Port lotniczy Poznań-Ławica


Na mapach: 52°25′16″N 16°49′35″E/52,421111 16,826389

Port lotniczy Poznań-Ławica w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 23 wrz 2020. Od tego czasu wykonano 1 zmianę, która oczekuje na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Port Lotniczy Poznań-Ławica im. Henryka Wieniawskiego (kod IATA: POZ, kod ICAO: EPPO) – międzynarodowy port lotniczy, jedno z najstarszych lotnisk w Polsce, położone 7 km na zachód od centrum Poznania przy trasie na Berlin i Buk. Pod względem liczby odprawianych pasażerów i liczby operacji lotniczych był to w 2019 roku 7. polski port lotniczy za portami: Warszawa-Okęcie, Kraków-Balice, Gdańsk-Rębiechowo, Katowice-Pyrzowice, Warszawa-Modlin i Wrocław-Strachowice.

Spis treści

Położenie | edytuj kod

Port lotniczy mieści się w zachodniej części miasta Poznania, w północnej części osiedla samorządowego Ławica[2], przy ul. Bukowskiej, będącej drogą wojewódzką nr 307. Znajduje się ok. 7 km na zachód od centrum Poznania. Port jest położony we wschodniej części Pojezierza Poznańskiego[3].

Patron portu | edytuj kod

Początkowo planowano nadanie portowi lotniczemu w Poznaniu imię Ignacego Jana Paderewskiego, jednak z uwagi na fakt, że port lotniczy w Bydgoszczy dokonał wcześniej takiego wyboru, koncepcja upadła. W 2005 zainicjowano działania mające na celu nadanie portowi imienia Henryka Wieniawskiego – wybitnego polskiego skrzypka, kompozytora i pedagoga. Imię nadano 29 października 2006 – w dniu finału XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. Matkami chrzestnymi były: Ida Haendel, Wanda Wiłkomirska i Marina Iaszwili – wybitne skrzypaczki, które w przeszłości były laureatkami Konkursu.

Historia | edytuj kod

Lotnisko i okolice sfotografowane przez amerykańskiego satelitę wywiadowczego, 23 sierpnia 1965 r.

Północna część terenu lotniska w latach 1913–[potrzebny przypis]2009 użytkowana była przez wojsko[4], podczas gdy południową zajmował cywilny port lotniczy. W związku z tym, że ścieżka podejścia biegnie ponad centrum miasta, co pewien czas pojawiają się koncepcje przeniesienia poznańskiego portu lotniczego w inne miejsce[wymaga doprecyzowania].

Wydarzenia | edytuj kod

Logo Poznania przed terminalem lotniczym. Widok na terminal lotniska Poznań-Ławica. Wnętrze terminalu pasażerskiego na lotnisku Poznań-Ławica. Wnętrze terminalu pasażerskiego Poznań-Ławica. Płyta postojowa na lotnisku Poznań-Ławica. Samolot linii Eurolot na płycie poznańskiego lotniska. Baza Lotniczego Pogotowia Ratunkowego

Statystyki ruchu | edytuj kod

Linie lotnicze i kierunki lotów | edytuj kod

Kierunki lotów regularnych | edytuj kod

Poznań-ŁawicaMonachiumWarszawaFrankfurtAlicanteGironaBristolDublinLondyn-StanstedLiverpoolKopenhagaDoncaster/SheffieldLondyn-LutonOslo-TorpParyż-BeauvaisSztokholm-SkavstaCorkRzym-CiampinoZadarEdynburgEindhovenMaltaKorfuPafosAlicanteLwówKijów-ŻulanyAtenyBillundMediolan-BergamoKijów-BoryspolBudapesztKawalaOdessaCharkówBirminghamOsloKutaisi Kierunki lotów regularnych z lotniska Poznań-Ławica
Tel Awiw Kierunki lotów regularnych do Izraela z lotniska Poznań-Ławica

Kierunki lotów cargo | edytuj kod

Poznań-ŁawicaKolonia/Bonn Kierunki lotów CARGO z lotniska Poznań-Ławica

Kierunki lotów czarterowych | edytuj kod


Poznań-ŁawicaTiranaBurgasWarnaDubrownikRijekaPodgoricaTivatAtenyChaniaHeraklionRodosKosKorfuSalonikiZakintosAraxosKawalaKefaloniaSkiathosAntalyaBodrumDalamanIzmirBarcelonaGironaMálagaPalma de MallorcaSewillaFaroLamezia TermeKataniaOlbiaPafos Kierunki lotów czarterowych do Europy z lotniska Poznań-Ławica HurghadaMarsa AlamAgadirFuerteventuraGran CanariaLanzaroteTeneryfaEnfidhaMonastyrDjerbaMaderaMombasa Kierunki lotów czarterowych do Afryki z lotniska Poznań-Ławica Ras al-ChajmaSalalaAntalyaBodrumDalamanIzmir Kierunki lotów czarterowych do Azji z lotniska Poznań-Ławica Punta Cana Kierunki lotów czarterowych do Ameryki Północnej z lotniska Poznań-Ławica

Czarterowe linie lotnicze | edytuj kod

  1. Bulgarian Air Charter
  2. Corendon Airlines
  3. Enter Air
  4. Onur Air
  5. Pegasus Airlines
  6. Buzz
  7. Smartwings
  8. SunExpress
  9. TUI fly Netherlands

Komunikacja miejska | edytuj kod

Odtwórz plik multimedialny Podejście do lądowania na lotnisku. Film w przyspieszonym tempie.

Na lotnisko Ławica można dojechać bezpośrednio autobusem MPK linii:

Częstotliwości radiowe | edytuj kod

  • ILS LOC (id: POZ) – 110,300 MHz
  • ILS GP – 335,000 MHz
  • DVOR/DME (id:LAW) – 115,800 MHz
  • Wieża (Poznań Tower) – 119,980 MHz
  • ATIS – 124,705 MHz
  • Zbliżanie (Poznań APP) – 129,030 MHz
  • Delivery (Poznań Delivery) – 121,805 MHz
  • Ground – POZ Airport Service[22] – 131,950 MHz
  • POZ Airport Service – 152,550 MHz

Mylenie Ławicy z pobliskim wojskowym lotniskiem na Krzesinach | edytuj kod

Port lotniczy Poznań-Ławica (kod ICAO: EPPO) leży nieopodal wojskowego lotniska 31 Bazy Lotniczej Poznań-Krzesiny (kod ICAO: EPKS). Oba lotniska posiadają 2500-metrowe (Ławica obecnie ma 2504 m) drogi startowe o podobnym układzie – Ławica: RWY 10/28 (azymut 099/284); Krzesiny: RWY 11/29 (azymut 117.9/297.9)[23] ze światłami PAPI – leżące mniej więcej w linii prostej, a Krzesiny występują jako pierwsze przy podejściach od wschodu – co czasami powodowało pomyłki pilotów w lądowaniu. 16 sierpnia 2006, turecki Boeing 737, samolot czarterowy linii Sky Airlines, lot SHY335, lecący z Antalyi do Poznania, dokonał mylnego lądowania o 19:50 na lotnisku na Krzesinach[24].

Według Krzysztofa Krawcewicza, pilota i redaktora naczelnego miesięcznika „Przegląd Lotniczy/Aviation Revue”, było to już co najmniej siódme omyłkowe podejście samolotu do lądowania na Krzesinach w 2006. Winił on m.in. „skandaliczne procedury jakie obowiązują w kontroli lotów na Ławicy” i brak radaru podglądu podejścia, który wprawdzie istniał, lecz był wyłączony z użytku przez Agencję Ruchu Lotniczego[25].

Obecnie omyłkowe lądowania samolotów cywilnych na lotnisku wojskowym Poznań-Krzesiny nie występują co najmniej od 2007 r., kiedy to uruchomiono cywilną radarową służbę kontroli zbliżania, naprowadzającą samoloty do lądowania zarówno na lotnisku cywilnym Poznań-Ławica, jak i na wojskowym lotnisku w Krzesinach.

Sztuka | edytuj kod

Na lotnisku w Poznaniu stoją trzy rzeźby:

Przed starym terminalem znajduje się natomiast Pomnik Zdobywców Lotniska Ławica z 1984 autorstwa Jerzego Sobocińskiego i Saturnina Skubiszyńskiego.

W grudniu 2012, w ramach projektu „Epitafium dla Komedy” autorstwa Piotra Kurki pod sufitem terminalu zawisł fortepian koncertowy. Projekt uzupełnia pufa w kształcie fortepianu. Siadając na niej pasażerowie uruchamiają nagrania utworów Krzysztofa Komedy w aranżacji poznańskiego muzyka Jana Jęchorka[26].

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. https://www.ulc.gov.pl/_download/regulacja_rynku/statystyki/2019/wg_portow_lotniczych_4kw2019.pdf
  2. Plan Poznania z osiedlami. ZGKiM Geopoz. [dostęp 2017-11-18].
  3. Jerzy Kondracki, Andrzej Richling: Atlas Rzeczypospolitej Polskiej. Warszawa: Centralny Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, 1994.
  4. Wojskowe tereny wokół lotniska przejął samorząd. W: epoznan.pl [on-line]. Agencja Reklamowo-Promocyjna Sp. z o.o., 2009-12-23. [dostęp 2017-11-18].
  5. ZbigniewZ. Kopeć ZbigniewZ., Poznań między wojnami. Opowieść o życiu miasta 1918-1939, Łódź: Księży Młyn, 2013, s. 55, ISBN 978-83-7729-030-9, OCLC 891282668 .
  6. Tomasz Kopański: Ławica rok 1919, w: Militaria czerwiec 1991, vol.1 no.1, s.30-32
  7. a b TadeuszT. Świtała TadeuszT., Poznań 1945. Kronika Wydarzeń, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1986, s. 143,147, ISBN 83-210-0607-8, OCLC 830203088 .
  8. Adam Suwart, Szlak robotniczego protestu, w: Stukot Czerwcowy, jednodniówka, Wydawnictwo Miejskie, Poznań, czerwiec 2016, s.3, ​ISBN 978-83-7768-147-3
  9. Wydarzenia w Poznaniu w 1985 roku. Część trzecia, w: Kronika Miasta Poznania, nr 1/1987, s.150, ISSN 0137-3552
  10. Oficjalne otwarcie rozbudowanego terminalu pasażerskiego (pol.). airport-poznan.com.pl, 2013-10-02. [dostęp 2013-10-08].
  11. Port Lotniczy Poznań: Terminal pasażerski (pol.). [dostęp 2018-01-23].
  12. Nowa wieża na lotnisku Poznań-Ławica wybudowana. [dostęp 2015-02-04].
  13. Poznań: modernizacja drogi startowej.
  14. TUI ogłasza połączenie z Poznania na Dominikanę!, www.airport-poznan.com.pl [dostęp 2017-11-26] .
  15. NK, Bolesny cios dla Ławicy - będzie mniej lotów z Poznania. Od marca Wizz Air likwiduje kolejne połączenia, „Gloswielkopolski.pl” [dostęp 2018-09-22]  (pol.).
  16. Poznań z najlepszą siatką połączeń wakacyjnych na Karaiby!, www.airport-poznan.com.pl [dostęp 2020-01-11] .
  17. WIZZ AIR rozwija się w Poznaniu!, www.airport-poznan.com.pl [dostęp 2020-01-11] .
  18. Budapeszt - od 28 października, 2 razy w tygodniu!, www.airport-poznan.com.pl [dostęp 2020-01-11] .
  19. Odessa - od 30 października, w środy i soboty!, www.airport-poznan.com.pl [dostęp 2020-01-11] .
  20. Charków - od 31 października, w czwartki i w niedziele!, www.airport-poznan.com.pl [dostęp 2020-01-11] .
  21. a b Statystyki. Port Lotniczy Poznań-Ławica sp. z o.o. [dostęp 2020-05-19]
  22. Strona internetowa firmy handlingowej portu.
  23. Intrastruktura – informacje ogólne. [dostęp 21 sierpnia 2011].
  24. Gazeta Wyborcza (informacja o mylnym lądowaniu), [1].
  25. Gazeta Wyborcza (wywiad z K. Krawcewiczem), [2].
  26. Fortepian na Ławicy dla upamiętnienia Krzysztofa Komedy [ZDJĘCIA] - NaszeMiasto.pl, poznan.naszemiasto.pl [dostęp 2017-11-26]  (pol.).

Bibliografia | edytuj kod

  • Kazimierz Sławiński, Ławica poznańskie lotnisko, Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza RSW „Prasa-Książka-Ruch”, 1975.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Port lotniczy Poznań-Ławica" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy