Porsche Panamera


Porsche Panamera w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Porsche Panamera - samochód osobowy klasy wyższej produkowany pod niemiecką marką Porsche od 2009 roku. Od 2016 roku produkowana jest druga generacja pojazdu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Porsche Panamera I (970) - tył Porsche Panamera I (970) po liftingu Porsche Panamera I (970) - tył po liftingu

Porsche Panamera I zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 2009 roku.

Pierwsza generacja Panamery oznaczona symbolem 970 została zaprezentowana podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej w Szanghaju w 2009 roku[1]. Nazwa pojazdu podobnie jak Porsche Carrera pochodzi od nazwy legendarnego wyścigu La Carrera Panamericana. Auto powstało w wyniku zwiększającego się zainteresowania czterodrzwiowymi limuzynami o sportowej linii nadwozia z dużymi silnikami, tzw. "czterodrzwiowymi coupe". Samochód wiąże się z powstałym pod koniec lat 80. XX wieku prototypem Porsche 989, który w istocie był czterodrzwiową odmianą Porsche 911. Panamera weszła na rynek w 2009 roku jako konkurencja dla takich aut jak: Aston Martin Rapide, Mercedes-Benz CLS, Maserati Quattroporte, czy będących również w fazie prototypowej innych tego typu samochodów (studyjne wersje luksusowych, czterodrzwiowych samochodów sportowych takich jak Lamborghini Estoque, czy BMW Concept CS (mający być w przyszłości nową serią 8). Panamera może być wyposażona w silniki stosowane w terenowym Cayenne: 3,6 V6 o mocy 300 KM oraz 4,8 V8 w trzech wersjach o mocy 400 KM, 500 KM i 550 KM (dwa ostatnie z doładowaniem). Powstała także hybrydowa wersja Panamery z 3-litrowym silnikiem benzynowym z kompresorem połączonym z silnikiem elektrycznym, co w sumie daje moc 380 KM. W 2011 roku wprowadzono również wersję diesel z 250-konną jednostką 3.0 TDI znaną z samochodów koncernu Volkswagen. Podobnie, jak w modelu Cayenne, silniki umieszczone są z przodu, napęd natomiast przekazywany jest na tylną oś lub na cztery koła. Występuje także wersja z silnikiem benzynowym 3.0 o mocy 420 KM.

Podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej w Paryżu w 2012 roku zaprezentowano odmianę kombi nazwaną Sport Turismo[2]. W tym samym roku wprowadzono do produkcji wersję Platinium Edition ze słabszym silnikiem V6 oraz dobrym wyposażeniem. Jest to specjalna odmiana przenosząca podstawowe wersje Panamery do jednej specjalnej wersji. Auto wyposażone jest m.in. w 19-calowe koła z Panamery Turbo oraz dolną część lusterek bocznych oraz kratki odpowietrznika, a także reflektory biksenonowe, asystenta parkowania[3].

W 2013 roku auto przeszło face lifting. W wyglądzie pojazdu zmieniły się m.in. zderzaki i reflektory z lampami LED. Największych zmian dokonano pod maską[4].

W listopadzie 2013 roku zaprezentowano najmocniejszą w historii wersję Panamery. Poliftingowe Panamera Turbo S napędzana jest silnikiem 4.8V8 o mocy 570 KM. Auto rozpędza się do 100 km/h w 3,8 s oraz osiąga prędkość 310 km/h. Panamera Turbo S dostępna jest również w wersji Executive z wydłużonym o 15 cm rozstawem osi[5].

W listopadzie 2014 roku debiutowała najbardziej luksusowa wersja modelu Panamera o nazwie Exclusive. Pojazd oparto na Panamerze Turbo S Executive w wersji z długim rozstawem osi. Źródłem mocy jest turbodoładowany 570-konny silnik benzynowy. Auto cechuje się szczególnie luksusowym wykończeniem. We wnętrzu znaleźć można m.in. wysokogatunkową skórę oraz wysokiej klasy system multimedialny[6].

Silniki | edytuj kod

  • Benzynowe:
    • 3.0 V6 420 KM
    • 3.6 V6 300 KM (261 km/h) - Panamera i Panamera 4
    • 4.8 V8 400 KM (285 km/h) - Panamera S i 4S
    • 4.8 V8 430 KM - Panamera GTS
    • 4.8 V8 twin turbo 500 KM (303 km/h) - Panamera Turbo
    • 4.8 V8 twin turbo 550 KM (306 km/h) - Panamera Turbo S
  • Hybrydowe:
    • 3.0 V6 333 KM (270 km/h) + elektryczny 47 KM = 380 KM - Panamera S Hybrid
    • 3.0 V6 333 KM (270 km/h) + elektryczny 95 KM = 416 KM - Panamera S E-Hybrid

Wersje pojazdu | edytuj kod

  • Panamera
  • Platinum Edition
  • Diesel - produkowany od maja 2011 roku; auto wykorzystuje ten sam silnik Diesla co Porsche Cayenne
  • Diesel Platinum Edition
  • 4
  • 4 Platinum Edition
  • S
  • 4S
  • S Hybrid - produkowany od lutego 2011 roku
  • S E-Hybrid - premiera w 2013 roku (silnik 416 KM + silnik elektryczny 95 KM)
  • GTS
  • Turbo
  • Turbo S
  • Exclusive

Dane techniczne | edytuj kod


Druga generacja | edytuj kod

Porsche Panamera II - tył Porsche Panamera Sport Turismo

Porsche Panamera II została zaprezentowana po raz pierwszy w 2016 roku.

Druga generacja Panamery oznaczona symbolem 971 została zaprezentowana w połowie 2016 roku, a polska premiera modelu odbyła się w październiku. Nowa Panamera została stworzona całkowicie od podstaw. Auto urosło w stosunku do poprzednika: jest o 35 mm dłuższe, 5 mm szersze i 5 mm wyższe, a rozstaw osi zwiększył się o 30 mm. Sam projekt nadwozia mocniej nawiązuje do stylistyki modelu 911. W drugiej generacji Panamery Porsche położyło duży nacisk na poprawę właściwości jezdnych. W samochodzie zastosowano nowy system o nazwie Porsche 4D Chassis Control, kontrolujący i synchronizujący pracę wszystkich układów wpływających na dynamikę jazdy. Dzięki temu samochód ma cechować się bardziej precyzyjnym prowadzeniem. Najmocniejsza wersja Porsche Panamery (Turbo) pokonała okrążenie słynnego toru Nurburgring w czasie 7 min i 38 s (o 14 s szybciej od pierwszej generacji modelu), dzięki czemu obecnie jest drugim najszybszym luksusowym sedanem na świecie[8].

W marcu 2017 roku na Geneva Motor Show zaprezentowano wersję kombi będącą seryjną interpretacją prototypu Porsche Sport Turismo Concept. Jest to pierwszy model z takim nadwoziem w historii Porsche.


Przypisy | edytuj kod

  1. K. Spychalski: Porsche Panamera debiutuje w Szanghaju - kolejne zdjęcia i nowe video. v10.pl, 20-04-2009. [dostęp 08-04-2013].
  2. Marcin Lewandowski: Salon Paryż 2012 Porsche Panamera Sport Turismo. moto.pl, 28-09-2012. [dostęp 08-04-2013].
  3. Marcin Lewandowski: Porsche Panamera Platinum Edition. moto.pl, 21-10-2012. [dostęp 08-04-2013].
  4. Piotr Kozłowski: Porsche Panamera po faceliftingu. moto.pl, 04-04-2013. [dostęp 08-04-2013].
  5. Nowe Porsche Panamera Turbo S (pol.). W: chcekupicauto.pl [on-line]. [dostęp 03-11-2013].
  6. Porsche Panamera Exclusive (pol.). W: chceauto.pl [on-line]. [dostęp 06-11-2014].
  7. Porsche Panamera Diesel 300KM (pol.). autocentrum.pl. [dostęp 03.09.2013].
  8. MichałM. Sztorc MichałM., Nowe Porsche Panamera (2016): to musisz wiedzieć + ciekawostki, „Blog motoryzacyjny PremiumMoto.pl”, 21 września 2016 [dostęp 2016-10-12]  (pol.).
Na podstawie artykułu: "Porsche Panamera" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy