Potwory i spółka


Potwory i spółka w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Potwory i spółka (ang. Monsters, Inc.) – amerykański pełnometrażowy film animowany w reżyserii Pete'a Doctera z 2001 roku wyprodukowany przez wytwórnię Pixar i Disney. Film został wykonany w technice trójwymiarowej. W lutym 2013 roku film trafił ponownie do kin, ale w wersji 3D. 5 lipca 2013 roku do kin trafił prequel o nazwie Uniwersytet potworny[1].

Spis treści

Opis fabuły | edytuj kod

Monstropolis to miasto, w którym żyją potwory: kudłate lub gładkie, jedno lub wielookie, duże i małe, różnobarwne, podobne do zwierząt lub roślin. W centrum miasta znajduje się fabryka Potwory i spółka, którą kieruje Henry Moczyknur. W jego fabryce zgromadzone są drzwi do innego świata – świata ludzi. Co noc oddziały potworów przedostają się przez owe drzwi do dziecięcych pokojów, by straszyć dzieci. Energia z ich krzyku jest gromadzona w specjalnych pojemnikach w fabryce Moczyknura, gdyż jest niezbędna do funkcjonowania miasta.

Najważniejszym potworem w całej fabryce jest James Sullivan, zwany Sulleyem. Jego pomocnikiem i przyjacielem jest Mike Wazowski, głównym rywalem – Randall. Ani Sulley, ani Mike, ani inne potwory nie są w istocie groźne. Wykonując swoją pracę, głęboko wierzą, iż dzieci są toksyczne i bezpośredni kontakt z nimi może mieć złe skutki. Z każdym rokiem dzieci coraz trudniej nastraszyć, niewiele jest rzeczy, których jeszcze się boją.

Pewnej nocy Sullivan trafia do pokoju małej dziewczynki, która nie wpada w przerażenie na jego widok. Za to panika ogarnia Sulleya, gdy mała postanawia bliżej się z nim zapoznać. Ciekawa wszystkiego dziewczynka wkracza za nim do fabryki. Sulley i Mike muszą się zaopiekować małą Boo, jak ją nazywają. Wkrótce przekonują się, że Boo wcale nie jest toksyczna i groźna, ale miła i wesoła. Przyjaciele próbują pomóc jej wrócić do świata ludzi, lecz nie mogą znaleźć w fabryce właściwych drzwi. Wpadają za to na trop spisku.

Produkcja | edytuj kod

  • Film zrealizowany w technice animacji komputerowej wymagał 2,5 mln godzin przetwarzania danych.
  • Na potrzeby filmu opracowano programy komputerowe pozwalające na realistyczne oddanie takich detali, jak futro, sierść, włosy czy falujące tkaniny, światłocienie, mgły albo śnieg.
  • Realizacja filmu trwała cztery lata.

Wersja polska | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. "Potwory i spółka 2" mają datę premiery

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Potwory i spółka" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy