Port lotniczy José Martí w Hawanie


Na mapach: 22°59′21″N 82°24′33″W/22,989167 -82,409167

Port lotniczy José Martí w Hawanie w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Wieża kontroli lotów

Port lotniczy José Martí[1] (hiszp. Aeropuerto Internacional José Martí, IATA: HAV, ICAO: MUHA) – międzynarodowy port lotniczy położony 15 km na południowy zachód od Hawany, w gminie Boyeros i zarazem największy port lotniczy na Kubie. Jest węzłem dla Cubana de Aviación, Aerogaviota i Aero Caribbean i dawną siedzibą radzieckich linii lotniczych Aerofłot dla Ameryki Łacińskiej[2].

Patronem lotniska jest patriota i poeta José Martí.

Lotnisko jest obsługiwane przez ECASA (Empresa Cubana de Aeropuertos y Servicios Aeronáuticos SA). Jest to główny operator lotnisk na Kubie.

Obecnie w użyciu dostępne są trzy terminale plus dodatkowy terminal obsługujący wyłącznie linię Aero Caribbean.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Budowa lotniska José Martí został rozpoczęta w marcu 1929. 24 lutego 1930 oficjalnie otwarto lotnisko, zastępując lotniska Hawana-Columbia. 30 października 1930 Cubana de Aviación (w tamtym czasie CNCAC, SA) zainaugurowało pierwszy lot na trasie Hawana-Santiago de Cuba z międzylądowaniami w Santa Clara, Morón i Camaguey. W 1936 roku miał miejsce niekomercyjny lot do Madrytu samolotem Lockheed Sirius. W styczniu 1943 otwarto pierwszą wieżę kontroli ruchu. Pierwszy komercyjny lot z międzynarodowego lotniska został zainaugurowany przez Cubana de Aviación na trasie Hawana-Miami. W 1950 rozpoczęto loty do Europy.

W 1961 stosunki z USA uległy znacznemu pogorszeniu i po wprowadzeniu amerykańskiego embarga na Kubę, linie lotnicze ze Stanów Zjednoczonych nie były dopuszczone do regularnych lotów z tego lotniska. W 1990 specjalne loty czarterowe zostały zatwierdzone przez rząd USA do i z Miami, dla kubańskich obywateli mieszkających w Stanach Zjednoczonych. Dzisiaj różne linie lotnicze działają non-stop na trasie Hawana-Miami, w tym American Eagle Airlines, Gulfstream International Airlines i wiele innych.

Ze względu na bliskie stosunki Kuby z ZSRR, port lotniczy w latach 70. i 80. XX wieku obsługiwał wiele linii lotniczych z Bloku Wschodniego, np.: Aerofłot, Czech Airlines, Interflug, LOT.

Terminal 2 otwarto 15 listopada 1988 z myślą przede wszystkim o bezpośrednich lotach do Stanów Zjednoczonych i lotów czarterowych. Dziesięć lat później, 27 kwietnia 1998, otwarto nowy międzynarodowy terminal 3[3]. Otwacia dokonali premier Kanady Jean Chrétien i kubański prezydent Fidel Castro. Nowy terminal z trzema salonikami VIP oferuje wiele nowoczesnych udogodnień.

W 2018 r. w pobliżu lotniska miała miejsce katastrofa lotu Aviación Flight 972. Zginęło 112 z 113 osób znajdujących się na pokładzie samolotu Cubana de Aviación[4].

Terminale | edytuj kod

Terminal 1 używany był w ruchu międzynarodowym i krajowym jako główny terminal przed otwarciem terminali 2 i 3, zbudowanych w 1998 roku. Terminal położony jest po zachodniej stronie drogi startowej. Obecnie stosowany głównie dla lotów krajowych.

Terminal 2 obsługuje głównie loty czarterowe i planowe do Miami i Nowego Jorku. Obsługiwany jest przez Air Charters Gulfstream, ABC Charters, Marazul Charters i C&T Charters. Terminal położony jest na północnej stronie, naprzeciwko pasa startowego 24. Został zbudowany w 1988. Istnieją tu bary, księgarnie, kioski, a także restauracja na drugim piętrze oraz wypożyczalnie samochodów w hali przylotów.

Terminal 3 jest głównym międzynarodowym terminalem i został otwarty w 1998 przez premiera Kanady Jean Chrétien i Fidela Castro. Jest największym i najbardziej nowoczesnym terminalem lotniska. Hala biletowa i odprawy znajdują się na górnym poziomie, przyloty i odbiór bagaży znajdują się na niższym poziomie. Istnieje kilka punktów wynajmu samochodów znajdujących się w hali przylotów. W terminalu 3 wszystkie bary i restauracje są otwarte 24 godziny. Znajdują się tu punkty informacyjne przylotów i odlotów, bank, poczta i internet.

Terminal 5 jest wykorzystywany głównie przez Aero Caribbean.

Linie lotnicze i połączenia | edytuj kod

Terminal 1 | edytuj kod

  • Aerogaviota (Baracoa, Cayo Coco, Cayo Largo del Sur, Cayo Santa María, Holguín, Kingston, Mérida, Montego Bay, Nassau, Nueva Gerona, Santiago de Cuba, Trinidad, Varadero)
  • Cubana de Aviación (Bogotá, Buenos Aires-Ezeiza, Cancún, Caracas, Gwatemala, Halifax [sezonowo], Londyn-Gatwick, Madryt, Meksyk, Montréal-Trudeau, Nassau, Paryż-Orly, San José, Santiago de Chile [sezonowo], Santo Domingo, Toronto-Pearson)
  • Cubana de Aviación obsługiwane przez Aero Caribbean (Cayo Coco, Cayo Largo del Sur, Holguín)

Terminal 2 | edytuj kod

Terminal 3 | edytuj kod

Terminal 5 | edytuj kod

Cargo | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Polski egzonim uchwalony na 98. posiedzeniu KSNG.
  2. New York Times,Aeroflot May Shift A Hub to Miami
  3. José Martí International Airport website
  4. Kuba: Katastrofa Boeinga 737 na Kubie. Nagranie z akcji ratunkowej (pol.). wiadomosci.onet.pl. [dostęp 2018-05-19].
Na podstawie artykułu: "Port lotniczy José Martí w Hawanie" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy