Rolls-Royce Phantom V


Rolls-Royce Phantom w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Rolls-Royce Phantom V) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Rolls-Royce Phantomsamochód osobowy klasy dużych aut luksusowych produkowany pod brytyjską marką Rolls-Royce w latach 1925 – 1991 oraz ponownie od 2003 roku. Od 2017 roku produkowana jest ósma generacja modelu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Rolls-Royce Phantom I – tył Rolls-Royce Phantom I Cabrio

Rolls-Royce Phantom I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1925 roku[1]. Dostępny jako 4-drzwiowa limuzyna.

Następca modelu Silver Ghost. Był to pierwszy model z rodziny Phantom. Do napędu użyto sześciocylindrowego silnika rzędowego o pojemności 7,7 litra. Moc przenoszona była na koła tylne poprzez 3-biegową, a w późniejszych modelach 4-biegową manualną skrzynię biegów.

Silnik | edytuj kod

  • R6 7,7 l (7668 cm³), 2 zawory na cylinder[1]
  • Średnica × skok tłoka: 108,00 mm × 140,00 mm
  • Moc maksymalna: 108 KM (80,5 kW) przy 2750 obr/min[1]

Osiągi | edytuj kod

  • Prędkość maksymalna: 145 km/h[1]


Druga generacja | edytuj kod

Rolls-Royce Phantom II – tył Rolls-Royce Phantom II Cabrio

Rolls-Royce Phantom II został zaprezentowany po raz pierwszy w 1929 roku[2].

Do napędu samochodu użyto sześciocylindrowego silnika rzędowego o pojemności 7,7 litra. Moc przenoszona była na koła tylne poprzez 4-biegową manualną skrzynię biegów.

Silnik | edytuj kod

  • R6 7,7 l (7668 cm³), 2 zawory na cylinder[2]
  • Średnica × skok tłoka: 108,00 mm × 140,00 mm
  • Stopień sprężania: 5,28:1
  • Moc maksymalna: 122 KM (89,5 kW) przy 3000 obr/min[2]

Osiągi | edytuj kod


Trzecia generacja | edytuj kod

Rolls-Royce Phantom III – tył Rolls-Royce Phantom IV Cabrio

Rolls-Royce Phantom III został zaprezentowany po raz pierwszy w 1936 roku.

Do napędu samochodu użyto silnika V12 o pojemności 7,3 litra. Moc przenoszona była na koła tylne poprzez 4-biegową manualną skrzynię biegów.

Silnik | edytuj kod

  • V12 7,3 l (7340 cm³), 2 zawory na cylinder, OHV
  • Średnica × skok tłoka: 82,50 mm × 114,30 mm
  • Moc maksymalna: 167 KM (123 kW) przy 3000 obr./min

Osiągi | edytuj kod


Czwarta generacja | edytuj kod

Rolls-Royce Phantom IV – tył Rolls-Royce Phantom IV Cabrio

Rolls-Royce Phantom IV został zaprezentowany po raz pierwszy w 1950 roku.

Do napędu samochodu użyto ośmiocylindrowego rzędowego silnika o pojemności 5,7 litra. Moc przenoszona była na koła tylne poprzez 4-biegową skrzynię biegów. Najrzadszy z produkowanych kiedykolwiek Rolls-Royce'ów, powstało tylko 18 egzemplarzy[4]. Wyprodukowane modele trafiały do znanych osobistości oraz ważnych dygnitarzy, między innymi do: królowej Elżbiety II[5] i generała Francisco Franco, który był posiadaczem aż trzech Phantomów IV (tyle samo egzemplarzy posiadał tylko emir Kuwejtu Abdullah III Al-Salim Al-Sabah).

Podwozie samochodu oparto na modelu Silver Wraith. Zostało ono wzmocnione oraz wydłużone, skrócono także rozstaw osi. Phantom IV był jedynym modelem Rolls-Royce'a wyposażonym w ośmiocylindrowy silnik rzędowy.

Silnik | edytuj kod

  • R8 5,7 l (5675 cm³), 2 zawory na cylinder
  • Średnica × skok tłoka: 88,89 mm × 114,30 mm
  • Stopień sprężania: 6,4:1
  • Moc maksymalna: 166 KM (122 kW)

Warianty | edytuj kod


Piąta generacja | edytuj kod

Rolls-Royce Phantom V – tył Rolls-Royce Phantom V Landaulet

Rolls-Royce Phantom V został zaprezentowany po raz pierwszy w 1959 roku.

Do napędu użyto silnika V8 o pojemności 6,2 litra. Moc przenoszona była na koła tylne poprzez 4-biegową automatyczną skrzynię biegów.

Silnik | edytuj kod

  • V8 6,2 l (6223 cm³), 2 zawory na cylinder, OHV
  • Średnica × skok tłoka: 104,10 mm × 91,40 mm
  • Stopień sprężania: 9,0:1


Szósta generacja | edytuj kod

Rolls-Royce Phantom VI Landaulet – tył Rolls-Royce Phantom VI Limousine

Rolls-Royce Phantom VI został zaprezentowany po raz pierwszy w 1968 roku.

Do napędu samochodu użyto silnika V8 o pojemności 6,2 litra, później 6,75 l. Moc przenoszona była na koła tylne poprzez cztero-, a później trzybiegową automatyczną skrzynię biegów. W 2003 roku został zaprezentowany następca, BMW Rolls-Royce Phantom.

Silnik | edytuj kod

  • V8 6,75 l (6750 cm³), 2 zawory na cylinder, OHV
  • Średnica × skok tłoka: 104,10 mm × 99,10 mm
  • Stopień sprężania: 8,0:1

Osiągi | edytuj kod


Siódma generacja | edytuj kod

Rolls-Royce Phantom VII – tył Rolls-Royce Phantom VII po liftingu Rolls-Royce Phantom VII – tył po liftingu Rolls-Royce Phantom VII Coupe Rolls-Royce Phantom VII Drophead Coupe

Rolls-Royce Phantom VII został zaprezentowany po raz pierwszy w 2003 roku.

Wiosną 2003 roku Rolls-Royce przywrócił do użytku nazwę Phantom po najdłuższej w historii modelu, 13-letniej przerwie. Phantom siódmej generacji to pierwszy model wprowadzony na rynek po przejęciu firmy Rolls-Royce przez koncern BMW. Do napędu nowego Phantoma użyto silnika V12 o pojemności 6,75 litra. Moc przenoszona była na koła tylne poprzez 6 biegową automatyczną skrzynię biegów ZF.

W 2012 roku Phantom VII przeszedł modernizację, w ramach której zmieniono wygląd przednich reflektorów. Odtąd, oświetlenie wykonano w technologii LED.

Proces produkcji | edytuj kod

Proces produkcji opiera się na współpracy trzech fabryk. Pracownicy południowoniemieckich fabryk Unterholerau i Dingolfing ręcznie spawają karoserię z pięciuset elementów stalowych i aluminiowych, a brytyjska Goodwood zabezpiecza karoserię pięcioma warstwami lakieru, podkładem, kolorem i "lakierem fortepianowym". Jest to jedyny etap produkcji, w którym udział biorą maszyny, by nakładane powłoki były jak najbardziej gładkie. Następnie przystępuje się do etapu polegającego na montażu części, które są każdorazowo precyzyjnie dopasowywane. Klient ma możliwość dobierać wszystkie materiały wykończeniowe na życzenie. Drewno inkrustowane we wnętrzu jest obrabiane w ten sposób, by uzyskać najciekawsze wzory, a cielęca skóra tapicerska posiada najwyższą jakość. Ukoronowaniem każdego pojazdu jest srebrna statuetka "Flying Lady" i ręcznie malowany wzdłuż karoserii złoty pasek. Człowiek dekorujący samochód, uważany przez opinię publiczną za dzieło sztuki i osiągnięcie techniki, nazywa się Mark Court.

Wersja elektryczna | edytuj kod

W marcu 2011 r. Rolls-Royce zaprezentował prototypową, całkowicie elektryczną wersję Phantoma nazwaną 102EX[8]. Auto wyposażono w dwa silniki elektryczne oraz pakiet akumulatorów litowo-jonowych pozwalający przejechać około 200 km. Energię można uzupełnić zarówno z instalacji trójfazowej jak i bezstykowo na specjalnym stanowisku. Wewnątrz auto nie różni się od spalinowej wersji Phantoma.

Silnik | edytuj kod

  • V12 6,75 l (6749 cm³), 4 zawory na cylinder, DOHC
  • Średnica × skok tłoka: 92,00 mm × 84,60 mm
  • Stopień sprężania: 11,0:1
  • Moc maksymalna: 460 KM (338 kW) przy 5350 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 720 N•m przy 3500 obr./min

Osiągi | edytuj kod

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,0 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 11,8 s
  • Prędkość maksymalna: 240 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 15,9 l/100 km


Ósma generacja | edytuj kod

Rolls-Royce Phantom VIII – tył Rolls-Royce Phantom VIII EWB

Rolls-Royce Phantom VIII został zaprezentowany po raz pierwszy w 2017 roku.

Zupełnie nowa, zbudowana od podstaw ósma generacja Phantoma została zaprezentowana pod koniec lipca 2017 roku. W porównaniu do produkowanego przez 14 lat poprzednika, Phantom VIII przeszedł ewolucyjny kierunek zmian, zachowując podobną sylwetkę i proporcje nadwozia, a nawet rozmiejscowienie lamp i reflektorów[9]. Pojawiły się jednocześnie bardziej kanciaste linie nadwozia, większe reflektory, masywniejsza atrapa chłodnicy i zupełnie nowy kokpit[10]. Wykonane w technologii LED reflektory pozwalają doświetlać drogę do odległości nawet 600 metrów[11].

Rolls-Royce Phantom VIII ponownie oferowany jest w dwóch wariantach – klasycznym i przedłużonym, EWB. Przeciwnie do panujących trendów, samochód jest nieznacznie mniejszy od poprzednika – szczególnie w przypadku wersji EWB, której długość wynosi już mniej niż 6 metrów. Konstruktorom marki udało się także zredukować masę całkowitą[12].

Oficjalna polska premiera modelu miała miejsce we wrześniu 2017 roku. Z ceną podstawowego modelu wynoszącą 1,5 miliona złotych, jest to jeden z najdroższych nowych samochodów dostępnych oficjalnie na polskim rynku[13].


Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d Simon Heptinstall: 1001 samochodów o których marzysz. Poznań: Elipsa, 2012, s. 64. ISBN 978-83-245-9617-1.
  2. a b c d e Simon Heptinstall: 1001 samochodów o których marzysz. Poznań: Elipsa, 2012, s. 84. ISBN 978-83-245-9617-1.
  3. a b Dirk-Michael Conradt. "Hochadel: Rolls-Royce 12-zylinder aus englischem Adelsbesitz, der nach Deutschalnd verkauft wurde". „Auto Motor u. Sport”. Heft 25 1977, s. Seite 72 – 82, 7 December 1977. 
  4. Rolls Royce Phantom IV, Rolls-Royce and Bentley, Photos, Reports and Books from the archives of K. J. Roßfeldt
  5. a b Martin Buckley: Cars of the Super Rich
  6. Darkforce; Rolls Royce Phantom IV
  7. Internet Movie Cars Database: 1951 Rolls-Royce Phantom IV Limousine Hooper [4AF10]
  8. Rolls-Royce Phantom 102EX.
  9. Nowy Rolls-Royce Phantom oficjalnie: poznaj godnego następcę króla luksusu (pol.). [dostęp 2019-11-24].
  10. Umarł król, niech żyje król. Oto zupełnie nowy Rolls-Royce Phantom (pol.). [dostęp 2019-11-24].
  11. 8 faktów na temat Rolls-Royce’a Phantom (pol.). [dostęp 2019-11-24].
  12. 11 rzeczy, który musisz wiedzieć o najcichszym samochodzie świata (pol.). [dostęp 2019-11-24].
  13. Rolls-Royce Phantom zadebiutował w Polsce. Kosmiczna cena nie odstrasza kliknij aby włączyć dźwięk Materiał jest niedostępny (pol.). [dostęp 2019-11-24].

Bibliografia | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Rolls-Royce Phantom V" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy