Port lotniczy Tel Awiw-Sede Dow


Na mapach: 32°06′53″N 34°46′56″E/32,114722 34,782222

Port lotniczy Tel Awiw-Sede Dow w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Port lotniczy Sede Dow (hebr. נמל התעופה דב הוז, Namal HaTe’ufa Dov Hoz) (IATA: SDV, ICAO: LLSD) – lotnisko położone w mieście Tel Awiw, w centralnej części Izraela.

Lotnisko przypomina kształtem literę „L”, której pionowa długa kreska jest wykorzystywana przez lotnictwo cywilne, natomiast poziomą krótką podstawę wykorzystują Siły Powietrzne Izraelabaza lotnicza Sede Dow.

Spis treści

Historia | edytuj kod

W 1937 burmistrz Tel Awiwu, Jisra’el Rokach, zwrócił się z prośbą do brytyjskich władz w Mandacie Palestyny o wydanie zezwolenia na budowę lotniska w mieście. Jako powód podano problemy Żydów w bezpiecznym poruszaniu się po Palestynie podczas arabskiej rewolty 1936-39. Prace budowlane rozpoczęto na terenach położonych na północ od rzeki Jarkon. Uroczystość otwarcia lotniska odbyła się w 1938. Jako pierwsze uruchomiono połączenia z Hajfą i Bejrutem. W 1940 lotnisko zostało nazwane Sede Dow, na cześć syjonistycznego pioniera lotnictwa Dowa Hoza[1].

Podczas wojny o niepodległość 1948 było to podstawowe lotnisko izraelskich sił powietrznych, które dysponowały wówczas zaledwie 21 samolotami. W grudniu 1947 utworzono pierwszą eskadrę, w skład której wchodziły samoloty RWD-13. Po wojnie lotnisko stopniowo odzyskiwało swoje znaczenie cywilne. Początkowo używano go dla pojedynczych klientów, którzy korzystali z samolotów Piper Cub na trasach krajowych. Z czasem utworzono stałe krajowe połączenia pasażerskie.

W 1960 władze miejskie rozrastającego się Tel Awiwu, zażądały przeniesienia lotniska na północ, aby w tym miejscu utworzyć nowe tereny pod budownictwo mieszkaniowe. Komisja, która badała zagadnienie, orzekła w 1961, że lotnisko może zostać zlikwidowane, gdyż w pobliżu znajduje się Międzynarodowy Port Lotniczy im. Ben Guriona. Zasugerowano, że wystarczy jedynie rozbudować połączenia drogowe z Tel Awiwu do Lod. Jednakże tę opcję zablokowały Siły Obronne Izraela.

W 1968 rząd powołał drugą komisję, która zasugerowała zamknięcie starego wschodniego pasa startowego i zmniejszenie obszaru lotniska. Powstał także plan budowy nowego pasa, który miał znajdować się w bezpośrednim sąsiedztwie plaży (nigdy go nie wybudowano). W ten sposób zamknięto stary pas startowy, a na tym terenie powstało osiedle mieszkaniowe.

Linie lotnicze i połączenia | edytuj kod

Obsługuje w większości krajowe loty do Ejlatu, i Rosz Piny. Międzynarodowe połączenia z Cyprem.

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Hebrew University: The Sde Dov Airport (ang.). [dostęp 29 sierpnia 2008].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Port lotniczy Tel Awiw-Sede Dow" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy