Promenada (centrum handlowe)


Na mapach: 52°13′52,47″N 21°06′20,84″E/52,231242 21,105789

Promenada (centrum handlowe) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Centrum Handlowe Atrium Promenada – centrum handlowe na Pradze-Południe w Warszawie, zlokalizowane przy ulicy Ostrobramskiej 75 C.

Jest jednym z najstarszych centrów handlowych w stolicy.

Opis | edytuj kod

Obiekt został usytuowany na terenie zajmowanych przez Polskie Zakłady Optyczne[1]. Warszawska Promenada jest jednym z centrów handlowo-rozrywkowych należących do sieci realizowanej od wczesnych lat 90. XX wieku przez holenderskiego biznesmena Diona Heijmansa.

Wnętrze Centrum

Autorami pierwotnego projektu centrum byli Jacek Kwieciński i Tomasz Kosma Kwieciński. Obiekt miał mieć charakter dziewiętnastowiecznego pasażu wielkomiejskiego. Zgodnie z projektem budynek pokryto szklanym dachem i umieszczono pod nim trzy kondygnacje galerii handlowych połączonych ze sobą mostkami. Konstrukcja budynku miała stanowić jego wystrój (podpory, balustrady, podciągi), który dopełniać miały elementy ze stali (łukowate balustrady, szpice w kształcie końcówek cyrkla). Jednak inwestor odstąpił od pierwotnych założeń i zatrudnił nowych projektantów – Małgorzatę Patris-Cieślak i Marka Rowickiego. Ich projekt wprowadził m.in. dekorowane, kamienno-gipsowe filary dzielące boksy sklepów, kamienne baseny z fontannami i mostkami, latarnie ogrodowe, a na podłodze gwiazdy z kolorowych kamieni (logo centrum)[2].

Pierwsza część centrum, mająca powierzchnię 35000 m², została otwarta w grudniu 1996. Koncepcja galerii sklepów zintegrowanej z nowoczesną ofertą powierzchni biurowej była projektem wizjonerskim w tym okresie w Polsce. Założenie etapowania budowy obiektu w miarę dojrzewania rynku, precyzyjnie przemyślany tenant mix, program lojalnościowy „Promenada Club”, luksusowy magazyn konsumencki „Promenada Sukcesu” czy projekt pierwszego w miejskiej galerii krytego lodowiska niezwłocznie zapewniły Promenadzie wiodącą pozycję nie tylko na warszawskim, ale i na polskim rynku. W 1999 r. oddano do użytku kolejne 15000 m² (m.in. multipleks, kręgielnia, punkty usługowe i handlowe), a w kwietniu 2005 r. następne 60000 m². Na terenie obiektu znajduje się również parking z ok. 2000 miejsc postojowych, w tym 1300 zadaszonych. W kompleksie, poza sklepami, punktami usługowymi, kawiarniami i restauracjami, działa również kino Cinema City (13 sal) oraz sala zabaw dla dzieci[3]. W celu dalszej rozbudowy, inwestor dokupił teren na wschód od Promenady od firmy deweloperskiej Pirelli Pekao Real Estate[4].

Na początku spółką zarządzającą centrum Promenada była ECC Sp. z o.o. W roku 2006 Inwestor sprzedał warszawski obiekt Funduszowi Carpathian, a nowy właściciel powierzył zarządzanie spółce ECC Property Management, powołanej przez Diona Heijmansa oraz jego syna Adriana Heymansa w ramach ECC Holdings Poland S. A.[3], obecnie właścicielem Promenady jest Atrium European Real Estate[4].

W 2016 zakończyła się rozbudowa centrum, w wyniku czego jego powierzchnia handlowa wzrosła do ok. 51 tys. m²[1]. Właściciel planuje dalszą rozbudowę do ok. 90 tys. m² do 2020[1].

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c Michał Wojtczuk. Giganty handlowe i wąskie ulice. „Gazeta Stołeczna”, s. 3, 6 października 2016. 
  2. Jerzy S. Majewski, Powojenna architektura Pragi w: Kronika Warszawy, 350 lat Pragi; Archiwum Państwowe m.st. Warszawy; Wydawnictwo DiG, s. 70, ISSN 0137-3099.
  3. a b C.H. Promenada [dostęp: 1 kwietnia 2011].
  4. a b Centrum Handlowe Promenada będzie jeszcze większe [dostęp: 26 stycznia 2012.
Na podstawie artykułu: "Promenada (centrum handlowe)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy