Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sosnowiec


Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sosnowiec) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Testowy Solaris Urbino 18 Hybrid podczas Transexpo 2008, od 2009 roku w PKM Sosnowiec

PKM Sosnowiec (Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu sp. z o.o.) jest największym przewoźnikiem ZTM. Przedsiębiorstwo zostało utworzone 17 lipca 1997 roku. 31 lipca tego samego roku spółka została wpisana do rejestru handlowego. PKM Sosnowiec ma zajezdnie w trzech miastach Zagłębia Dąbrowskiego: w Sosnowcu, Dąbrowie Górniczej i Będzinie, gdzie znajduje się zabytkowa - najmniejsza zajezdnia PKM.

Spis treści

Obsługiwane linie | edytuj kod

Wg stanu na 2019 PKM Sosnowiec obsługuje następujące linie ZTM na terenie Zagłębia Dąbrowskiego i GOP.

Tabor | edytuj kod

Volvo 7900 Hybrid należące do PKM Sosnowiec (linia nr 104, kierunek: Będzin Kościuszki) podczas odjazdu z przystanku Kamyce Wygoda w Wojkowicach.

Tabor obecnie eksploatowany do obsługi linii

Tabor zabytkowy[1]:

  • Ikarus 250 (1 pojazd odkupiony od KMTM Chorzów, rok produkcji 1972) - w trakcie remontu
  • Ikarus 260 (1 pojazd odkupiony od PKM Świerklaniec, rok produkcji 1985)
  • Ikarus 280 (2 pojazdy, były liniowy #142, rok produkcji 1986 oraz pogotowie techniczne, rok produkcji 1981)
  • Jelcz 043 (1 pojazd, odkupiony od fabryki Jelcz, rok produkcji 1974)
  • Jelcz M11 (1 pojazd, były liniowy #2349)
  • Jelcz 120M (1 pojazd, były liniowy #010, rok produkcji 1993) - w trakcie remontu
  • Jelcz PO-1 (1 pojazd, pochodzenie nieznane, rok produkcji 1976) - oczekuje na remont

Tabor techniczny:

Przełom nastąpił na przełomie 2006 i 2007 roku, kiedy to z pomocą unijnych środków udało się zakupić fabrycznie nowe autobusy Jelcz M121I i Solaris Urbino 15. Obecnie spółka dąży do kasacji autobusów Jelcz 120M. W najbliższym czasie pod palnik pójdą również pojazdy MAN drugiej generacji, zarówno krótkie, jak i przegubowe. W latach 2013-2014 spółka sprowadzała głównie używane pojazdy MAN NG 313 i Mercedes-Benz O530. 10 października 2013 zakończył służbę ostatni autobus marki Ikarus[1][2].

Większość pojazdów Solaris Urbino 15 wyposażona jest w ekrany wyświetlające reklamy, oraz bezprzewodowy dostęp do internetu. Na początku 2015 roku, przedsiębiorstwo zakupiło sześć sztuk pojazdów Solaris Urbino 12, oraz osiem sztuk pojazdów Solaris Urbino 18. Pojazdy wyposażone są w klimatyzację, Wi-Fi, oraz ładowarki do telefonów. Zakupy przyczyniły się do wycofania Jelczy 120M, oraz pojazdów MAN NG 312. W dniu 26 września 2016r. nastąpiło podpisane umów na zakup i dostawę 78 sztuk nowych autobusów. Umowy zostały podpisane z następującymi firmami:

  • Solaris Bus & Coach S.A. - 24 szt. Solaris U12 IV
  • EvoBus Polska Sp. z o.o. - 19 szt. Mercedes-Benz Conecto G
  • Volvo Bus Corporation - 25 szt. Volvo 7900 Hybrid oraz 10 szt. Volvo 7900A Hybrid.

12 2017 podpisano umowę z Solaris Bus & Coach S.A. na dostawę pierwszych trzech autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric[3]. Wkrótce ma zostać rozpisany przetarg na 70 autobusów w tym 14 autobusów elektrycznych.

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Wyborcza.pl, sosnowiec.wyborcza.pl [dostęp 2017-07-31] .
  2. TOS, Pożegnanie ikarusa w PKM Sosnowiec 10 października w zajezdni Będzin, „bedzin.naszemiasto.pl”, 24 września 2013 [dostęp 2017-07-31]  (pol.).
  3. Umowa na elektrobusy podpisana, 14 czerwca 2017 [dostęp 2017-07-31]  (pol.).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sosnowiec" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy