Polski Fiat 125p Coupé


Polski Fiat 125p Coupé w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Polski Fiat 125p Coupéprototyp polskiego samochodu sportowego opracowany w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych w roku 1971[1].

Spis treści

Historia i opis pojazdu | edytuj kod

Polski Fiat 125p Coupé

Nadwozie typu coupé zostało opracowane przez Zbigniewa Wattsona. Kabina pasażerska zapewniała miejsce na podróż dla czterech pasażerów, przy czym na tylnej kanapie było ono dość ograniczone. Ponieważ samochód wyposażony był w dwudrzwiowe nadwozie, dostęp do tylnej kanapy możliwy był po odchyleniu foteli kierowcy lub pasażera do przodu. Wnętrze zostało zaprojektowane w sposób zapewniający stosunkowo dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Polski Fiat 125p Coupé charakteryzował się dość pojemnym jak na swoją klasę bagażnikiem. Znaną wadą prototypu były tylne resory piórowe wystające poza obrys nadwozia.

W stosunku do Polskiego Fiata 125p na którym przy konstrukcji prototypu się opierano, zmniejszono koło kierownicy, zwiększono szerokość ogumienia oraz zamontowano mocniejszy silnik.

Jedyny powstały egzemplarz 125p Coupé znajduje się w Muzeum Motoryzacji w Warszawie przy ulicy Filtrowej[2].

Dane techniczne | edytuj kod

  • Silnik rzędowy o czterech cylindrach, 1500 cm³, moc 90 KM przy 6500 obr/min
  • Ogumienie – 185/70 SB-13 Dębica, felgi 5J x 13
  • Rozstaw kół przednich – 1315 mm
  • Rozstaw kół tylnych – 1291 mm
  • Prędkość maksymalna – ponad 170 km/h

Przypisy | edytuj kod

  1. fsoautoklub.pl: Historia FSO - 1971 Opracowanie prototypu FSO 125p Coupe – sportowego samochodu na bazie Polskiego Fiata 125p. (pol.). [dostęp 2009-01-01].
  2. Polski Fiat 125p Coupé (pol.). oldtimery.com. [dostęp 2015-10-05].

Bibliografia | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Polski Fiat 125p Coupé" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy