Rajd Polski


Rajd Polski w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Tadeusz Marek po zwycięstwie w Rajdzie Polskim 1939. Jarosław Kołtun podczas 71. Rajdu Polski w roku 2014 zajął 18. miejsce w klasyfikacji generalnej, tym samym będąc najlepszym polskim kierowcą tego rajdu.

Rajd Polskirajd samochodowy, runda Mistrzostw Europy, wcześniej także runda m.in. Mistrzostw Polski, Mistrzostw Świata i Mistrzostw Litwy.

Rajd Polski jest drugim po słynnym Rajdzie Monte Carlo najstarszym rajdem samochodowym na świecie. Jest to także najbardziej prestiżowa i największa w Polsce impreza w sportach samochodowych.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Pierwsza edycja rajdu odbyła się w 1921 roku. Trasa wiodła wówczas z Warszawy do Białowieży, a z sześciu uczestników najlepszy okazał się Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Z roku na rok trasa rajdu wydłużała się i w 1925 osiągnęła długość 3798 km. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 rajd z powodu kryzysu gospodarczego nie odbył się. Start w 1940 roku uniemożliwił wybuch II wojny światowej.

Rajd Polski wystartował ponownie w 1947 roku z przeszło 2500-kilometrową trasą, wiodącą niemal przez całą Polskę. W kolejnym roku patronat nad zawodami objął prezydent Bolesław Bierut. Rajd Polski nie uzyskał jednak przychylności władzy komunistycznej i następna edycja zawodów odbyła się dopiero w 1954 r.

W 1960 po raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą Mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). Z roku na rok Rajd Polski stawał się imprezą coraz bardziej popularną, prestiżową, a zarazem trudniejszą. W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata. Wygórowane średnie prędkości na dojazdówkach i błędy organizacyjne spowodowały, że zawody ukończyły tylko trzy załogi, a rajd na kolejne 36 lat stracił status rundy Mistrzostw Świata.

Kolejna edycja imprezy również obfitowała w błędy organizacyjne, co było głównym powodem przeniesienia jej z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Rajd powoli odzyskiwał swój prestiż, zmieniał się także pod wpływem nowych zasad rozgrywania rajdów samochodowych. Od tej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981-1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w Mistrzostwach Europy.

Kiedy w 1997 roku Automobilklub Dolnośląski dotknęły kłopoty finansowe, rajd z powrotem przeniesiony został do Krakowa, powrócił jednak na Dolny Śląsk w 2000 r. Od tego czasu bazą rajdu było Kłodzko, a odcinki specjalne rozgrywano na asfaltowych drogach ziemi kłodzkiej.

W 2005 roku Rajd Polski został przeniesiony na szutrowe drogi Mazur, a bazą zawodów zostały wybrane Mikołajki. Zmiana ta była podyktowana aspiracjami organizatora – Polskiego Związku Motorowego, by rajd ponownie stał się rundą Mistrzostw Świata. W latach 2006-2008 impreza miała status oficjalnego kandydata do tego cyklu, aby w 2009 roku zostać ostatecznie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. W latach 2010-2013 rajd był rundą Mistrzostw Polski i Mistrzostw Europy, a w 2013 roku także Mistrzostw Litwy. Od 2014 roku Rajd Polski ponownie był rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Po problemach z kibicami i bezpieczeństwem na odcinkach w 2017 r., jak i w ubiegłych latach, FIA zrezygnowała z rundy mistrzostw świata w Polsce na rzecz Rajdu Turcji.

Z początkiem 2011 roku w środowisku związanym z Automobilklubem Krakowskim powstała idea stworzenia Rajdu Polski Historycznego, którego celem miałoby być przypomnienie samochodów, jakie startowały w Rajdzie Polski i stworzenie imprezy przypominającej swoim klimatem rajdy Rallye Monte Carlo Historique, Acropolis Historic czy Safari Historic.

Trasa | edytuj kod

Rajd przebiega po szybkich i technicznych, szutrowych trasach województwa warmińsko-mazurskiego. W 2014 roku jeden z etapów rajdu częściowo odbywał się na terenie Litwy.

Zwycięzcy z ostatnich lat | edytuj kod

Zwycięzca 71. Rajdu Polski Francuz Sébastien Ogier jadący samochodem Volkswagen Polo R WRC  Osobny artykuł: Zwycięzcy Rajdu Polski.

Bibliografia | edytuj kod

  • Kuba Kozal, artykuł Z długą historią, WRC – magazyn rajdowy nr 69, czerwiec 2007.
  • Janusz Szymanek, artykuł Zaczęło się 85 lat temu, oficjalny program Platinum 63. Rajdu Polski, czerwiec 2006.

Przypisy | edytuj kod

  1. Rajd Polski. [dostęp 2014-02-23].
Na podstawie artykułu: "Rajd Polski" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy