Radio internetowe


Radio internetowe w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Prezenter internetowego Wolnego Radia Opornik

Radio internetowerozgłośnia cyfrowa, nadająca swoje audycje poprzez Internet, za pomocą przesyłania strumieniowego, zwykle w formacie MP3, Ogg Vorbis, RealAudio, AAC+ lub Windows Media Audio, często jest radiem amatorskim. Także tradycyjne stacje radiowe wykorzystują Internet jako dodatkowy kanał nadawczy.

Spis treści

Sytuacja rozgłośni internetowych w Polsce | edytuj kod

Radio emitujące swój program wyłącznie drogą internetową nie musi w Polsce starać się o uzyskanie koncesji na nadawanie, a co za tym idzie uiszczać opłat dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Nadawca takiej rozgłośni powinien zatroszczyć się o pozwolenie na rozpowszechnianie utworów muzycznych. Nadawanie piosenek bez takiej zgody może skutkować karą do dwóch lat pozbawienia wolności i wysoką grzywną dla właściciela stacji. W celu legalnego odtwarzania muzyki w radiu, nadawca powinien podpisać umowy z podmiotami, którymi są:

W podpisanych umowach musi być określona wysokość tantiem, jakie nadawca będzie uiszczał wytwórniom z tytułu praw autorskich. Część z pozyskanych w ten sposób środków trafia również do wykonawców[1].

Bogactwo dostępu poprzez specjalne programy i aplikacje do spersonalizowanej muzyki, czy podcastów, możliwość korzystania z internetowej telewizji bez umów i stałych zobowiązań, istnienie m.in. serwisu YouTube, gdzie można samemu dobierać sobie treści z zakresu-audio-video, dobrze rozwinięta sieć radia analogowego na większości terytorium w kraju, mnogość samych tylko radiowych kanałów internetowych i słaba ich reklama powodują, że rozgłośnie nadające za pośrednictwem Internetu to projekty mniej lub bardziej niszowe. Wśród tych radiostacji najwięcej jest takich, które nie zatrudniają żadnych dziennikarzy, ani prezenterów, a ich ramówkę stanowią wyłącznie playlisty z określonymi utworami, które odtwarzane są w kolejności losowej (sama tylko Grupa RMF nadaje w ten sposób ponad 100 stacji).

Prowadzenie radia wyłącznie drogą internetową nie generuje dużych kosztów. Są jednak stacje tego typu, które zatrudniają znanych dziennikarzy i posiadają regularną ramówkę. Takie rozgłośnie utrzymują się z reklam lub dzięki wsparciu finansowemu słuchaczy i różnych instytucji. Właściciele takich rozgłośni mając świadomość, że ich program dociera do stosunkowo niewielkiego grona odbiorców w porównaniu z tymi działającymi drogą analogową, decydują się w większym lub mniejszym stopniu na emitowanie audycji profilowanych o tematyce przeznaczonej dla węższego grona słuchaczy. Skoro i tak żaden z takich kanałów nie jest słuchany przez więcej niż ok. 2% Polaków to w jakimś stopniu ramówki tworzone są dla osób, które ze względu na danego redaktora lub gatunek audycji będą słuchać danej rozgłośni[2].

Do najpopularniejszych kanałów radiowych nadających wyłącznie drogą internetową, posiadających swój stały codzienny program należą: Radio Nowy Świat, Radio 357, newonce.radio[3], Radio Rocksewis.fm, Halo.Radio, RadioSpacja, czy Weszlo FM. Do tej grupy w latach 2009-2017 należało też Radio Wnet, które już w niektórych rejonach Polski nadaje swój program drogą analogową.

Z badań przeprowadzonych pod koniec 2019 przez Track Kantar Polska wynika, że średnio drogą internetową (komputer, smartfon, odbiornik internetowy) radia słuchało niespełna 8% Polaków, w tym 6,5% z nich, czyli niecałe 2,5 miliona regularnie korzystało z Internetu w celu słuchania rozgłośni profilowanych lub niedostępnych drogą analogową[4]. Rok później pracownia ponownie przeanalizowała słuchalność radia za pośrednictwem Internetu. Okazało się, że rozgłośni radiowych tą drogą słuchało ok. 7,5% Polaków, z czego prawie 6,1%, tj. ok. 1,9 miliona słuchało regularnie przez Internet stacji, które nie nadają na falach FM[5][6].

Przypisy | edytuj kod

  1. SuperS. User SuperS., Radio internetowe, a licencja i prawa autorskie, www.4stream.pl [dostęp 2020-07-13]  (pol.).
  2. Czy internetowe stacje radiowe mogą konkurować z tradycyjnymi?, SOCIALPRESS, 29 lipca 2020 [dostęp 2021-01-31]  (pol.).
  3. newonce.radio, www.newonce.radio [dostęp 2020-08-11] .
  4. Tradycyjny odbiornik vs Internet, czyli jak słuchamy radia? [BADANIE] | I Love Radio, 24 września 2017 [dostęp 2020-08-06]  (pol.).
  5. W 2020 roku zasięg dzienny radia spadł o milion słuchaczy. „Pandemia przewróciła nasze życie do góry nogami”, www.wirtualnemedia.pl [dostęp 2021-01-14]  (pol.).
  6. Podsumowanie słuchalności radia w 2020 roku [RAPORT] | I Love Radio, 18 stycznia 2021 [dostęp 2021-01-24]  (pol.).

Zobacz też | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (webcast):
Na podstawie artykułu: "Radio internetowe" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy