Rytel (stacja kolejowa)


Na mapach: 53°44′54″N 17°43′32″E/53,748333 17,725556

Rytel (stacja kolejowa) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Rytelstacja kolejowa w Rytlu, w województwie pomorskim; znajdują się tu 2 perony. Według klasyfikacji PKP ma kategorię dworca lokalnego[2]. Osobliwością stacji są dwa niemalże identyczne budynki stacyjne. Nowy jest pozostałością po niezrealizowanym planie przebudowy linii na czterotorową.

Spis treści

Położenie | edytuj kod

Stacja kolejowa znajduje się na zachód od wsi Rytel, w pobliżu drogi krajowej nr 22 Grzechotki – Kostrzyn[3]. Ulica, przy której znajduje się budynek dworca nazywa się Rytel-Dworzec, natomiast leżąca po przeciwnej stronie torów – Rytel-Tartak[4]. Ponieważ stacja została wybudowana daleko od wsi, powstał przystanek Rytel Wieś[3].

Historia | edytuj kod

Linia kolejowa nr 203 powstała w ramach budowy Królewskiej Kolei Wschodniej (niem. Königliche Ostbahn). Inwestycja ta miała głównie za zadanie połączyć Berlin z dużymi miastami położonymi na wschodzie: Gdańskiem i Królewcem. Pobocznym zadaniem tej inwestycji miała być stymulacja gospodarcza tego terenu. Tereny te były biedne, pozbawione większych miast. W 1842 nadwyżki budżetowe w skarbie pruskim spowodowały, że inwestycja została rozpoczęta. Sama linia łącząca ChojniceTczew powstała w latach 1871-1873[5].

Pomiędzy Chojnicami a Czerskiem linia została podzielona na trzy równe odcinki. Na krańcach tych odcinków powstały stacje Rytel oraz Gutowiec. Stacja w Rytlu powstała od razu w 1873[3], natomiast w Gutowcu dopiero w 1902[6].

W pierwszej dekadzie XX wieku[3] ze względu na planowe zwiększenie znaczenia roli odcinka Chojnice – Czersk[7] zdecydowano się na rozbudowę linii do czterech torów. W ramach tego projektu zbudowano nowy dworzec wraz z magazynem. Wybuch I wojny światowej spowodował jednak, że linia straciła na znaczeniu i plan nie został zrealizowany. Stary dworzec nadal pełnił funkcję dworca, natomiast nowy został adaptowany na budynek mieszkalny[3]. W XX-leciu międzywojennym stacja znajdowała się na szlaku transgranicznego tranzytu uprzywilejowanego[8].

W czasie II wojny światowej powstała kolejka łącząca stację z tartakiem położonym nad Brdą przy zaporze Mylof. W 1942 stacja została zmodernizowana, postawiono między innymi nową nastawnię[3]. Podczas powojennej odbudowy sieci kolejowej zdjęto jedną parę torów pomiędzy Tczewem a Chojnicami[9]. Około 1956 kolejka została przystosowana do trakcji spalinowej, po czym w latach 70. XX wieku, została ona jednak rozebrana[3]. Na przełomie lat 70. i 80. drugie tory na większości trasy zostały odbudowane. Jednakże pomiędzy Gutowcem a Krojantami linia została jednotorowa[9].

Linie kolejowe | edytuj kod

Przez stację kolejową przechodzi linia kolejowa nr 203. Na szlakach przyległych jest ona jednotorowa. Dawniej była dwutorowa[10].

Infrastruktura | edytuj kod

Dworzec | edytuj kod

Budynek stacyjny jest dwukondygnacyjny, murowany z cegły, częściowo otynkowany. W przybudówce mieści się nastawnia dysponująca Rt. Do budynku dostawiony jest magazyn[3].

Perony | edytuj kod

Na stacji znajdują się dwa niskie perony o wysokości 30 cm nad główką szyny. Peron 1 ma nawierzchnię utwardzoną z płyt chodnikowych, natomiast peron 2 nawierzchnię żwirową[11]. Dojście do peronów możliwe jest z poziomu szyn[3].

Pozostałe budynki | edytuj kod

Oprócz budynku stacyjnego na terenie stacji znajduje się: nastawnia wykonawcza Rt1, nowy dworzec adaptowany na mieszkania oraz inny budynek mieszkalny wraz z budynkami gospodarskimi[3].

Ruch pociągów | edytuj kod

Przez stacje przejeżdżają lokalne pociągi regionalne łączące Chojnice z Tczewem. Pociąg przyspieszony Tur relacji Chojnice – Gdynia Główna przejeżdża przez stację bez zatrzymania[12]. Relacja ta jako jedna z ostatnich została przejęta przez autobusy szynowe[13]. Oprócz tego przez stację przejeżdżają pociągi towarowe obsługujące lokalny przemysł[14]. A także między innymi TEM2 + specjalna platforma + wagon obsługi + TEM2, którym przewozi się po jednym generatorze z zakładów Alstom we Wrocławiu do portu w Gdyni. Wcześniej skład ten był ciągnięty przez ST44. Skład ten ze względu na przekroczoną skrajnię porusza się tylko w dzień z prędkością 30km/h[15][16].

Przypisy | edytuj kod

  1. Indeks stacji, przystanków osobowych, posterunków kolejowych z nazwami aktualnymi i wcześniejszymi. W: Ryszard Stankiewicz, Marcin Stiasny: Atlas Linii Kolejowych Polski 2011. Wyd. pierwsze. Rybnik: Eurosprinter, 2011. ISBN 978-83-931006-4-4. (pol.)
  2. Wykaz stacji pasażerskich wraz z ich kategoryzacją oraz określeniem dostępności do obiektu, l.p. 387
  3. a b c d e f g h i j Sławomir Fedorowicz. Stacja Rytel. „Świat Kolei”. 8/2004, s. 42. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962
  4. Rytel (pol.). [dostęp 2013-04-03].
  5. Michał Jerczyński. Królewska Kolej Wschodnia - jak powstała legenda. „Świat Kolei”. 7/2001, s. 18-25. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962
  6. Filip Karoński, Marcin Przegiętka. O tym pisano w sierpniu... „Świat Kolei”. 8/2012, s. 6. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962
  7. Filip Karoński, Marcin Przegiętka. O tym pisano w lipcu... „Świat Kolei”. 7/2011, s. 6. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962
  8. Andrzej Massel. Pasażerski ruch kolejowy w czasach II Rzeczypospolitej (1) połączenia międzynarodowe. „Świat Kolei”. 11/2009, s. 14-21. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962
  9. a b Dawid Keller (red.): Dzieje kolei w Polsce. Rybnik: Eurosprinter, 2012, s. 262. ISBN 978-83-931006-8-2.
  10. Ryszard Stankiewicz, Marcin Stiasny: Mały atlas linii kolejowych Polski 2011. Rybnik: Eurosprinter, 2011, s. B5. ISBN 978-83-931006-3-7.
  11. Wykaz peronów (pol.). 2014-07-22. [dostęp 2014-08-14].
  12. Filip Brzeziński. SP32 w Chojnicach. „Świat Kolei”. 6/2010, s. 4. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962
  13. Paweł Terczyński. Wagony i zespoły spalinowe w obsłudze ruchu regionalnego na PKP. „Świat Kolei”. 9/2008, s. 12-21. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962
  14. Grzegorz Kotlarz. Nowe pociągi z gagarinami. „Świat Kolei”. 11/2007, s. 4. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962
  15. J Remisiewicz. Pociągi z przekroczoną skrajnią. „Świat Kolei”. 8/2002. s. 4. ISSN 1234-5962
  16. Odpowiedź na ponowną interpelację w sprawie transportu generatorów produkowanych przez firmę Alstom: (pol.). [dostęp 2013-08-09].
Na podstawie artykułu: "Rytel (stacja kolejowa)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy