracowała również z wieloma innymi firmami motoryzacyjnymi, m.in. Maserati, Lancia, Alfa Romeo, Mitsubishi, Rover, Peugeot, Honda, Volvo, Rolls-Royce, Cadillac oraz Bentley. 7 sierpnia 2008 r. zginął w wypadku drogowym Andrea Pininfarina, pełniący od 2006 r. funkcję prezesa. Obecnie firmę prowadzi Paolo Pininfarina (honorowym prezesem był Sergio Pininfarina, syn Battisty).

Pininfarina obecnie | edytuj kod

Grupa Pininfarina obecnie zatrudnia około 2600 osób, a jej obroty w 2004 roku wynosiły ponad 600 milionów euro. Firma jest nie tylko biurem projektowym, ale posiada też fabrykę, w której powstaje około 40 tysięcy aut rocznie. W 2005 roku z okazji 75-lecia istnienia firmy na salonie samochodowym w Genewie zaprezentowano dwa modele sportowych samochodów właśnie na tę okazję: Ferrari F430 Spider i Birdcage 75th.

Motoryzacja nie jest jedyną dziedziną, w której działa firma. Pininfarina tworzy projekty w różnych segmentach rynku, współpracując z firmami takimi jak Motorola, Gorenje lub Lavazza, projektując m.in. piekarniki lub ekspresy do kawy.

Pininfarina Sverige AB | edytuj kod

Samochód Volvo C70 M II, którego produkcja rozpoczęła się w 2005 roku, był pierwszym samochodem produkowanym przez spółkę joint venture powołaną w 2003 roku przez Pininfarinę (60% udziałów) oraz Volvo (40% udziałów). Samochód produkowany był w fabryce w szwedzkiej miejscowości Uddevalla[1].

Samochody Pininfariny na aukcjach | edytuj kod

Wiele historycznych i współczesnych modeli firmy osiąga na aukcjach i licytacjach bardzo wysokie ceny. Jedną z bardziej znanych była aukcja w londyńskim domu aukcyjnym Sotheby’s w 2005 roku. Udało się wtedy sprzedać:

  • Ferrari 328 GTS z 1988 roku – 55,2 tys. euro
  • Czerwony kabriolet Ferrari 365 z 1966 roku – 736 tys. euro
  • Ferrari 330 GTS z 1966 roku – 395 tys. euro
  • Ferrari 250 GT SWB Berlinetta z roku 1961 projektowany osobiście przez założyciela firmy – 1,099 mln euro

Na aukcji pojawiły się też całkiem nowe modele firmy. Nie udało się sprzedać m.in. Ferrari 250 GTE 2+2 z 1963 roku.

Najbardziej znane modele zaprojektowane przez Pininfarinę | edytuj kod

Ferrari 250 GT Berlinetta SWB Maserati Birdcage 75th Ferrari Testarossa Peugeot 406 Coupe Rower Pininfarina

Modele koncepcyjne | edytuj kod

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Strona Pininfarina. [zarchiwizowane z tego adresu (2015-03-29)].
  2. Ściągnięto z niego dach – Mitsubishi Colt CZC (pol.). WP Moto, 2009-02-19. [dostęp 2017-10-09].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (przedsiębiorstwo):Encyklopedia internetowa:
Na podstawie artykułu: "Pininfarina" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy