Rajdowe Mistrzostwa Świata 2011


Rajdowe Mistrzostwa Świata 2011 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Rajdowe Mistrzostwa Świata w roku 2011 były 39 sezonem Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA. Sezon składał się z 13 rajdów. Mistrzem świata kierowców rajdowych w roku 2011 został po raz ósmy z rzędu francuski kierowca Sébastien Loeb startujący samochodem Citroën DS3 WRC, wyprzedzając Fina Mikko Hirvonena i Francuza Sébastiena Ogiera. Tytuł konstruktorów wygrał zespół Citroëna, który wyprzedził dwa zespoły Forda: Ford Abu Dhabi World Rally Team i M-Sport Stobart Ford Rally Team.

Spis treści

Zmiany | edytuj kod

Od tego sezonu samochody kategorii WRC były napędzane silnikami o pojemności 1600 cm³ z turbosprężarką (wcześniej było to 2000 cm³ z turbodoładowaniem)[1].

W związku ze zmianami przepisów, do rywalizacji zostały przygotowane nowe modele samochodów. Zespoły Citroëna wystawiły model Citroën DS3 WRC, a zespoły Forda model Ford Fiesta RS WRC. W kilku rajdach pojawiła się też nowa marka – Mini, z modelem Mini John Cooper Works WRC przygotowanym przez firmę Prodrive, przygotowując się do pełnego programu startów od 2012 roku[2].

Dotychczasowy dostawca opon, firma Pirelli, przeniosła się do Formuły 1. W związku z tym od tego sezonu wybrano nowych oficjalnych dostawców, którymi zostali Michelin i DMACK.

Każdy rajd podczas ostatniego dnia zmagań miał wyznaczony jeden odcinek specjalny, tzw. „power stage”, który był transmitowany na żywo w telewizji, a najlepsze trzy załogi na tym odcinku otrzymały dodatkowe punkty (3-2-1) do klasyfikacji generalnej[3].

Kalendarz[4] | edytuj kod

W sezonie 2011 kalendarz mistrzostw świata składał się z trzynastu rajdów (tyle samo co rok wcześniej). Nowe rundy, które się pojawiły to rajdy: Włoch, Argentyny, Grecji i Australii a wypadły rajdy: Turcji, Nowej Zelandii, Bułgarii i Japonii[5].

Klasyfikacje | edytuj kod

Klasyfikacja generalna kierowców | edytuj kod

Do klasyfikacji mistrza świata kierowców i pilotów w sezonie 2011 zaliczane było dziesięć pierwszych miejsc zajętych w rajdzie i punktowane one były według zasady:

W tabeli uwzględniono miejsce, które zajął zawodnik w poszczególnym rajdzie, a w indeksie górnym umieszczono miejsce uzyskane na ostatnim odcinku specjalnym tzw. Power Stage, w którym punkty przyznawane są według porządku:

Klasyfikacja generalna pilotów | edytuj kod

Klasyfikacja generalna konstruktorów | edytuj kod

Do klasyfikacji mistrza świata producentów w sezonie 2011 zaliczane było dziesięć pierwszych miejsc zajętych w rajdzie przez nominowane załogi i punktowane one były według zasady:

Dla każdego producenta punkty zdobywały tylko dwie załogi nominowane przed każdym rajdem.

* Zespół ICE 1 Racing został usunięty z klasyfikacji.

Klasyfikacja SWRC | edytuj kod

* Frigyes Turán został usunięty z klasyfikacji.

Klasyfikacja PWRC | edytuj kod

* Jurij Protasow i Jukka Ketomäki zostali usunięci z klasyfikacji.

Klasyfikacja WRC Academy | edytuj kod

Uwaga: 1 Liczba w indeksie górnym odnosi się do ilości wygranych odcinków specjalnych i liczbie przyznanych za to dodatkowych punktów
† odjęto 25 punktów

Przypisy | edytuj kod

  1. FIA maps out the future of the WRC. wrc.com, 2009-06-24.
  2. MINI media statement on series return. motorsport.com, 2010-07-27.
  3. World Motor Sport Council. fia.com, 2010-09-08.
  4. The 2011 calendar. wrc.com, 2010-09-09.
  5. Home > Seasons > Season 2011 (ang.). www.juwra.com. [dostęp 09-05-2020].
Na podstawie artykułu: "Rajdowe Mistrzostwa Świata 2011" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy