RT (stacja telewizyjna)


RT (stacja telewizyjna) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

RT (początkowo Russia Today) – ogólnoświatowa wielojęzyczna telewizja informacyjna z siedzibą w Moskwie, założona przez rosyjski rząd.

Stacja nadaje od 10 grudnia 2005 roku 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Założona została z inicjatywy ówczesnego ministra komunikacji Michaiła Lesina oraz Aleksieja Gromowa – rzecznika prasowego Władimira Putina. Właścicielem stacji jest rosyjska międzynarodowa agencja informacyjna RIA Novosti finansowana ze środków budżetu Rosji. Redaktorem naczelnym stacji jest od początku Margarita Simonian[1].

W RT pracuje przeszło 700 korespondentów, dziennikarzy, tłumaczy, prezenterów, producentów. Stacja dociera do około 150 milionów odbiorców na całym świecie.

Oprócz angielskiej i rosyjskiej wersji językowej, stacja nadaje również w języku hiszpańskim, arabskim i niemieckim. W 2009 był to drugi najczęściej oglądany zagraniczny kanał informacyjny w USA po BBC World News[2].

Spis treści

Historia | edytuj kod

Pierwsze programy Russia Today powstawały w studio telewizyjnym przy Zubowskim Bulwarze w Moskwie. W 2006 roku jej sygnał został udostępniony przez platformę cyfrową British Sky Broadcasting a stacja uruchomiła studio w Londynie. W ciągu kolejnego roku zasięg został poszerzony o Włochy, Belgię i Holandię. W czerwcu 2007 roku uruchomiony został kanał Russia Today na YouTube. W tym samym roku uruchomiony został kanał Rusiya Al-Yaum w języku arabskim.

W roku 2008 doszło do oficjalnej zmiany nazwy z Russia Today na RT. W roku 2009 uruchomiony został kolejny kanał językowy – RT en Español. Stacja uruchomiła na jego potrzeby studia w Madrycie, Miami, Hawanie, Los Angeles i Buenos Aires.

11 czerwca 2009 roku RT rozpoczęła współpracę z CNN w ramach projektu World Report a stacja rozpoczęła nadawanie w Kanadzie, Indiach i Hongkongu. W styczniu 2010 roku uruchomione zostało studio w Waszyngtonie i RT rozpoczęła nadawanie na rynku amerykańskim. W roku 2011 portfolio nadawcy powiększyło się o kanał dokumentalny RT Doc[1].

Od października 2008 roku telewizję internetową RT można oglądać w angielskiej wersji językowej na platformie multimedialnej Onet.tv.

Krytyka i kontrowersje | edytuj kod

 Osobny artykuł: Krytyka i kontrowersje wokół RT.

RT jest krytykowana przez niektórych komentatorów i dziennikarzy za proputinowskie nastawienie oraz wspieranie teorii spiskowych. Wskazuje się niejednokrotnie, iż głównym celem istnienia Russia Today jest propagowanie stanowiska rządu za granicą[3] w sposób analogiczny do Voice of America lub wpływanie na CNN (z tego powodu oraz budowy i wyglądu, sposobu prezentacji i samych prezenterów programu jest nazywana m.in. rosyjskim CNN, dodatkowo w opozycji do VoA zmieniła nazwę na RT). Budżet w wysokości 300 milionów dolarów w 2012 roku[4][5][6] został osobiście uratowany przed cięciami przez Putina[7].

W marcu 2014 roku dwie dziennikarki RT America na wizji potępiły działania Rosji w trakcie konfliktu z Ukrainą. 3 marca Abby Martin, podczas programu Breaking the Set, potępiła działania Kremla i określiła je jako "okupację Krymu". Dzień później Liz Wahl, podczas programu na żywo, oświadczyła że w ramach protestu odchodzi ze stacji[1].

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c MałgorzataM. Dwornik MałgorzataM., Russia Today. Historia kontrowersyjnej telewizji informacyjnej z Rosji, „Reporterzy.info”, 6 listopada 2017 .
  2. Haider Rizvi: Foreign News Channels Drawing U.S. Viewers (ang.). Inter Press Service, 2010-01-29. [dostęp 2019-08-20].
  3. Russia's 'CNN' wants to tell it like it is – World – theage.com.au, www.theage.com.au [dostęp 2017-11-26]  (ang.).
  4. http://www.neweasterneurope.eu/node/383
  5. Stephen Heyman, "A Voice of Mother Russia, in English", New York Times
  6. http://lenizdat.ru/a0/ru/pm1/c-1105568-0.html#1 Anatomy of Non-Resistance
  7. http://en.gazeta.ru/news/2012/10/29/a_4828917.shtml

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (sieć telewizyjna):
Na podstawie artykułu: "RT (stacja telewizyjna)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy