Rzeszowska Podmiejska Kolej Aglomeracyjna


Rzeszowska Podmiejska Kolej Aglomeracyjna w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 31 lip 2019. Od tego czasu wykonano 3 zmiany, które oczekują na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Rzeszowska Podmiejska Kolej Aglomeracyjna – planowany system szybkiej kolei miejskiej, łączącej rzeszowskie osiedla z dworcem Rzeszów Główny oraz zapewniający połączenie kolejowe z Rzeszowem lotniska w Jasionce oraz najbliższych miast: Strzyżów, Przeworsk, Dębica, Kolbuszowa[1].

System ma wykorzystywać istniejący układ torów kolejowych i stacji, całkowicie nowy byłby jedynie odcinek kolejowy łączący port lotniczy w Jasionce z linią kolejową nr 71.

21 maja 2018 roku władze województwa otrzymały z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 dofinansowanie w wysokości 117 mln zł na rozwój Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej, które przeznaczone zostanie na zakup taboru kolejowego oraz budowę zaplecza serwisowego[2]. Całkowita wartość tej części inwestycji wyniesie ponad 287 milionów złotych. Przewidywany jest zakup 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 2 autobusów szynowych[3]. Pociągi w godzinach szczytu komunikacyjnego będą kursować co 30 minut, poza szczytem co 60 minut, a w dni wolne od pracy co 120 minut[4].

19 lipca 2018 podpisano umowę między urzędem marszałkowskim a Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie projektu „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej”, którego całkowita wartość została określona na ponad 301 mln zł, przy czym ponad 208 mln zł pochodzić będzie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Projekt przewiduje budowę linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka o długości 4,96 km oraz budowę nowych przystanków osobowych, peronów, mijanek, wiaduktu oraz parkingów typu „park&ride”. Przewiduje się także punktowe prace torowe na liniach kolejowych nr 71, 91 i 106, zmodernizowanych w poprzednich perspektywach unijnych[5].

Zakończenie realizacji projektu ma nastąpić w 2022 roku[6].

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Podkarpacie: ŁKA wzorem dla rzeszowskiej kolei aglomeracyjnej [dostęp 2018-05-24]  (pol.).
  2. Podmiejska Kolej Aglomeracyjna. Podpisanie umowy, rzeszow.tvp.pl [dostęp 2018-05-24] .
  3. Podkarpackie z pieniędzmi na pociągi do lotniska. Czeka na rozstrzygnięcie w sprawie torów. rynek-lotniczy.pl. [dostęp 2018-09-19].
  4. Sebastian Kieszkowski: Podmiejska Kolej Aglomeracyjna coraz bliżej. 2018-07-19. [dostęp 2018-09-19].
  5. Rzeszów: 208 mln zł z UE na połączenie kolejowe do lotniska. rynek-lotniczy.pl. [dostęp 2018-09-19].
  6. Tomasz Barczak: Projekt Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA. 2018-08-29. [dostęp 2018-09-19].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Rzeszowska Podmiejska Kolej Aglomeracyjna" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy