Puchar Cinquecento (Polska)


Puchar Cinquecento (Polska) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Puchar Cinquecento – monomarkowy cykl wyścigów samochodowych, rozgrywanych w Polsce w latach 1993–1998 pod patronatem Polskiego Związku Motorowego. W serii brały udział wyłącznie samochody Fiat Cinquecento.

Spis treści

Charakterystyka | edytuj kod

Puchar został powołany w 1993 roku i początkowo nosił nazwę Trofeo Fiat Cinquecento. W Pucharze uczestniczyły samochody Fiat Cinquecento z silnikiem o pojemności 900 cm³ według regulaminu grupy N (tzn. niedozwolone były przeróbki silnika). Podwozie natomiast musiało spełniać regulamin grupy A, czyli mogło być modyfikowane w dużym stopniu. Pierwszym mistrzem został Krzysztof Federowicz[1]. W 1994 roku równolegle z Pucharem Cinquecento rozpoczęto organizację traktowanej jako klasa Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski klasy markowej Cinquecento, w której silniki mogły być modyfikowane; niemniej zawodnicy Pucharu Cinquecento zdobywali punkty zarówno do klasyfikacji Pucharu, jak i do punktacji klasy markowej Cinquecento[2]. W 1995 roku powołano dodatkowo Puchar Cinquecento Sporting, w którym brały udział Fiaty Cinquecento Sporting. W 1995 roku w Pucharze tym uczestniczyło dwudziestu najlepszych kierowców Pucharu Cinquecento poprzedniego sezonu oraz dwudziestu kierowców zaproszonych przez Polski Związek Motorowy. Samochody te również nie mogły być przerabiane[3]. W 1997 roku wprowadzono warunek, że w Pucharze Cinquecento mogą startować tylko zawodnicy do 23 roku życia[4]. Ostatnia edycja Pucharu odbyła się w 1998 roku[5].

8 października 1994 roku podczas eliminacji Pucharu Cinquecento na Torze Poznań miał miejsce wypadek, w którym wielokrotnie koziołkował samochód 24-letniego Marcina Błaszczyńskiego. Błaszczyński zmarł pięć tygodni po wypadku wskutek urazów głowy[6].

Przebieg zawodów | edytuj kod

W sezonie 1994 po treningach zawodników dzielono na trzy grupy. Grupy te uczestniczyły w trzech wyścigach kwalifikacyjnych. Pierwszych dwunastu kierowców z każdego takiego wyścigu awansowało do finału. W finale pozycje startowe przyznawano według zasady: pierwsze pole dla zwycięzcy pierwszego wyścigu, drugie – dla zwycięzcy drugiego itd[2].

Od roku 1995 wyniki z treningu decydowały o ustawieniu startowym w biegu finałowym. W wypadku, kiedy liczba zawodników przekraczała pojemność toru, rozgrywano dwa biegi – bieg A (walka o najlepsze pozycje) i bieg B (walka o dalsze pozycje)[3].

Punktacja | edytuj kod

Mistrzowie | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1993 (pol.). W: scr.civ.pl [on-line]. [dostęp 2014-10-20].
  2. a b c Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1994 (pol.). W: scr.civ.pl [on-line]. [dostęp 2014-10-20].
  3. a b c d Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1994 (pol.). W: scr.civ.pl [on-line]. [dostęp 2014-10-20].
  4. a b Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1997 (pol.). W: scr.civ.pl [on-line]. [dostęp 2014-10-20].
  5. a b Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1998 (pol.). W: scr.civ.pl [on-line]. [dostęp 2014-10-20].
  6. Marcin Błaszczyński (ang.). W: motorsportmemorial.org [on-line]. [dostęp 2014-10-20].
Na podstawie artykułu: "Puchar Cinquecento (Polska)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy