Podsumowanie startów zespołu March w Formule 1


Podsumowanie startów zespołu March w Formule 1 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

W 1969 roku Max Mosley, Alan Rees, Graham Coaker i Robin Herd utworzyli zespół March. Głównym celem zespołu było stanie się efektywnym producentem samochodów wyścigowych dla klientów, którzy używali silników Cosworth DFV i skrzyń biegów Hewland. Każdy z czterech założycieli miał określone pole działania: Mosley zajmował się komercyjną stroną biznesu, Herd stworzył projekt, Rees kierował zespołem March, a Coaker nadzorował produkcję. W 1970 roku został zbudowany bolid Formuły 3, po czym w 1970 roku zbudowano Marcha 701 i zgłoszono go do Formuły 1. Bolid był używany przez Chrisa Amona oraz Jo Sifferta z fabrycznego zespołu, Jackiego Stewarta, Johnny'ego Servoza-Gavina i François Ceverta z Tyrrell Racing Organisation, Mario Andrettiego z STP Corporation, Ronniego Petersona z Antique Automobiles Racing Team i Colin Crabbe Racing oraz Hubert Hahne z jego prywatnego zespołu[1][2]. March zadebiutował w Formule 2 i Can-Am, po czym z zespołu odszedł Coaker. Firma straciła trzeciego założyciela, gdy Rees przeniósł się do Shadow Racing Team. Po sezonie 1977 roku Herd i Mosley stwierdzili, że dalszy byt zespołu nie ma sensu, dlatego wycofali go, a własność teamu została sprzedana Güntherowi Schmidtowi z ATS. Mosley opuścił firmę, by skoncentrować się na działalności w FOCA. W 1981 roku Herd podjął częściowe działania, by przywrócić zespół do Formuły 1 wspólnie z RAM Automotive. W 1986 roku Herd wprowadził akcje Marcha na giełdę papierów wartościowych w Londynie i zdecydował się powrócić do Formuły 1 w 1987 roku z nowym programem współpracy z projektantem Gordonem Coppuckiem, dostawcą silników Fordem i głównym sponsorem Leyton House. W sierpniu na stanowisko projektanta został zatrudniony Adrian Newey, który wcześniej pracował dla Marcha poza F1. March miał problemy finansowe, dlatego zatrudnił Rona Tauranaca by ten wzmocnił rynek kliencki. Herd stracił funkcję prezesa i przekazał zespół Johnowi Cowenowi. Na początku 1989 roku firma mogła zostać zajęta przez zarząd komisaryczny, ale szef Leyton House Akira Akagi kupił zespół w Formule 1 (w dwóch kolejnych latach startował jako Leyton House[3]) i Formule 3000 oraz tunel aerodynamiczny. Pod koniec roku Herd opuścił Marcha. W 1999 roku Herd z dawnym właścicielem Onyx Grand Prix, Mikiem Earlem ogłosił plany powrotu zespołu March do Formuły 1. Nie doszło do tego z powodu braków budżetowych[1]. Podobne plany March przedsięwziął w 2009 roku[4], ale ponownie nie został dopuszczony do startów w Formule 1[5].

Spis treści

Wyniki | edytuj kod

Jako konstruktor samochodów pierwsze zwycięstwo March odniósł w Grand Prix Hiszpanii w 1970 roku, kiedy to w bolidzie March 701 triumfował Jackie Stewart ścigający się dla Tyrrell Racing Organisation. Do 1978 roku March dostarczał również swoje samochody zespołom klienckim, z których największe sukcesy odnosił Tyrrell Racing Organisation, raz zwyciężając i trzy razy zdobywając podium i pole position w 1970 roku. Dla zespołu fabrycznego po raz pierwszy zwyciężył Vittorio Brambilla w bolidzie March 751 w przerwanym z powodu deszczu Grand Prix Austrii w 1975 roku. Fabryczny zespół najwyższą pozycję w klasyfikacji generalnej osiągnął w debiutanckim sezonie 1970, kiedy to wywalczył trzecie miejsce. Z kolei w latach 1977–1978 i 1981–1982 bolidy Marcha nie zdobyły ani jednego punktu.

Tabela przedstawia wyniki fabrycznego zespołu Marcha oraz zespołów, które korzystały z samochodów March. W nawiasie wskazano całkowitą liczbę punktów uzyskaną w sezonie, jeśli różniła się od liczby punktów, które dany kierowca uzyskał w Marchu.

Podsumowanie | edytuj kod

Statystyki | edytuj kod

Źródła: Stats F1[23], ChicaneF1[2]
Pierwsza tabela obejmuje zespół fabryczny, druga – pozostałe zespoły, które korzystały z samochodów March.

Zespół March | edytuj kod

Pozostałe zespoły | edytuj kod

Informacje techniczne | edytuj kod

Bolidy Marcha w Formule 1 March 2-4-0 March 701 March 711 March 721 March 741 March 751 March 761 March 811 March 821 March 881 March CG911

Źródła: All Formula One Info[24], ChicaneF1[2], Wyprzedź Mnie![25]

Bolidy March w latach 1970–1987 były napędzane przez silniki Ford Cosworth, w 1971 roku silniki był dostarczane także przez Alfa Romeo. W 1988 i 1989 roku silniki dostarczała firma Judd a w 1992 Ilmor. Opony w latach 1970–1971 dostarczała firma Firestone, w latach 1972–1977 i 1987–1992 była to firma Goodyear, w 1981 roku opony były dostarczane przez Michelin i Avon Rubber a w 1982 przez Pirelli, Avon Rubber oraz Michelin.

Kierowcy | edytuj kod

Kierowcy Marcha w Formule 1 Chris Amon (1970) Jackie Stewart (1970) Mario Andretti (1970) Ronnie Peterson (1970, 1971, 1972, 1976) Niki Lauda (1971, 1972) Henri Pescarolo (1971, 1972, 1973) Hans-Joachim Stuck (1974, 1975, 1976, 1977) Raúl Boesel (1982) Ivan Capelli (1987, 1988, 1989) Maurício Gugelmin (1988, 1989)

Źródło: ChicaneF1[2]
Najwięcej wyścigów w barwach March zaliczył Ronnie Peterson – w latach 19701972 i 1976 uczestniczył w 47 wyścigach.

Uwagi | edytuj kod

  1. W ostatnich trzech wyścigach Stewart startował w bolidzie Tyrrell 001.
  2. W Grand Prix Wielkiej Brytanii 1972 Pescarolo startował w bolidzie Politoys FX3.
  3. W dwóch pozostałych wyścigch sezonu Pescarolo startował w bolidzie Iso-Marlboro IR dla Frank Williams Racing Cars.
  4. W dwóch pozostałych Grand Prix sezonu Ganley startował w bolidzie Maki F101 dla Maki Engineering.
  5. W czterech pozostałych Grand Prix Wilds startował w bolidzie Ensign N174 dla Team Ensign.
  6. W dalszej części sezonu Hunt jeździł w bolidzie Hesketh 308.
  7. a b W Grand Prix Stanów Zjednoczonych 1975 Lombardi startował w bolidzie Williams FW04 dla Frank Williams Racing Cars.
  8. W pierwszych dziewięciu wyścigach Donohue startował w bolidzie Penske PC1.
  9. a b W Grand Prix Brazylii 1976 Peterson startował w bolidzie Lotus 77 dla John Player Team Lotus.
  10. W trzech pozostałych wyścigach Lombardi startował w bolidzie Brabham BT44B dla RAM Racing with Lavazza.
  11. W kolejnych Grand Prix Merzario startował w bolidzie Williams FW05 dla Walter Wolf Racing.
  12. Inne źródła podają jako nazwę zespołu ÖASC Racing Team[13][14].
  13. W dalszej części sezonu Stuck startował w bolidzie Brabham BT45B dla Martini Racing.
  14. W dwóch kolejnych wyścigach Henton startował w bolidzie Boro 001 dla HB Bewaking Alarmsystemen.
  15. W dalszej części sezonu Lunger startował w bolidzie McLaren M23B.
  16. W Grand Prix Austrii 1977 Merzario startował w bolidzie Shadow DN8 dla Shadow Racing Team.
  17. W kolejnych wyścigach Salazar startował w bolidzie Ensign N180B dla Ensign Racing.

Przypisy | edytuj kod

  1. a b CONSTRUCTORS: MARCH ENGINEERING (ang.). grandprix.com. [dostęp 2012-07-05].
  2. a b c d March (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-06-23].
  3. Leyton House (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-07-05].
  4. Michał Roszczyn: March również wysłał zgłoszenie do startów w Formule 1 (pol.). f1wm.pl, 2009-05-30. [dostęp 2012-07-05].
  5. Piotr Bogucki: FIA opublikowała listę startową zespołów na sezon 2010 (pol.). f1wm.pl, 2009-06-12. [dostęp 2012-07-05].
  6. 1970 (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-06-17].
  7. 1971 (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-06-17].
  8. 1972 (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-06-17].
  9. 1973 (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-06-17].
  10. 1974 (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-06-17].
  11. 1975 (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-06-17].
  12. 1976 (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-06-17].
  13. ÖASC Racing Team (Team) (niem.). motorsport-total.com. [dostęp 2012-12-04].
  14. KARL OPPITZHAUSER (fr.). statsf1.com. [dostęp 2012-12-04].
  15. 1977 (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-06-17].
  16. 1978 (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-06-17].
  17. 1981 (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-06-17].
  18. 1982 (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-06-17].
  19. 1987 (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-06-17].
  20. 1988 (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-06-17].
  21. 1989 (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-06-17].
  22. 1992 (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-06-17].
  23. MARCH (fr.). statsf1.com. [dostęp 2012-06-23].
  24. March Engineering (ang.). allf1.info. [dostęp 2012-06-25].
  25. March (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2012-06-25].
Na podstawie artykułu: "Podsumowanie startów zespołu March w Formule 1" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy