RVZ-6


RWZ-6 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z RVZ-6) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania RWZ-6 w Kazaniu

RWZ-6 (РВЗ-6) – czteroosiowy tramwaj jednokierunkowy produkcji radzieckiej.

Skrót RWZ pochodzi od nazwy ryskiej wytwórni Ryżskij Wagonostroitielnyj Zawod (Рижский вагоностроительный завод, РВЗ, Rīgas Vagonbūves Rūpnīca, RVR). Pierwszy prototyp wagonu powstał w roku 1960, w tym samym roku rozpoczęto też produkcję seryjną która zakończyła się w grudniu 1987 roku. Popularne w miastach Związku Radzieckiego, wagony RWZ-6 są nadal eksploatowane w Rosji.

Ciekawostki | edytuj kod

  • Pierwsza wyprodukowana seria RWZ-6 posiadała trzy tylne szyby zamiast, w późniejszych wersjach, jednej. W tylną część wagonu mogły zostać wmontowane drzwi do przyjmowania rannych na noszach. Wymóg ten postawiono producentowi w następstwie doświadczeń okresu II WŚ, kiedy wagony tramwajowe były używane w celach sanitarnych.
  • RWZ-6 był jedynym rodzajem sowieckiego taboru, na którym nazwa producenta "RVR" została napisana alfabetem łacińskim. Powodowało to, że turyści często brali go za wagon z importu.
  • W Niżnym Nowogrodzie RWZ-6 z powodu swoich rozmiarów z trudem mieścił się w budynku zajezdni #1 (obecnie przeniesionej), wybudowanej w latach 20. XX w., która była przeznaczona dla mniejszych tramwajów dwuosiowych.
  • Wagon RWZ-6 był oceniany bardzo pozytywnie przez motorniczych jak i mechaników. Cieszył się ich względami do tego stopnia, że np. w Niżnym Nowogrodzie w zajezdni #2, brygada remontowa utrzymywała wagon w sprawności przez okres 20 lat, po czym został przeniesiony do muzeum transportu, a jego motorniczy Andriej Bogolepow po wygaśnięciu umowy odszedł z zajezdni.

Gdzie można je spotkać | edytuj kod

  • Muzea:

Oprócz miejsc, gdzie RWZ-6 jeszcze kursuje liniowo, można je zobaczyć wśród eksponatów wielu tramwajowych muzeów. W Niżnonowogrodzkim muzeum transportu znajduje się sprawny RWZ-6M2, lecz został przeniesiony na odcięte od sieci miasta odgałęzienie. Do tego czasu uczestniczył w dwóch tramwajowych paradach, w latach 2004 i 2005[1].

Jeden egzemplarz RWZ-6 posiada Muzeum Transportu Zbiorowego Moskwy[2].

Ostatnie egzemplarze RWZ-6 i jego modernizacje RWZ-DEMZ pożegnały się z ulicami Mińska w 2008 roku. RWZ-6 zasila kolekcję Muzeum Tramwajów, a ostatni egzemplarz RWZ-DEMZ jest wagonem technicznym[3].

w Lipiecku RWZ-6 były eksploatowane do 1995 roku, ostatni wagon pozostał na zajezdni jako eksponat muzealny[4].

W Taszkencie używane były do wiosny 2008 roku. Ostatni wagon można oglądać z Muzeum Transportu Elektryfikowanego Uzbekistanu na terenie zajezdni #2[5].

  • Eksploatacja liniowa:

W łotewskim Dyneburgu wagony RWZ-6 były eksploatowane do 2014 roku, od tego czasu stoją odstawione na zajezdni tramwajowej.

W Witebsku wycofano wagony z ruchu.

W Kazaniu poza ostatni dwoma sztukami, zostały skasowane w roku 2009, bądź przerobione na wagony techniczne, których łącznie w mieście jest 6[6][7].

W Ufie eksploatowane były do 19 października 2009 roku. Jeden wagon RWZ-6M2 pozostał jako liniowy tramwaj historyczny, drugi został przerobiony na wagon techniczny[8].

W Chabarowsku do dziś używanych liniowo jest 21 sztuk RWZ-6M2[9].

W Komsomolsku nad Amurem było używanych liniowo jest 19 sztuk RWZ-6M2. Z powodu zawieszenia kursowania tramwajów, obecnie wagony stoją odstawione.[10].

W Władywostoku do dziś używanych liniowo jest 8 sztuk RWZ-6M2[11].

W Saławacie do dziś używanych liniowo jest 4 sztuk RWZ-6M2[12].

W Osinnikach do dziś używanych liniowo jest 4 sztuk RWZ-6M2[13].

Przypisy | edytuj kod

  1. tramwaj RWZ-6M2-2835 na stronie transphoto.ru
  2. spis taboru w muzeum transportu w Moskwie
  3. spis taboru tramwajowego w Mińsku
  4. tramwaje RWZ-6 w Lipiecku
  5. tramwaje RWZ-6 w Taszkencie
  6. spis tramwajów w Kazaniu
  7. Świat Kolei 11/2010
  8. spis tramwajów RWZ-6 w Ufie
  9. spis tramwajów w Chabarowsku
  10. spis tramwajów w Komsomolsku nad Amurem
  11. spis tramwajów w Władywostoku
  12. spis tramwajów w Saławacie
  13. spis tramwajów w Osinnikach
Na podstawie artykułu: "RVZ-6" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy