Porsche 986 Boxster


Porsche Boxster w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Porsche 986 Boxster) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Porsche Boxster - samochód sportowy klasy kompaktowej produkowany pod niemiecką marką Porsche od 1996 roku. Od 2012 roku produkowana jest trzecia generacja modelu, która w 2016 roku zmieniła nazwę na 718 Boxster.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Porsche Boxster I (986) - tył Porsche Boxster I (986) po liftingu

Porsche Boxster I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1996 roku.

Samochód otrzymał kod fabryczny 986. Pierwsze wyprodukowane samochody zasilał sześciocylindrowy silnik o pojemności 2.5 l. W 2000 roku wprowadzono nową odmianę Boxster S, która odznaczała się większym, mocniejszym silnikiem o pojemności 3.2 l, podstawowa wersja otrzymała 2.7-litrowy silnik.

W 2005 roku zmiany były na tyle poważne, że Porsche ochrzciło nowy model jako Porsche 987 Boxster. 987 był mocniejszy od 986; wydajność silnika wzrosłą jeszcze bardziej w 2007 roku, gdy oba warianty Boxstera otrzymały silnik od modelu Porsche Cayman.

Produkcja 986 rozpoczęła się w fabryce w której produkowano wcześniej Porsche 928 w Stuttgarcie w 1996 roku. Boxster był również produkowany na kontrakcie w fińskim Uusikaupunki. Boxster był najlepiej sprzedającym się Porsche od czasu jego wprowadzenia w 1997 roku do czasu zaprezentowania modelu Cayenne w roku 2003.

Wygląd pierwszej generacji Boxstera był mocno zainspirowany modelami Porsche Spyder i Speedster oraz 550 Spyder. Po naradach z Toyotą, Porsche udało się znacznie obniżyć koszty produkcji, wprowadzono wiele wspólnych części dla obydwu modeli. Rzeczywiście, Boxster posiada dokładnie taką samą pokrywę oraz przedni błotnik jak model 911 (996), jak również kilka innych części. Początkowo montowany silnik 2.5 l M96 jest bardzo podobny do silnika 3.2 l M96 stosowanego w Porsche 911 (996); były to pierwsze chłodzone cieczą silniki Porsche umieszczone z tyłu pojazdu. Powszechnie wiadome jest że stylistyka Boxster/911 oraz zmniejszenie kosztów produkcji uratowało Porsche od przejęcia przez inną markę.

Model doczekał się lekkiego faceliftingu w roku 2003. Plastikowa szyba tylna została zastąpiona szklanym odpowiednikiem. Porsche wprowadziło inne końcówki wydechu oraz inne filtry powietrza.

Dane techniczne | edytuj kod

Silniki | edytuj kod

1995
  • 2.5 l 204 KM (150 kW)
2000
  • 2.7 l 220 KM (162 kW)
  • 3.2 l 252 KM (185 kW) Boxster S
2003
  • 2.7 l 228 KM (168 kW)
  • 3.2 l 260 KM (191 kW) Boxster S
2004
  • 3.2 l 266 KM (195 kW) Boxster S 550 Spyder 50th Anniversary Edition, tylko 1953 samochody


Druga generacja | edytuj kod

Porsche Boxster II (987) - tył Porsche Boxster II (987) po liftingu Porsche Boxster II (987) - tył po liftingu

Porsche Boxster II został zaprezentowany po raz pierwszy w 2004 roku.

Druga generacja oznaczona kodem fabrycznym 987 została zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2004 roku. Wygląd nie zmienił się tak bardzo w stosunku do poprzedniej generacji. Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą jest wygląd przednich świateł, które wyglądają teraz podobnie do tych z modelu Carrera GT, supersamochodu Porsche. Wloty powietrza po bokach stały się większe, z wyraźniejszymi listewkami bocznymi, pomalowane na kolor srebrny metallic niezależnie od koloru reszty nadwozia. Nadkola zostały powiększone tak, aby zmieścić koła o średnicy 19 cali, pierwsze tak duże koła montowane seryjnie w modelu Boxster. Mocno zmienione w porównaniu z poprzednikiem zostało wnętrze. Porsche utrzymuje że 987 Boxster posiada tylko 20% części z jego poprzednika, mimo że wyglądają na zewnątrz bardzo podobnie. Bazowym silnikiem jest sześciocylindrowa jednostka o pojemności 2.7 l i mocy 176 kW (240 KM), w modelu Boxster S zamontowano silnik o pojemności 3.2 l i mocy 206 kW (280 KM).

W 2009 roku auto przeszło face lifting, zastosowano nowe silniki znane z nowych 911-ek, 2.9 l (255 KM) w modelu Boxster i 3.4 l (310 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa) w modelu Boxster S, w obu modelach po raz pierwszy dostępna jest dwusprzęgłowa 7-biegowa skrzynia PDK. Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, to powiększono przednie wloty powietrza, dodano również diodowe listwy pod reflektorami służące jako światła do jazdy dziennej, pełniące rolę świateł pozycyjnych. W środku znajdziemy nowy system audio CDR-30 wyposażony w monochromatyczny pięciocalowy ekran w standardzie, odtwarzający płyty CD i pliki MP3.

Silniki | edytuj kod

2005
  • 2.7 l 240 KM (176 kW)
  • 3.2 l 280 KM (206 kW) Boxster S
2007
  • 2.7 l 245 KM (180 kW)
  • 3.4 l 295 KM (217 kW) Boxster S
2009
  • 2.9 l 255 KM (188 kW)
  • 3.4 l 310 KM (228 kW) Boxster S

Porsche Boxster E | edytuj kod

W lutym 2011 roku firma Porsche zaprezentowała elektryczną wersję modelu Boxster – Porsche Boxster E[7]. Trzy pierwsze prototypy będą testowane w okolicach Stuttgartu w ramach jednego z niemieckich programów wspierających elektryfikację transportu. Osiągi auta mają być zbliżone do wersji spalinowej Boxster S.

Trzecia generacja | edytuj kod

Porsche Boxster III (981) - tył Porsche 718 Boxster III (982) po liftingu Porsche 718 Boxster III (982) - tył po liftingu

Porsche Boxster III została zaprezentowana po raz pierwszy w 2012 roku.

Trzecie wcielenie oznaczone kodem fabrycznym (981) zadebiutowało podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2012 roku. Podstawowa wersja ma sześciocylindrowy silnik o pojemności 2.8 l i mocy 265 KM, jego maksymalny moment obrotowy to 280 Nm. Jest ułożony centralnie. Przy masie 1310 kg samochód przyspiesza do 100 km/h w 5,8 s [5,5 z dwusprzęgłową skrzynią PDK]. Prędkość maksymalna to 264 km/h [262 km/h PDK].

Boxster S to ulepszona wersja. W tej wersji silnik ma 315 KM. Samochód osiąga 100 km/h w 5,1 s [4,8 s PDK], rozpędza się do 280 km/h.

W 2013 roku samochód wspólnie z modelem Cayman zdobył tytuł World Performance Car of the Year[8].

W marcu 2014 roku Porsche zaprezentowało model Boxster w wersji GTS (Gran Turismo Sport). Auto napędzane jest silnikiem typu Boxer o mocy 330 KM i maksymalnym momencie obrotowym 370 Nm. Samochód w wersji z dwusprzęgłową przekładnią PDK rozpędza się do 100 km/h w 4,7 s. Auto trafiło do salonów w maju. Ceny w Niemczech rozpoczynają się od 69 949 euro[9].

We wrześniu 2014 roku Porsche zaprezentowało najsłabszą wersję modelu Boxster. Jest ona zasilana sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 2.7 litra i mocy maksymalnej 211 KM. Silnik pozwala rozpędzić auto do 100 km/h w 6,4 s. Prędkość maksymalna wynosi 245 km/h[10].

Lifting i zmiana nazwy | edytuj kod

W grudniu 2015 roku rodzina modeli Boxster i Cayman przeszła jednocześnie rozległą modernizację[11]. Zmienił się wygląd, a także nazwa - odtąd roadster Porsche nazywa się 718 Boxster i nosi nowy kod fabryczny 982. Samochód zyskał przede wszystkim przemodelowany kształt zderzaków, inny kształt reflektorów oraz zmodyfikowany tył dopasowany wyglądem do innych modeli Porsche[12]. W środku pojawił się odświeżony projekt kokpitu, gdzie zmodyfikowano m.in. kształt nawiewów i przyrządów w konsoli centralnej. Pod maskę trafiły nowe jednostki napędowe, a sprzedaż zmodernizowanego Boxstera ruszyła wiosną 2016 roku[13]. Samochód jest plasowany w ofercie dalej jako droższy od Caymana.

Bibliografia | edytuj kod

  • Jörg Austen: Typenkompass Porsche. Sportwagen seit 1948. Motorbuch Verlag, Stuttgart (2007), ​ISBN 978-3-613-02710-7

Przypisy | edytuj kod

  1. 1996 Porsche Boxster {986} Technical Specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 14-08-2011].
  2. 1999 Porsche Boxster {986} Technical Specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 14-08-2011].
  3. 2002 Porsche Boxster {986} Technical Specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 14-08-2011].
  4. 1999 Porsche Boxster S {986} Technical Specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 14-08-2011].
  5. 2002 Porsche Boxster S {986} Technical Specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 14-08-2011].
  6. 2003 Porsche Boxster S 50 Years of the 550 Spyder {986} Technical Specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 14-08-2011].
  7. Porsche Boxster E.
  8. World Car Awards - 2013 WCA Results (ang.). wcoty.com. [dostęp 2013-09-19].
  9. Nowe Porsche: Boxster GTI i Cayman GTS (pol.). W: chcekupicauto.pl [on-line]. [dostęp 19-03-2014].
  10. A. Ruciński: Porsche Boxster w najsłabszej wersji - pierwsze przecieki. v10.pl, 2014-09-15. [dostęp 2014-09-15].
  11. Porsche 718 Boxster i 718 Cayman – nowe historyczne nazewnictwo potwierdzone [aktualizacja (pol.). [dostęp 2019-10-10].
  12. Porsche 718 Cayman i Cayman S (2016) – premiera (pol.). [dostęp 2019-10-10].
  13. Porsche Boxster i Cayman teraz jako 718 Nowa nazwa i 4-cylindrowe silniki turbo (pol.). [dostęp 2019-10-10].
Kontrola autorytatywna (model samochodu):
Na podstawie artykułu: "Porsche 986 Boxster" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy