Port lotniczy Lima-Jorge Chávez


Na mapach: 12°01′19″S 77°06′52″W/-12,021944 -77,114444

Port lotniczy Lima-Jorge Chávez w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Port lotniczy Lima-Jorge Chávez (IATA: LIM, ICAO: SPJC[1]) – międzynarodowy port lotniczy położony 10 km od Limy, w mieście Callao. Jest największym portem lotniczym w Peru. W 2006 obsłużył 6 038 922 pasażerów. W 2009 roku lotnisko obsłużyło 8,78 mln pasażerów i 104 tys. operacji lotniczych[2], który choć niewielki, był jednym z najszybciej rosnących w obu Amerykach. Od stycznia do listopada 2010 roku lotnisko obsłużyło 9,3 mln pasażerów[3], a do końca 2010 roku na lotnisko osiągnęło 10,2 mln pasażerów. Przez wiele lat był ośrodkiem nieistniejącego już Aeroperú i Compania de Aviación Faucett, jednej z najstarszych linii lotniczych w Ameryce Łacińskiej. Teraz służy jako centrum dla wielu firm lotniczych.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Pierwsze lotnisko w Limie to Port lotniczy Limatambo, znajdujące się w San Isidro, które zakończyło działalność w 1960 roku ze względu na brak miejsca i zdolności do obsługi rosnącego ruchu. W tym samym roku, Port lotniczy Lima-Callao rozpoczął działalność w Callao. W czerwcu 1965 roku, nazwa lotniska została zmieniona na „Aeropuerto Internacional Jorge Chávez” na cześć peruwiańskiego lotnika Jorge Chávez Dartnell i w grudniu 1965 obecny budynek terminala został otwarty[4].

Z biegiem czasu lotnisko pokazało sygnały słabości, brak miejsca dla pasażerów i przestarzałą technologię w radarach i bezpieczeństwie. W 2001 r. w celu usprawnienia i rozbudowy jego infrastruktury, lotnisko uzyskało weszło w skład Lima Airport Partners (LAP), obecnie składa się z Fraport i dwóch innych drobnych partnerów, zachowując kontrolę ruchu lotniczego zarządzaną przez CORPAC[5].

Rozbudowa | edytuj kod

W lutym 2005 roku pierwszy etap renowacji i projekt rozbudowy został zakończony, w tym Peru Plaza Shopping Center i nowa hala. W czerwcu 2007 roku czterogwiazdkowy hotel został otwarty przed terminalem „Ramada Costa del Sol”. W styczniu 2009 roku, drugi etap rozbudowy terminalu został otwarty. Obecnie terminal ma 28 bramek, z czego 19 z rękawami. W sierpniu 2009 roku, Port lotniczy Lima-Jorge Chávez poinformował, że powinien otrzymać nowe ILS CAT III w 2010 roku, co pomoże podczas lądować w czasie mgieł[6]. Budowa drugiego pasa startowego to kolejny bardzo ważny projekt i ma być zakończony w 2014 r. Turystyczy i handlowy ruch pasażerski wzrósł w Peru dramatycznie, a przewiduje się podwoić w 2011 r. Tempo wzrostu jest wyższe niż gdziekolwiek indziej w Ameryce Łacińskiej. „Arquitectonica” biuro architektoniczne z siedzibą w Miami i Lima Airport Partners zatwierdziło budowę drugiego terminalu i dalszą rozbudowa głównego terminalu.

Infrastruktura komercyjna | edytuj kod

Food Court

Hotel - Wraz z rozbudową lotnisk Lima Airport Partners oddału do użytku czterogwiazdkowy hotel „Ramada Costa del Sol, naprzeciwko wieży kontrolnej i hali przylotów. Hotel zbudowany jest z paneli tłumiących hałas, a także restauracji, basenu, centrum biznesowego, spa, salonu kosmetycznego, siłowni i baru.

Centrum handlowe „Peru Plaza” - Usytuowane w pobliżu terminalu pasażerskiego w Concourse Grand, rozbuowane zawiera nowe centrum handlowe ze sklepami, restauracjami, siłownią, spa i sklepami z pamiątkami. Sklepy takie jak Lacoste, Tommy Hilfiger, Versace, Timberland i Esprit znajdują się w strefie wolnocłowej w hali, obszar ten będzie również rozbudowany w 2011 roku.

Food Court - Znajduje się na drugim piętrze, składa się z takich obiektów jak: McDonald’s, Papa John’s, Starbucks i inne, jest też Dunkin’ Donuts obok głównego wejścia do terminala.

Obsługa pasażerów | edytuj kod

Saloniki VIP - Port lotniczy Jorge Chávez ma różne Salony VIP w terminalu odlotów, takiej jak „VIP Peru”, luksusową poczekalnię z barami, stołami i innymi udogodnieniami. Dla pasażerów pierwszej klasy, jest ekskluzywny salon w pobliżu bramek, „VIP Club”. Odnowiony „SUMAQ Lounge dla VIP-ów”, salon wyłącznie dla pasażerów klasy pierwszej i biznes nominowany jako najlepszy salon VIP roku przez przegląd „Priority Pass” VIP Network[7].

Transport - Transport między lotniskiem a miastem jest prowadzony przez taksówki, autobusy turystyczne i samochody dostawcze. Ze względów bezpieczeństwa zaleca się do korzystania tylko wyłącznie z tych taksówek oferowanych przez firmy zarejestrowane w hali przylotów lotniska.

Informacja turystyczna - Informacja turystyczna oferowana jest w pobliżu międzynarodowych i krajowych przylotów i odlotów. Materiały obejmują największe atrakcje turystyczne kraju i przeznaczone są dla turystów.

Linie lotnicze i połączenia | edytuj kod

Terminal krajowy | edytuj kod

  • LAN Perú (Arequipa, Cajamarca, Chiclayo, Cuzco, Iquitos, Juliaca, Piura, Pucallpa, Puerto Maldonado, Tacna, Tarapoto, Trujillo, Tumbes)
  • LC Busre (Andahuaylas, Ayacucho, Cajamarca, Huánuco, Huaraz, Jauja/Huancayo)
  • Peruvian Airlines (Arequipa, Cuzco, Iquitos, Tacna)
  • Star Perú (Andahuaylas, Arequipa, Ayacucho, Cuzco, Huánuco, Iquitos, Jauja/Huancayo, Juliaca, Pucallpa, Puerto Maldonado, Talara, Tarapoto, Tumbes)
  • TACA Perú (Arequipa, Chiclayo, Cuzco, Juliaca, Piura, Tarapoto, Trujillo)

Terminal międzynarodowy | edytuj kod

Cargo | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. CORPAC S.A. - Pagina Web., Zmiana Kodu ICAO z 2015-11-12, www.corpac.gob.pe [dostęp 2015-12-07] .
  2. „Fraport AG Traffic Figures Fraport Group 2009”
  3. Fraport AG Traffic Figures - November 2010
  4. „Antecedentes Históricos”
  5. Lima Airport Partners
  6. Jorge Chávez International Airport to receive CAT III
  7. lap.com.pe

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Port lotniczy Lima-Jorge Chávez" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy