Port lotniczy Keflavík


Na mapach: 63°59′06″N 22°36′20″W/63,985000 -22,605556

Port lotniczy Keflavík w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Port lotniczy Keflavík (isl. Keflavíkurflugvöllur, ang. Keflavík International Airport) – największe lotnisko Islandii. Znajduje się on na półwyspie Reykjanes niedaleko Keflavíku, 50 km na zachód od Reykjavíku. Nazywany jest zazwyczaj Międzynarodowym Portem Lotniczym Reykjavíku.

Z lotniska odbywają się jedynie loty międzynarodowe (z wyjątkiem letniego połączenia do Akureyri w związku z turystycznym ruchem rejsowym linii Icelandair). Loty krajowe, a także loty na Grenlandię i Wyspy Owcze, obsługuje krajowy Port lotniczy Reykjavík.

Port lotniczy Keflavík jest także portem macierzystym dla Icelandair, poprzednio również dla linii WOW air.

Lotnisko w Keflavíku jest rezerwowe dla lądowania promów kosmicznych NASA w przypadku niemożności lądowania w Stanach Zjednoczonych lub awarii na pokładzie statku.[potrzebny przypis]

Spis treści

Historia | edytuj kod

Lotnisko, wybudowane przez armię amerykańską podczas II wojny światowej, otwarte zostało 23 marca 1943. Początkowo było ono wykorzystywane jedynie do celów wojskowych; z czasem stało się popularnym lotniskiem-stacją do tankowania na lotach transatlantyckich. Wojska amerykańskie założyły tutaj swoją strategiczną bazę, która, jako baza NATO, istniała do jesieni 2006.

W latach 60. i 70. XX w. setki osób co roku protestowały przeciwko stacjonowaniu Amerykanów na wyspie przechodząc drogę ze stolicy wyspy do portu lotniczego śpiewając przy tym Ísland úr NATO, herinn burt („Islandio wyjdź z NATO, precz z wojskiem!”). Jedną z najbardziej znanych osób uczestniczących w protestach była Vigdís Finnbogadóttir, późniejsza prezydent Islandii. 15 marca 2006 władze amerykańskie podjęły decyzję o likwidacji bazy; ostatnie samoloty odleciały we wrześniu 2006. Na miejscu dawnej amerykańskiej bazy wojskowej islandzki rząd rozwija centrum edukacji i innowacji Ásbrú.

Terminal | edytuj kod

W skład portu wchodzi jeden terminal: Terminal im. Leifa Erikssona (isl.: Flugstöð Leifs Eiríkssonar), który otwarty został w 1987. Skutkiem tego było oddzielenie strefy wojskowej od cywilnej. W 2001 oddano do użytku budynek południowy spełniający wszystkie wymogi układu z Schengen. Budynek północny przebudowano, powiększono i oddano do użytku w 2007. Terminal jako jeden z nielicznych ma strefę bezcłową zarówno na poziomie odlotów, jak i przylotów (bowiem jest to to samo pomieszczenie, w budynku północnym).

Linie lotnicze i połączenia | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Air Iceland S16 Greenland Operation Changes :: Routesonline, www.routesonline.com [dostęp 2017-11-26]  (ang.).
Kontrola autorytatywna (międzynarodowy port lotniczy):Encyklopedia internetowa:
Na podstawie artykułu: "Port lotniczy Keflavík" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy