Przekładnia elektryczna


Przekładnia elektryczna w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Przekładnia elektrycznaprzekładnia składająca się z prądnicy, silnika elektrycznego oraz układu regulacji.

Spis treści

Konstrukcja pierwsza | edytuj kod

Energia mechaniczna dostarczana do prądnicy zamieniana jest na prąd elektryczny podlegający regulacji, dalej przekształcony na energię mechaniczną w silniku elektrycznym. Takie przekładnie elektryczne stosowane są w nowoczesnych pojazdach z napędem hybrydowym i rekuperacją energii.

Konstrukcja druga | edytuj kod

Energia elektryczna dostarczana jest od silnika elektrycznego, połączonego mechanicznie z prądnicą, która wytwarza napięcie elektryczne. Takie przekładnie elektryczne stosowane są w starszych rozwiązaniach spawarek elektrycznych (beztransformatorowych).

Zastosowanie | edytuj kod

Przekładnia elektryczna jest podstawowym typem używanym w lokomotywach spalinowych. Większość lokomotyw napędzanych silnikami spalinowymi wytwarza najpierw prąd elektryczny, najczęściej stały, który dopiero potem wykorzystywany jest do napędzania elektrycznych silników trakcyjnych[1]. To rozwiązanie jest tak dobre, że stosowane jest powszechnie także w najnowszych pojazdach, w Polsce jest to lokomotywa jeżdżąca w barwach spółki Lotos Kolej: Bombardier Traxx DE z roku 2010[2].

Przypisy | edytuj kod

  1. 1
  2. lokomotywa Lotos Bombardier model 2010
Na podstawie artykułu: "Przekładnia elektryczna" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy