Port lotniczy Wrocław-Strachowice


Na mapach: 51°06′34″N 16°52′49″E/51,109444 16,880278

Port lotniczy Wrocław-Strachowice w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Port lotniczy Wrocław im. Mikołaja Kopernika (oficjalna nazwa angielska: Copernicus Airport Wrocław, kod IATA: WRO, kod ICAO: EPWR) – międzynarodowy port lotniczy położony na terenie miasta Wrocławia, w odległości ok. 10 km na zachód od jego centrum, na osiedlu Strachowice. Lotnisko posiada jedną asfaltową drogę startową na kierunku 11/29 o wymiarach 2503 × 45 m, progi wykonane z betonu, jeden krajowy i jeden międzynarodowy terminal pasażerski oraz jeden terminal cargo. Lotnisko posiada system ILS drugiej kategorii.

Pod względem liczby odprawianych pasażerów jest to obecnie 4. polski port lotniczy, także pod względem ilości operacji lotniczych znajduje się na 4. miejscu.

Wrocławski port lotniczy jest obecnie obsługiwany przez 10 regularnych linii lotniczych. W okresie letnim obsługuje szereg połączeń czarterowych.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Lotnisko zostało zbudowane w 1938 w Strachowicach (dawniej niem. Schöngarten) na potrzeby wojska niemieckiego jako Flughafen Breslau-Schöngarten, po wojnie przejęte na krótko przez Armię Radziecką. Od czerwca 1945 obsługuje także loty cywilne. Przez lata 1946–1958 Strachowice obsługiwały niemal wyłącznie lotnictwo wojskowe (regularne loty cywilne w tym okresie przeniesiono wówczas na trawiaste lotnisko na Gądowie Małym); w tym czasie, w latach 1952–1953 wydłużono betonową drogę startową. Od 1958 ponownie włączono lotnisko w Strachowicach w sieć stałych połączeń krajowych polskich linii lotniczych. Loty odbywały się do Warszawy, Łodzi, Poznania, Katowic, Krakowa, Rzeszowa, Gdańska, Szczecina i Koszalina (Lądowisko Koszalin-Zegrze Pomorskie).

Do chwili jej rozformowania (30.06.2010) z głównej drogi startowej lotniska oraz z jego części trawiastej korzystała również 3. baza lotnicza.

Od stycznia 1992 działa pod zarządem spółki Port Lotniczy Wrocław S.A. Pierwsze zagraniczne połączenia uruchomiono w 1993 z Frankfurtem nad Menem, następnie z Düsseldorfem, a w 1998 z Wiedniem i Kopenhagą.

6 grudnia 2005 nadano portowi imię Mikołaja Kopernika, który we Wrocławiu studiował i otrzymywał stypendium naukowe, a w latach 1503 - 1538 był scholastykiem wrocławskiej Kolegiaty Świętego Krzyża i św. Bartłomieja.

W 2007 po raz pierwszy, jako piąty polski port lotniczy po lotniskach w Warszawie, Krakowie, Katowicach i Gdańsku przekroczył próg obsługi 1 mln pasażerów rocznie, obsługując 1 270 825 osób[1], a w roku 2014 jako piąty polski port lotniczy przekroczył próg obsługi 2 mln pasażerów rocznie.

28 marca 2012 na lotnisku powstała pierwsza w Polsce i 47. europejska baza linii lotniczych Ryanair[2][3].

Od 2014 do marca 2015 na lotnisku we Wrocławiu istniała baza linii EuroLot[4].

W roku 2015 Ryanair podjął decyzję o budowie na wrocławskim lotnisku bazy technicznej.

28 kwietnia 2016 zwężono drogę startową z 58 do 45 m, jednocześnie uruchamiając system ILS kategorii II na kierunku 29.

Czytelnicy „Business Traveller Poland” w głosowaniu na „Bussines Traveller Award” uznali port lotniczy we Wrocławiu najlepszym regionalnym lotniskiem w roku 2013, 2014, 2015 i 2016 oraz drugim najlepszym lotniskiem w Polsce w 2014 roku[5][6].

Port Lotniczy Wrocław znalazł się w elitarnym gronie najlepszych lotnisk w Europie w 2016 roku, zajmując 23. miejsce, a wśród lotnisk regionalnych miejsce 3[7]. Według danych zebranych pomiędzy 1 czerwca a 31 sierpnia 2019 r. wskaźnik punktualności wrocławskiego lotniska[a] wynosił 86%, co uplasowało ten port na najlepszej pozycji spośród dziewięciu sklasyfikowanych polskich lotnisk (najgorsze wyniki – 65, 71 i 74 procent – uzyskały lotniska w Warszawie, Łodzi i Modlinie)[8].

Nowy terminal (Terminal Główny) | edytuj kod

Hala strefy ogólnodostępnej w terminalu głównym

24 lipca 2009 podpisano umowę z firmą Hochtief na budowę drugiego terminala. Po jego uruchomieniu w 2012 roku przepustowość lotniska zwiększyła się do 3,2 mln pasażerów rocznie[9]. Przy terminalu zbudowana została także nowa płyta postojowa, która ma powierzchnię ponad 60 tys. m² i jednorazowo zmieści się na niej 16 dużych samolotów pasażerskich[10].

11 czerwca 2010 lotnisko otrzymało 464,5 ha gruntu, a w następnych miesiącach kolejne 237 ha na dalsze inwestowanie w infrastrukturę obiektu.

Nowy terminal lotniczy został oddany do użytku 11 marca 2012 roku. Jego budowa składała się z dwóch zadań, budowy nowego terminala oraz budowy i rozbudowy płaszczyzn lotniskowych. Nowy budynek posiada jedną z największych kubatur w Polsce – 330 429,81 m³ oraz 60 000 m² powierzchni utwardzonej (drogi dojazdowe, place, parkingi), na 4 poziomach (w tym jednym podziemnym) znajduje się:

  • 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa
  • 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej
  • sale konferencyjne
  • kaplica
  • system monitoringu, który składa się z 400 kamer, 3 stanowisk kontroli wyposażonych w 24 monitory 36-calowe[11].

Terminal został zaprojektowany zgodnie ze standardem „C” IATA. Wykonawcą była firma Hochtief Polska. Wartość projektu to 300 mln złotych.

Od wiosny 2018 podróżni mają do dyspozycji 4000 miejsc postojowych na parkingach krótkoterminowych A, B, C; godzinowym G; długoterminowym D oraz parkingu VIP.

Terminal został tak zaprojektowany, że jego rozbudowa będzie możliwa do przeprowadzenia w taki sposób, żeby nie przerywać działalności istniejącego obiektu. Po osiągnięciu 3,2 mln pasażerów rocznie terminal zostanie przebudowany w środku, co zwiększy przepustowość do 5–6 mln pasażerów, a w kolejnych latach, jeśli zajdzie taka potrzeba, terminal zostanie rozbudowany do przepustowości 8–10 mln pasażerów[12]. W roku 2019 rozpocznie się przebudowa wewnątrz terminala, mająca zwiększyć jego przepustowość do obsługi 5–6 mln pasażerów rocznie oraz budowa hotelu. Rozbudowa terminala planowana jest na rok 2023[13].

Panorama terminalu głównego

Stary terminal (General Aviation) | edytuj kod

Terminal lotnictwa ogólnego (General Aviation)

Od czasu otwarcia nowego terminalu, stary terminal pełni rolę terminalu dla lotnictwa ogólnego. Znajdują się w nim także: szkoła pilotów, sklep dla pilotów, biura linii lotniczych oraz wypożyczalnia samochodów.

Połączenia do centrum Wrocławia | edytuj kod

Pomiędzy lotniskiem a dworcem kolejowym Wrocław Główny (przystanek przy ul. Dworcowej koło Silver Tower Center) kursują autobusy miejskie MPK Wrocław linii 106 (dzienny) oraz 206 (nocny). Z ulicy Poświęckiej kursuje linia 129. Bilet kosztuje 3,40 PLN (~ 0,80 €).

Od 6 grudnia 2017 Polbus-PKS uruchomił ekspresowy autobus „WRO Airport Express” łączący lotnisko z głównym dworcem autobusowym, który znajduje się w podziemiach centrum handlowego Wroclavia. Trasę obsługują Mercedes Benz Tourino i Autosan Lider z darmowym Wi-Fi. Autokary kursują co 50 minut. Pierwszy autobus z dworca autobusowego we Wrocławiu odjeżdża o godz. 03:20, a ostatni o 23:30. Z lotniska pierwszy rejs o 4:10, ostatni o 1:00. Podróż trwa 23–44 minut. Bilet jednorazowy kosztuje 10 PLN (~ 2,50 €).

Lotnisko obsługują również tradycyjne korporacje taksówkowe oraz Uber, Bolt, iTaxi i mytaxi.

Lotnisko oferuje 4000 miejsc parkingowych. Na lotnisku można wynająć samochód. Podróżni korzystający z pojazdów z wypożyczalni samochodów elektrycznych Vozilla City mogą bezpłatnie parkować na parkingu dla VIP-ów, który znajduje się najbliżej terminala.

Istnieje również ścieżka rowerowa, która prowadzi do lotniska.

Lotnisko jest także obsługiwane przez Flixbus.

W planie jest budowa linii kolejowej. Dotychczas zbudowany został tunel i peron w podziemiach terminalu oraz wiadukt drogowy nad planowaną linią.

Statystyki ruchu | edytuj kod

Zestawienia roczne | edytuj kod

  • Źródło cargo 1998-2003: Strona internetowa portu[14]
  • Źródło przewozów pasażerów, cargo i operacji lotniczych (2004-2007): Urząd Lotnictwa Cywilnego[1]
  • Źródło przewozów pasażerów, cargo i operacji lotniczych 2008: Strona portu (nieoficjalne)

Statystyki pasażerów[15] | edytuj kod

2019 (bieżący)

2018 (poprzedni)

Linie lotnicze i kierunki lotów | edytuj kod

Kierunki czarterowe | edytuj kod

AntalyaBarcelonaBurgasBodrumChaniaDalamanHeraklionKefaloniaKorfuKosMajorkaPalermoRodosSalonikiTiranaWarnaWrocław-StrachowiceZakintos Kierunki lotów czarterowych do Europy z lotniska Wrocław-Strachowice

FuerteventuraLanzaroteTeneryfa-Południe Kierunki lotów czarterowych na Wyspy Kanaryjskie z lotniska Wrocław-Strachowice

EnfidhaHurghadaMaderaMarsa AlamSzarm el-Szejk Kierunki lotów czarterowych do Afryki z lotniska Wrocław-Strachowice

Zobacz też | edytuj kod

Uwagi | edytuj kod

  1. Wskaźnik „on time performance” liczony jako procent odlotów, które dotarły do miejsca przeznaczenia wg planowanego rozkładu, tj. „o czasie”.

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Statystyki przewozów pasażerów i przesyłek oraz operacji lotniczych w lotach regularnych i czarterowych w polskich portach lotniczych w latach 2007–2004, 15 lutego 2008. [dostęp 2008-03-18].
  2. rp.pl: Pierwsza baza Ryanair w Polsce jednak we Wrocławiu (pol.). 2011-10-19. [dostęp 2011-10-19].
  3. ryanair.com: Nowa baza Ryanair we Wrocławiu.
  4. Delegowany - blog o podróżach służbowych: Eurolot we Wrocławiu - prezes portu zapowiada nowe kierunki?, delegowany.blogspot.com [dostęp 2017-11-19] .
  5. Business Traveller Awards 2014. Oto zwycięzcy!
  6. Wrocławskie lotnisko otrzymało prestiżową nagrodę.
  7. Wrocławskie lotnisko jednym z najlepszych w Europie.
  8. mb: Najbardziej niepunktualne lotniska w Europie. Wśród nich jeden polski port (pol.). tvn24bis.pl, 2019-09-10. [dostęp 2019-09-10].
  9. Wrocław: Umowa z wykonawcą terminala podpisana, transinfo.pl [dostęp 2018-05-12]  (pol.).
  10. Terminal w liczbach | Port Lotniczy Wrocław, airport.wroclaw.pl [dostęp 2018-05-12]  (pol.).
  11. Terminal pasażerski Międzynarodowego Portu Lotniczego we Wrocławiu (pol.). 2013. [dostęp 2013-23-08].
  12. Kto zyska, a kto straci na budowie CPK i co dalej z Okęciem?
  13. Rozbudowa lotniska.
  14. Statystyki cargo na stronie wrocławskiego portu lotniczego.
  15. [1]Oficjalne dane statystyczne pochodzące z oficjalnej storny portu lotnicznego.
  16. Pasazer.com: LOT poleci z regionów do Tel Awiwu, Pasazer.com [dostęp 2017-02-17] .
  17. LOT: Tel Awiw z regionów już w systemie, Pasazer.com [dostęp 2017-02-21] .
  18. Strona portu lotniczegoS. Wrocław Strona portu lotniczegoS., Bruksela Charleroi, Gdańsk – kolejne nowości od Ryanaira, airport.wroclaw.pl [dostęp 2017-02-07]  (pol.).
  19. a b c d e Port lotniczyP. Wroclaw Port lotniczyP., Osiem nowych tras z wrocławskiego lotniska, wroclaw.pl [dostęp 2017-02-15]  (pol.).
  20. AnnaA. Żuchlińska AnnaA., Nowe połączenia Ryanair z Gdańska, pasazer.com [dostęp 2017-02-07]  (pol.).
  21. Nowe połączenia Ryanaira z Polski na Ukrainę .
  22. Ryanair: Ruszyło połączenie z Wrocławia do Aten [dostęp 2018-05-12]  (pol.).
  23. Z Wrocławia do Charkowa. Nowa trasa ogłoszona przez Wizz Air, „wroclaw.wyborcza.pl” [dostęp 2018-09-17]  (pol.).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Port lotniczy Wrocław-Strachowice" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy