SEAT Ibiza


SEAT Ibiza w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

SEAT Ibizasamochód osobowy klasy aut miejskich produkowany pod hiszpańską marką SEAT od 1984 roku. Od 2017 roku produkowana jest piąta generacja modelu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

SEAT Ibiza I - tył SEAT Ibiza I po liftingu SEAT Ibiza I - tył po liftingu

SEAT Ibiza I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1984 roku.

Ibiza I oznaczona kodem fabrycznym 021A stworzona została na bazie SEAT-a Ronda. Jego pierwsza prezentacja odbyła się pod koniec 1983 roku. Pierwszy egzemplarz zjechał z linii montażowej fabryki Zona Franca w Barcelonie 27 kwietnia 1984. W Ibizie użyto także jednostek oraz układu napędowego stworzonych we współpracy z Porsche. Był to pierwszy SEAT, w którym nie użyto części karoserii z modelu Fiata. Nadwozie zaprojektował włoski designer Giorgetto Giugiaro. W marcu 1991 roku pierwszy model przeszedł facelifting. Tak zmodernizowany model został nazwany Seat Ibiza New Line.

W roku 1999 chiński producent samochodów Nanjing Automobile Group wykupił licencje na produkcje tego modelu pod własną marką Nanjing Yuejin Soyat.

Silniki | edytuj kod

Wszystkie jednostki napędowe montowane w Ibizie pierwszej generacji były silnikami w układzie rzędowym czterocylindrowym, napędzającym koła przednie: motory benzynowe o pojemności 0.9, 1.2 i 1.5 (85 KM) wykorzystywały gaźnik w układzie zasilania. W silnikach 1.5 (90 KM) oraz 1.7 zastosowano jednopunktowy wtrysk paliwa, a wprowadzony w 1988 roku silnik 1.5 (100 KM) – wtrysk wielopunktowy. Silnik wysokoprężny o pojemności 1.7 zasilany był wtryskiem pośrednim[1].


Druga generacja | edytuj kod

SEAT Ibiza II – tył SEAT Cordoba SEAT Cordoba Kombi SEAT Ibiza II po liftingu SEAT Ibiza II – tył po liftingu

SEAT Ibiza II został zaprezentowany po raz pierwszy w 1993 roku.

Ibiza drugiej generacji o oznaczeniu 6K zaprezentowano w 1993 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie. Model stworzono już w oparciu o technologię Volkswagena na bazie platformy Volkswagena A03 – tej samej, której użyto w VW Polo 6N. Ibizę II również zaprojektował Giorgetto Giugiaro. W 1999 roku model przeszedł facelifting.

Silniki | edytuj kod

Ibiza 6K | edytuj kod

Ibiza 6K2 | edytuj kod


Trzecia generacja | edytuj kod

SEAT Ibiza III – tył SEAT Córdoba SEAT Ibiza III po liftingu

SEAT Ibiza III został zaprezentowany po raz pierwszy w 2002 roku.

Ibiza trzeciej generacji o kodzie fabrycznym 6L, podobnie jak Škoda Fabia i Volkswagen Polo 9N, bazuje na platformie Volkswagena A04. Model ten został zaprojektowany przez Waltera de Silvę. W roku 2005 przeprowadzono drobną modernizację modelu. Ibiza III jest nadal produkowana w małoseryjnej produkcji i stanowi konkurencję dla Peugeota 206+, a także Renaulta Clio Storii. Pojazd produkowany był w wersjach sportowych FR oraz Cupra. Od zwykłych wersji różniły je zmodyfikowane zderzaki oraz elementy wnętrza, jak i również sportowe zawieszenie, hamulce, oraz najmocniejsze silniki produkowane w modelu – 1.8T (150KM – FR, 180KM – CUPRA) oraz 1.9TDI (131KM – FR, 160KM – CUPRA)


Czwarta generacja | edytuj kod

Seat Ibiza IV – tył Seat Ibiza IV SC – tył Seat Ibiza IV Kombi SEAT Ibiza IV po faceligtingu

SEAT Ibiza IV został zaprezentowany po raz pierwszy w 2008 roku.

Premira Ibizy drugiej generacji o kodzie fabrycznym 6J, którą zaprojektował Luc Donckerwolke, został poprzedzona premierą na salonie w Genewie w 2008 roku prototypu Bocanegra.

Wersja trzydrzwiowa była sprzedawana jako Ibiza SportCoupé. Wersje FR i Cupra pojawiły się w 2010 roku. Bagażnik wersji SC ma 284, a 5-drzwiowego hatchbacka – 292 litry pojemności.

Wersja Cupra jest napędzana przez 180-konny, podwójnie doładowany (kompresor i turbosprężarka) silnik benzynowy 1.4 TSI i ma 7-biegową skrzynię biegów DSG.

Kolejną nowością, którą wnosi czwarta generacja samochodu jest Ibiza ST, będąca (obok Škody Fabii) drugim kombi segmentu B wśród samochodów koncernu VW. Uniwersalna odmiana Ibizy ma taki sam rozstaw osi, tylny zwis wydłużono o 17,5 cm; bagażnik ma 430 l objętości, czyli jest większy o 138 l niż w pięciodrzwiowym hatchbacku. Sprzedaż w Europie Zachodniej rozpoczęła się w pierwszej połowie 2010 r. i zbiegła się z wprowadzeniem do całej gamy modelowej nowych silników TSI oraz TDI.

Na początku 2012 auto poddano faceliftingowi. Zmieniono przednie światła zderzak, drobne zmiany zaszły także we wnętrzu, wprowadzono nowe zegary[2].

We wrześniu 2015 zaprezentowano Ibizę Cupra po modernizacji. Największą zmianą jest nowy silnik – zastosowano jednsotkę 1.8 TSI o mocy 192 KM. Różnica w mocy wynosi 12 KM, ale przewaga nowego silnika leży gdzie indziej – znacząco, bo z 250 do 320 Nm wzrósł moment obrotowy[3].

W połowie 2015 samochód został poddany kolejnemu faceliftingowi. Zmiany stylistyczne były niewielkie, ale przy okazji zmodernizowano ofertę jednostek napędowych, tak by wszystkie silniki spełniały normę emisji Euro 6[4].

W 2016 roku, rok przed debiutem piątego wcielenia, SEAT zakończył produkcję odmiany kombi, która nie pojawi się ponownie już w gamie Ibizy. Jej miejsce zastąpi miejski crossover Arona, który trafił do sprzedaży w 2018 roku.


Piąta generacja | edytuj kod

SEAT Ibiza V - tył

Seat Ibiza V został zaprezentowany w 2017 roku.

Piąte wcielenie Ibizy, typ KJ, zostało po raz pierwszy zaprezentowane 31 stycznia 2017, a oficjalny światowy debiut miał miejsce na Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 2017 roku.

Samochód zbudowano na nowej platformie MQB A0 przeznaczonej dla małych pojazdów koncernu Volkswagen i korzysta on z rozwiązań stylistycznych znanych z trzeciej generacji Leona – odznacza się trójkątnym diodowym wypełnieniem reflektorów i masywną, szeroką sylwetką. Pod względem wymiarów Ibiza jest większa od poprzednika – wzrost odnotowano zarówno pod względem długości, jak i szerokości i rozstawu osi. Deska rozdzielcza zachowuje zachowawczy, prosty i minimalistyczny na tle poprzedników wygląd, gdzie zamiast krągłości dominują motywy prostokąta. Samochód trafił do sprzedaży w czerwcu 2017.

Seat Ibiza uzyskał wynik pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych przeprowadzonych przez niezależny instytut EuroNCAP. Pojazd został pochwalony za skuteczną ochronę wszystkich newralgicznych części ciała oraz za skuteczność działania systemu awaryjnego hamowania.[5]

Wersje wyposażenia | edytuj kod

  • Entry
  • Reference
  • Style
  • FullLED
  • XCellence
  • FR
  • FR Black

Standardowo w aucie montowane jest m.in. sześć poduszek powietrznych, system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania, ABS, system kontroli trakcji, klimatyzację[6]. Dostępne jest pięć poziomów wyposażenia: Reference, Style, FullLED, XCellence i FR (dwie ostatnie różnią się jedynie stylizacją samochodu).

Cupra Ibiza | edytuj kod

W kwietniu 2017 roku pojawiły się informacje oparte na wypowiedzi szefa Seata, wobec których producent planuje odstąpić od kontynuacji produkcji sportowego wariantu Ibizy. Wbrew tym doniesieniom w marcu 2018 roku hiszpański producent niespodziewanie zaprezentował wyczynowy wariant piątej odsłony miejskiego hatchbacka, który jako po raz pierwszy oferowany będzie pod oddzielną, utworzoną na początku 2018 roku marką wyczynowych samochodów Cupra.

Silniki | edytuj kod

Seat Ibiza V początkowo będzie oferowany wyłącznie z jednostkami benzynowymi, lecz później do oferty dołączą trzy jednostki Diesla o pojemności 1.6 i mocach 80-115 koni mechanicznych[7].


Kolejne wersje rozwojowe | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Auto Katalog 1993. Stuttgart: Vereinigte Motor-Verlage GmbH & Co. KG, 1992, s. 44–45, Technische Daten.
  2. Seat Ibiza po liftingu. moto.pl. [dostęp 2015-07-04].
  3. Seat Ibiza Cupra po liftingu (pol.). W: chceauto.pl [on-line]. [dostęp 12-09-2015].
  4. Seat Ibiza po liftingu (pol.). W: chceauto.pl [on-line]. [dostęp 28-09-2015].
  5. Official SEAT Ibiza safety rating (ang.). euroncap.com. [dostęp 2017-08-04].
  6. Ibiza 2017 – cennik. SEAT Polska. [dostęp 2017-08-04].
  7. Michał Dek: Seat Ibiza 2017 – Pierwszy kontakt – Bez zaskoczenia. moto.pl. [dostęp 2017-08-04].
Na podstawie artykułu: "SEAT Ibiza" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy