Przegub homokinetyczny w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Przegub Rzeppa z sześcioma kulami przekazującymi moment siłyPrzegub homokinetyczny, synchroniczny lub równobieżny – rodzaj przegubu, w którym niezależnie od kąta wychylenia osi, część napędzająca i napędzana obracają się z tą samą prędkością kątową, czyli wzajemna prędkość kątowa jest równa zeru (nie występują pulsacje).
Do poprawnej pracy przegubu homokinetycznego wymagane są następujące warunki równobieżności[1]:
- Wszystkie elementy przenoszące moment obrotowy muszą znajdować się w jednej płaszczyźnie określanej mianem homokinetycznej
- Płaszczyzna homokinetyczna musi zawsze dzielić kąt wychylenia przegubu na połowę
- Osie symetrii obydwu części wału powinny przecinać się dokładnie na płaszczyźnie homokinetycznej
Przykładami przegubów równobieżnych są:
Przeguby niespełniające warunków równobieżności to przeguby asynchroniczne, jak np. przegub Cardana.
Zobacz też | edytuj kod
Przypisy | edytuj kod
- ↑ Ireneusz Kulczyk: Przeguby układu napędowego - część 1.. Zespół Szkół Samochodowych w Bydgoszczy. [zarchiwizowane z tego adresu (2007-09-10)].
Na podstawie artykułu: "Przegub homokinetyczny" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy
OryginałEdytujHistoria i autorzy
