Prędkość handlowa


Prędkość handlowa w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Prędkość handlowa – iloraz odległości dzielącej punkt początkowy i końcowy trasy pokonywanej przez środek transportu oraz czasu, w jakim ta trasa została przebyta.

Prędkość handlowa jest zależna od prędkości, z jaką porusza się środek transportu, jak również od czasu postoju na przystankach pośrednich, warunków ruchu (np. korki uliczne) itp. Jest parametrem pozwalającym realnie ocenić szybkość zapewnianą przez dany środek transportu.

W Polsce średnia prędkość handlowa pociągów towarowych licencjonowanych przewoźników kolejowych w I półroczu 2012 roku według UTK wyniosła 25,75 km/h. Natomiast średnia prędkość pociągów towarowych w Europie pod względem długości kolejowej infrastruktury liniowej francuskiej sieci RFF (Réseau ferré de France) oscylowała na poziomie 60 km/h[1].

Dla porównania średnia prędkość handlowa tramwaju w Warszawie w 2010 roku wynosiła 17,41 km/h, a autobusu 22,73 km/h[2]. Średnia prędkość samochodu na autostradzie A4 w 2013 roku wynosiła 90 km/h, natomiast na drogach krajowych – 65 km/h[3].

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. http://www.utk.gov.pl/pl/analizy-i-monitoring-r/biuletyny-raporty-i-ak/2127,dok.html
  2. Wrocław: najwolniejsze autobusy i tramwaje w Polsce • Wiadomości • www.tuwroclaw.com, www.tuwroclaw.com [dostęp 2017-11-26]  (pol.).
  3. Czy opłaca się omijać autostradę A4? - WP Moto, moto.wp.pl [dostęp 2017-12-03]  (pol.).
Na podstawie artykułu: "Prędkość handlowa" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy