Polska Nagroda Jakości


Polska Nagroda Jakości w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Polska Nagroda Jakości (PNJ) to wyróżnienie przyznawane przedsiębiorstwom za wdrażanie koncepcji zarządzania przez jakość - TQM (Total Quality Management). Została ustanowiona 7 marca 1995 roku przez Krajową Izbę Gospodarczą, Polskie Centrum Badań i Certyfikacji oraz Fundację Teraz Polska.

Jednym z inicjatorów utworzenia nagrody był prof. Edward Kindlarski[1].

Spis treści

Kategorie PNJ | edytuj kod

1. Nagrody Zespołowe - przyznawane przedsiębiorstwom, które przez wdrożenie TQM doprowadziły do wzrostu satysfakcji klientów, pracowników i współpracujących z nimi przedsiębiorstw oraz osiągnęły poprawę jakości pracy, procesów i odniosły sukces rynkowy. Zdobywcy tej nagrody otrzymują: statuetkę, dyplom, możliwość posługiwania się w korespondencji i promocji znakiem i hasłem PNJ.

2. Nagrody Indywidualne - przyznawane osobom, które wniosły znaczący wkład w opracowanie teorii TQM.

3. Nagrody Honorowe - przyznawane osobom i zespołom za szczególne zasługi dla rozwoju jakości w Polsce.

Nagrody są przyznawane corocznie, jednak nie zawsze i nie we wszystkich kategoriach. Oprócz nagród mogą być również przyznawane wyróżnienia[potrzebny przypis].

Model oceny | edytuj kod

Model Polskiej Nagrody Jakości został opracowany w oparciu o koncepcję Europejskiej Nagrody Jakości (EQA) - bazuje na dziewięciu filarach zarządzania przez jakość[potrzebny przypis]:

  1. I Filar - Przywództwo (max 150 punktów)
  2. II Filar - Polityka i strategia (max 100 punktów)
  3. III Filar - Zarządzanie ludźmi (max 80 punktów)
  4. IV Zarządzanie zasobami (max 50 punktów)
  5. V Filar - Zarządzanie procesami (max 120 punktów)
  6. VI Filar - Satysfakcja klientów (max 200 punktów)
  7. VII Filar - Satysfakcja zatrudnionych (max 90 punktów)
  8. VIII Filar - Współpraca z otoczeniem (max 60 punktów)
  9. IX Filar - Efekt końcowy (max 150 punktów)

Powyższe filary zostały podzielone na 2 grupy: potencjał przedsiębiorstwa (1-5) i efekty przedsiębiorstwa (6-9), którym przypisano po 50% wartości maksymalnej liczby punktów oceny - 1000.

Proces ubiegania się o PNJ wymaga, aby każde przedsiębiorstwo przedstawiło własną ocenę swojej działalności - ocenę sfer działalności przedsiębiorstwa skoncentrowanych w dziewięciu filarach zarządzania przez jakość. Przedsiębiorstwa mogą podać i opisać we wniosku również własne kryteria, jeżeli istotnie informują o stopniu wdrożenia koncepcji zarządzania przez jakość. Aby ubiegać się o PNJ należy otrzymać jedną z regionalnych nagród jakości. Do chwili obecnej ustanowiono następujące Regionalne Nagrody Jakości:

  • Kujawsko-Pomorską Nagrodę Jakości.
  • Lubelską Nagrodę Jakości,
  • Lubuską Nagrodę Jakości
  • Mazowiecką Nagrodę Jakości,
  • Małopolską Nagrodę Jakości,
  • Świętokrzyską Nagrodę Jakości.
  • Śląską Nagrodę Jakości,
  • Wielkopolską Nagrodę Jakości,
  • Dolnośląską Nagrodę Jakości
  • Łódzką Nagrodę Jakości
  • Opolską Nagrodę Jakości,
  • Podkarpacką Nagrodę Jakości,
  • Podlaska Nagroda Jakości,
  • Zachodniopomorska Nagroda Jakości,
  • Warmińsko-Mazurską Nagrodę Jakości.

Laureaci i wyróżnieni | edytuj kod

Nagrody przydzielane są zarówno zespołowo jak i indywidualnie.

1. W ramach konkursów zespołowych firm usługowych i produkcyjnych oraz samorządowych przyznano nagrody:

  • PNJ – EFQM dla:

· MPWiK S.A. we Wrocławiu – Recognised for Excellence 5 (na poziomie pięciu gwiazdek);

· SEOYON E-HWA AUTOMOTIVE POLAND sp. z o.o. – Committed to Excellence 2* (na poziomie dwóch gwiazdek)

  • PNJ dla:

· LIVING FOOD Sp. z o.o.;

· PPHU POLIPACK sp.j.;

· PH WPHW Sp. z o.o. w Pile;

· PRALNIA „SONIA” Stanisław Pirch;

· SOFOREK Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka Komandytowa;

· SZCZĘŚNIAK POJAZDY SPECJALNE Sp. z o.o.


2. W ramach konkursów indywidualnych przyznano nagrody:

  • W ramach uznania za szczególne zasługi dla jakości wręczono Polską Specjalną Nagrodę Jakości dla:

· prof. dr hab. Elżbiety Skrzypek z UMCS w Lublinie

  • W ramach konkursu "Polska Indywidualna Nagroda Jakości im. prof. Edwarda Kindlarskiego" nagrody otrzymały osoby, w następujących kategoriach:

· nauka – dr hab. inż. Piotr Grudowski, profesor Politechniki Gdańskiej;

· praktyka – Waldemar Cezary Zieliński, Dyrektor Oddziału NOT w Gdańsku;

· promocja – dr hab. Sławomir Wawak, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

  • W ramach konkursu „Znakomity Przywódca” nagrody otrzymali:

· dr nauk med. Violetta Szycik, Prezes zarządu VIVADENTAL Sp. z o.o.;

· Witold Ziomek – Prezes Zarządu MPWiK S.A. we Wrocławiu.

  • W ramach konkursu „Znakomity Pełnomocnik/Menadżer Systemów Zarządzania” nagrody otrzymali:

· dr Krystyna Stephens – BPIC Sp. z o.o.

· Stanisław Chomżyński – Wojskowe Zakłady Inżynieryjne S.A.

· Henryk Dębski – Instytut Badań i Rozwoju BOSMAL Sp. z o.o.

· Andrzej Krawczyk-Gotowski – Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe Sp. z o.o.

· Witold Lipka-Auguścik – Warbud S.A.

· Aneta Muzolf – Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy

· Elżbieta Olszewska – VIVADENTAL Sp. z o.o.

· Elżbieta Stepnowska – Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.

· Edyta Słupecka – Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa


3. W ramach konferencji odbyła się gala wręczenia okolicznościowego medalu „Polska Jakość w 100-lecie odzyskania Niepodległości” dla 8 osób, które od lat propagują ideę jakości w zarządzaniu biznesowym.

Przypisy | edytuj kod

  1. Historia. pnj.pl. [dostęp 1 lipca 2014].

Bibliografia | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Polska Nagroda Jakości" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy