Port lotniczy Wrocław-Strachowice


Na mapach: 51°06′34″N 16°52′49″E/51,109444 16,880278

Port lotniczy Wrocław-Strachowice w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 19 kwi 2021. Od tego czasu wykonano 1 zmianę, która oczekuje na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Port lotniczy Wrocław im. Mikołaja Kopernika. (oficjalna nazwa angielska: Copernicus Airport Wrocław, kod IATA: WRO, kod ICAO: EPWR) – międzynarodowy port lotniczy położony na terenie miasta Wrocławia, w odległości ok. 10 km na zachód od jego centrum, na osiedlu Strachowice. Lotnisko posiada jedną asfaltową drogę startową na kierunku 11/29 o wymiarach 2503 × 45 m, jeden międzynarodowy terminal pasażerski, jeden terminal lotnictwa ogólnego i jeden terminal cargo. Lotnisko posiada system ILS drugiej kategorii.

Pod względem liczby odprawianych pasażerów jest to obecnie 4. polski port lotniczy, także pod względem ilości operacji lotniczych znajduje się na 4. miejscu.

Wrocławski port lotniczy jest obecnie obsługiwany przez 10 regularnych linii lotniczych. W okresie letnim obsługuje szereg połączeń czarterowych.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Lotnisko zostało zbudowane w 1938 w Strachowicach (dawniej niem. Schöngarten) na potrzeby wojska niemieckiego jako Flughafen Breslau-Schöngarten, po wojnie przejęte na krótko przez Armię Radziecką. Od czerwca 1945 obsługuje także loty cywilne. Przez lata 1946–1958 Strachowice obsługiwały niemal wyłącznie lotnictwo wojskowe (regularne loty cywilne w tym okresie przeniesiono wówczas na trawiaste lotnisko na Gądowie Małym); w tym czasie, w latach 1952–1953 wydłużono betonową drogę startową. Od 1958 ponownie włączono lotnisko w Strachowicach w sieć stałych połączeń krajowych Polskich Linii Lotniczych. Loty odbywały się do Warszawy, Łodzi, Poznania, Katowic, Krakowa, Rzeszowa, Gdańska, Szczecina i Koszalina (Lądowisko Koszalin-Zegrze Pomorskie).

Do chwili jej rozformowania (30.06.2010) z głównej drogi startowej lotniska oraz z jego części trawiastej korzystała również 3 Baza Lotnicza, a obecnie korzysta 8 Baza Lotnictwa Transportowego oraz 31 Batalion Radiotechniczny którego kompleks koszarowy przylega do lotniska.

Od stycznia 1992 działa pod zarządem spółki Port Lotniczy Wrocław S.A. Pierwsze zagraniczne połączenia uruchomiono w 1993 z Frankfurtem nad Menem, następnie z Düsseldorfem, a w 1998 z Wiedniem i Kopenhagą.

6 grudnia 2005 nadano portowi imię Mikołaja Kopernika, który we Wrocławiu studiował i otrzymywał stypendium naukowe, a w latach 1503–1538 był scholastykiem wrocławskiej Kolegiaty Świętego Krzyża i św. Bartłomieja.

W 2007 po raz pierwszy, jako piąty polski port lotniczy po lotniskach w Warszawie, Krakowie, Katowicach i Gdańsku przekroczył próg obsługi 1 mln pasażerów rocznie, obsługując 1 270 825 osób[2], a w roku 2014 jako piąty polski port lotniczy przekroczył próg obsługi 2 mln pasażerów rocznie.

12 marca 2010 bazę operacyjną uruchomiła linia lotnicza Wizz Air[3].

28 marca 2012 na lotnisku powstała pierwsza w Polsce i 47. europejska baza operacyjna linii lotniczych Ryanair[4][5].

Od 2014 do marca 2015 na lotnisku we Wrocławiu istniała baza linii EuroLot[6].

W maju 2014 na terenie lotniska uruchomiono bazę HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) dla LPR.

W maju 2015 Ryanair podjął decyzję o budowie na wrocławskim lotnisku bazy technicznej i zarejestrowaniu spółki "Wroclaw Aircraft Maintenance Services" (WAMS).

28 kwietnia 2016 zwężono drogę startową z 58 do 45 m, jednocześnie uruchamiając system ILS kategorii II na kierunku 29.

Czytelnicy „Business Traveller Poland” w głosowaniu na „Bussines Traveller Award” uznali port lotniczy we Wrocławiu najlepszym regionalnym lotniskiem w roku 2013, 2014, 2015 i 2016 oraz drugim najlepszym lotniskiem w Polsce w 2014 roku[7][8].

Port Lotniczy Wrocław znalazł się w elitarnym gronie najlepszych lotnisk w Europie w 2016 roku, zajmując 23. miejsce, a wśród lotnisk regionalnych miejsce 3[9].

Według danych zebranych pomiędzy 1 czerwca a 31 sierpnia 2019 r. wskaźnik punktualności wrocławskiego lotniska[a] wynosił 86%, co uplasowało ten port na najlepszej pozycji spośród dziewięciu sklasyfikowanych polskich lotnisk (najgorsze wyniki – 65, 71 i 74 procent – uzyskały lotniska w Warszawie, Łodzi i Modlinie)[10].

Nowy terminal (Terminal Główny) | edytuj kod

Hala strefy ogólnodostępnej w terminalu głównym

24 lipca 2009 podpisano umowę z firmą Hochtief na budowę drugiego terminala. Po jego uruchomieniu w 2012 roku przepustowość lotniska zwiększyła się do 3,2 mln pasażerów rocznie[11]. Przy terminalu zbudowana została także nowa płyta postojowa, która ma powierzchnię ponad 60 000 m² i 15 stanowisk dla samolotów pasażerskich[12].

11 czerwca 2010 lotnisko otrzymało 464,5 ha gruntu, a w następnych miesiącach kolejne 237 ha na dalsze inwestowanie w infrastrukturę obiektu.

Nowy terminal lotniczy został oddany do użytku 11 marca 2012 roku. Jego budowa składała się z dwóch zadań, budowy nowego terminala oraz budowy i rozbudowy płaszczyzn lotniskowych. Nowy budynek posiada jedną z największych kubatur w Polsce – 330 429,81 m³ oraz 60 000 m² powierzchni utwardzonej (drogi dojazdowe, place, parkingi), na 4 poziomach (w tym jednym podziemnym) znajduje się:

  • 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa
  • 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej
  • sale konferencyjne
  • kaplica
  • system monitoringu, który składa się z 400 kamer, 3 stanowisk kontroli wyposażonych w 24 monitory 36-calowe[13].

Terminal został zaprojektowany zgodnie ze standardem „C” IATA. Wykonawcą była firma Hochtief Polska. Wartość projektu to 300 mln złotych.

Od wiosny 2018 podróżni mają do dyspozycji 4000 miejsc postojowych na parkingach krótkoterminowych A, B, C; godzinowym G; długoterminowym D oraz parkingu VIP.

Terminal został tak zaprojektowany, że jego rozbudowa będzie możliwa do przeprowadzenia w taki sposób, żeby nie przerywać działalności istniejącego obiektu. Po osiągnięciu 3,2 mln pasażerów rocznie terminal zostanie przebudowany w środku, co zwiększy przepustowość do 5–6 mln pasażerów, a w kolejnych latach, jeśli zajdzie taka potrzeba, terminal zostanie rozbudowany do przepustowości 8–10 mln pasażerów[14].

Panorama terminalu głównego

Stary terminal (General Aviation) | edytuj kod

Terminal lotnictwa ogólnego (General Aviation)

Od czasu otwarcia nowego terminalu, stary terminal pełni rolę terminalu dla lotnictwa ogólnego. Znajdują się w nim także: szkoła pilotów, sklep dla pilotów, biura linii lotniczych oraz wypożyczalnia samochodów.

Główna Baza Operacyjna Sił Zbrojnych USA | edytuj kod

W związku z istnieniem w pobliżu (Bolesławiec, Świętoszów, Żagań) garnizonów NATO, w których w ramach operacji Atlantic Resolve od stycznia 2017 stacjonują wojska USA, wrocławskie lotnisko bardzo często jest wykorzystywane przez samoloty transportowe US Air Force. 23 września 2019 w Nowym Jorku prezydenci USA i Polski podpisali deklarację na temat pogłębiania współpracy obronnej (Poland – United States Enhanced Defense Cooperation Agreement), w której Port Lotniczy Wrocław wskazano jako siedzibę lotniczej bazy transportowej US Air Force[15]. Rejonowy Zarząd Infrastruktury z Wrocławia w lipcu 2020 ogłosił przetarg na wykonanie dokumentacji przedprojektowej dotyczącej przygotowania infrastruktury dla Lotniczego Portu Debarkacyjnego (APOD) na lotnisku we Wrocławiu[16] w ramach której powstać ma:

  • 1. Płyta postojowa APOD [pojemność 4 x samolot C-5]
  • 2. Drogi kołowania do płyty postojowej APOD
  • 3. Płaszczyzna przeładunku materiałów niebezpiecznych / teren przeładunku / przetrzymywania amunicji [możliwość wsparcia dla 1 x samolotu C-5; w tym pojemność do 70 tysięcy funtów równoważnika materiałów wybuchowych]
  • 4. Obiekty Portu Przeładunkowego (cargo i przeładunek materiałów)
  • 5. Terminal pasażerski
  • 6. Tymczasowe miejsce zakwaterowania [pojemność do 550 osób]
  • 7. Bocznica kolejowa z torem dojazdowym od linii kolejowej nr 274
  • 8. Modernizacja systemu ochrony antyterrorystycznej oraz ochrony obiektu – teren APOD
  • 9. Stołówka [pojemność do 450 osób]
  • 10. Obiekt sypialny i pralnia [pojemność do 450 osób]
  • 11. Przychodnia medyczna/dentystyczna
  • 12. Centrum sportowe
  • 13. Poczta
  • 14. Obiekt administracyjny
  • 15. Magazyn broni
  • 16. Infrastruktura telekomunikacyjna
  • 17. Warsztat remontowy pojazdów/parking

25 września 2020 podpisano umowę z firmą WLC Inżynierowie na kwotę 3 677 700 zł z terminem wykonania do 30 czerwca 2021[17].

Połączenia do centrum Wrocławia | edytuj kod

Pomiędzy lotniskiem a dworcem kolejowym Wrocław Główny kursują autobusy miejskie MPK Wrocław linii 106 (dzienny, przystanek przy ul. Dworcowej koło Silver Tower Center) oraz 206 (nocny, przystanki przy ulicy Suchej koło Wroclavii i przy ulicy Peronowej). Z ulicy Poświęckiej kursuje linia 129.

Od 6 grudnia 2017 Polbus-PKS uruchomił ekspresowy autobus „WRO Airport Express” łączący lotnisko z głównym dworcem autobusowym, który znajduje się w podziemiach centrum handlowego Wroclavia. Autobusy kursują co 50 minut. Pierwszy autobus z dworca autobusowego we Wrocławiu odjeżdża o godz. 03:20, a ostatni o 23:30. Z lotniska pierwszy rejs o 4:10, ostatni o 1:00. Czas przejazdu w zależności od sytuacji na drogach wynosi 20-75 minut. Od marca 2020 ze względu na znaczy spadek ilości podróżnych spowodowany pandemią kursowanie autobusu zostało zawieszone.

Lotnisko obsługują również tradycyjne korporacje taksówkowe oraz Uber, Bolt, Free Now, GoTaxi, iTaxi, MobilGo.

Lotnisko oferuje 4000 miejsc parkingowych. Na lotnisku można wynająć samochód. Wypożyczalnie znajdują się zarówno w terminalu głównym jak i w terminalu General Aviation. W pobliżu nowego terminalu znajdzie się również stacja paliw Orlen Drive-through (w budowie, planowane otwarcie czerwiec-lipiec 2021).

Istnieje również ścieżka rowerowa, która prowadzi do lotniska.

Lotnisko jest także obsługiwane przez Flixbus.

W planie jest budowa linii kolejowej. Dotychczas zbudowany został tunel w podziemiach terminalu oraz wiadukt drogowy nad planowaną linią. Obecnie najbliższą stacją kolejową jest Wrocław Żerniki, którą z lotniskiem łączy autobus MPK nr 129 (przystanek Żernicka).

Statystyki ruchu | edytuj kod

Zestawienia roczne | edytuj kod

Zobacz zapytanie i odniesienia źródłowe Wikidata o wartości.

  • Źródło przewozów pasażerów, cargo i operacji lotniczych 1998-2020: Strona internetowa portu[18]

Statystyki pasażerów[19] | edytuj kod

2021 (bieżący)

2020 (poprzedni)

2019 (ostatni przed pandemią)

Uwagi | edytuj kod

  1. Wskaźnik „on time performance” liczony jako procent odlotów, które dotarły do miejsca przeznaczenia wg planowanego rozkładu, tj. „o czasie”.

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. http://airport.wroclaw.pl/lotnisko/o-lotnisku/statystyki/statystyki-ogolne/
  2. Statystyki przewozów pasażerów i przesyłek oraz operacji lotniczych w lotach regularnych i czarterowych w polskich portach lotniczych w latach 2007–2004, 15 lutego 2008. [dostęp 2008-03-18].
  3. Wrocławska baza Wizzair otwarta (ZDJĘCIA)
  4. rp.pl: Pierwsza baza Ryanair w Polsce jednak we Wrocławiu (pol.). 2011-10-19. [dostęp 2011-10-19].
  5. ryanair.com: Nowa baza Ryanair we Wrocławiu.
  6. Delegowany - blog o podróżach służbowych: Eurolot we Wrocławiu - prezes portu zapowiada nowe kierunki?, delegowany.blogspot.com [dostęp 2017-11-19] .
  7. Business Traveller Awards 2014. Oto zwycięzcy!
  8. Wrocławskie lotnisko otrzymało prestiżową nagrodę.
  9. Wrocławskie lotnisko jednym z najlepszych w Europie.
  10. mb: Najbardziej niepunktualne lotniska w Europie. Wśród nich jeden polski port (pol.). tvn24bis.pl, 2019-09-10. [dostęp 2019-09-10].
  11. Wrocław: Umowa z wykonawcą terminala podpisana, transinfo.pl [dostęp 2018-05-12]  (pol.).
  12. Terminal w liczbach | Port Lotniczy Wrocław, airport.wroclaw.pl [dostęp 2018-05-12]  (pol.).
  13. Terminal pasażerski Międzynarodowego Portu Lotniczego we Wrocławiu (pol.). 2013. [dostęp 2013-23-08].
  14. Kto zyska, a kto straci na budowie CPK i co dalej z Okęciem?
  15. Siedziba Sił Powietrznych USA powstanie we Wrocławiu!
  16. Jak będzie wyglądała polsko-amerykańska baza we Wrocławiu?
  17. Opracowanie dokumentacji przedprojektowej
  18. Statystyki ogólne na stronie wrocławskiego portu lotniczego.
  19. Oficjalne dane statystyczne pochodzące z oficjalnej strony portu lotnicznego

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Porty lotnicze i lotniska w Polsce

Na podstawie artykułu: "Port lotniczy Wrocław-Strachowice" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy